شناسهٔ خبر: 66734324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

اغلب ساختمان‌های درگیر سیل در مشهد بدون مجوز ساخته شده بودند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا: رییس سازمان مدیریت بحران کشور اقدامات صورت گرفته پس از سیل اخیر در مشهد را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

«محمد حسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات صورت گرفته در سیل چند روز گذشته در مشهد گفت: سیل در استان خراسان رضوی در روزهای گذشته در چند منطقه اتفاق افتاد، در یکی از مناطق شهر مشهد، از ارتفاعات جنوبی شهر مشهد سیل وارد شهر شد و به بلوارهایی مانند بلوار نماز و حتی تا زیرگذر میدان انقلاب رسید. در منطقه سیدی هم دو کوچه آسیب دید.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از این سیل در مشهد ادامه داد: در مناطقی مانند منطقه سیدی ساخت و سازها مشکل زیادی دارد. در این منطقه خانه‌ها ارزیابی شده است و از دو روز پیش نیز کانکسی در این محل برقرار شده و از افراد خسارت دیده ثبت‌نام می‌شود و لوازم زندگی که آسیب دیده از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام داده می‌شود. روز گذشته نیز یخچال و گاز از طرف ستاد اجرایی به خانواده‌ها تحویل داده شده است. یک تیم فنی هم تشکیل شده تا سایر لوازم برقی خانوارهایی که آسیب دیده‌اند را بررسی کرده و در صورت بروز اشکال از سوی ستاد اجرایی به خانواده‌ها ارائه خواهد شد. همچنین خانه‌ها به جز یک الی دو خانه که آسیب دیده بود،  سایر ساختمان‌ها پاک‌سازی شده و اهالی به منازل خود بازمی‌گردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: وقتی نقشه‌های این مناطق را نیز بررسی می‌کنیم می‌بینیم که چندی قبل در این مناطق رودخانه‌ای وجود داشته، اما الان ساختمان‌سازی شده است. اکثر این ساخت‌وسازها در زمان کم و به صورت تعجیلی ساخته شده است و بلافاصله هم در این خانه‌ها ساکن شده‌اند و این یک آفت برای همه شهرهای بزرگ به ویژه در مشهد است، چراکه پیرامون مشهد از این موارد زیاد است.

 ساخت‌وسازها بدون هیچ نظارتی انجام شده است

وی افزود: اگر خدایی نکرده زلزله‌ای با بزرگی حتی ۴ یا ۵ هم بیاید به دلیل اینکه این ساختمان‌ها با نبشی و بدون استاندارد لازم و غیراصولی ساخته شده و هیچ نظارتی هم توسط مهندسی ساختمان و شهرداری بر آن‌ها صورت نگرفته است، چراکه اغلب مجوزی برای ساخت نداشته‌اند، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و باید یک فکر اساسی برای این نوع ساختمان‌ها صورت بگیرد و باید از ساخت این نوع ساختمان‌ها که باعث افزایش جمعیت شهرها نیز می‌شود، جلوگیری شود.

نامی با اشاره به وقوع سیل در روستاهای استان خراسان رضوی گفت: در روستاهایی مانند بخش روستاهای فریمان، احمدآباد، فرهادگرد تیم ارزیابی مستقر شده و در حال ارزیابی این مناطق است. آن دسته از عزیزانی که خانه‌هایشان در این سیلاب آسیب دیده و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد شناسایی می‌شوند و گروه‌های جهادی که در این منطقه حضور دارند که عموما طلاب هم در این گروه‌های جهادی هستند، در این روزها در مناطق آسیب دیده از سیل حضور دارند و به مردم منطقه کمک می‌کنند. امیدواریم این روند بحرانی تا امروز و فردا به روند عادی زندگی تغییر پیدا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق هم که پل‌هایی با لوله احداث شده است تلاش می‌کنیم که پل‌های اصولی احداث کنیم تا بتواند دبی ورودی آب را پاسخگو باشد. البته در برخی از موارد میزان آب به گونه‌ای است که پل‌ها و زیرگذرهای آبی جواب دبی ورودی را نمی‌دهد و در نتیجه آب به خارج از رود نفوذ می‌کند. البته ما حدود یک سال و نیم است که به دنبال این هستیم که زباله و نخاله به رودخانه‌های فصل و دائمی ریخته نشود، چراکه این زباله‌ها و نخاله‌ها باعث انسداد مسیر می‌شود و به محض اینکه زیر پل گرفتگی ایجاد می‌شود آب بالا می‌زند و باعث تخریب می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به تخلیه نخاله و زباله در مناطق غیرمجاز گفت: این یک مشکلی است که نیاز به فرهنگ‌سازی و نظارت همه دستگاه‌های مسئول دارد که کسی زباله و نخاله خود را در جای غیرمجاز رها نکند. برخی از قطعات زباله‌ها بسیار بزرگ به طور مثال یخچال یا تخته‌های چوب باقی مانده از کمد در این مناطق رها می‌شود و این قطعات حجیم باعث گرفتگی می‌شود و ما باز هم در این زمینه فعالیت می‌کنیم البته در این یک سال و نیمه در این زمینه توفیقات خوبی داشته‌ایم و از ریختن نخاله‌ها و زباله‌ها در مناطق غیرمجاز جلوگیری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته نیاز است که برای مقابله از این کار اقدام قانونی شدیدتری صورت بگیرد چراکه یک نفر به خودش اجازه می‌دهد که نخاله‌ها را در کنار خیابان که محل عبور مردم است یا در زیر پل یک رودخانه رها کند در واقع در برابر قانون طغیان کرده است و باید برخورد جدی‌تری با آن‌ها صورت بگیرد و ما این را در دستور کار داریم.

نامی تصریح کرد: خوشبختانه قوه قضاییه در این زمینه پشتیبانی خوبی دارد و جلساتی را با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دادستان داشته‌ایم و امیدواریم دیگر شاهد این گونه موارد نباشیم.

تشکیل تیم مشترک با سازمان بازرسی کل کشور

وی ادامه داد: ما تیم مشترکی با آقای دکتر جهانگیر تشکیل داده‌ایم و بلافاصله مواردی را که اعلام می‌کنیم موارد حقوقی از سوی آن‌ها پیگیری می‌شود به ویژه درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز، غیرفنی و غیراصولی چراکه تمام ساخت و سازهای غیرمجاز، غیراصولی است و فنی نیست. ما باید همه تلاش‌مان این باشد که هر ساختمانی احداث می‌شود اصولی باشد و برابر مقررات و ضوابط فنی باشد و بویژه در مقابل زلزله مقاوم باشد و این اقدام بزرگی است که با همکاری قوه قضاییه پیگیری می‌شود.همچنین تیم مشترکی با سازمان بازرسی کل کشور تشکیل می‌دهیم تا همه دستگاه‌ها به صورت مشترک وارد صحنه شوند و به ویژه در مقابل آن دسته از اقدامات غیراصولی و غیرقانونی که نیاز به اقدام فوری و دستور فوری دارد از کمک این دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص سیل مشهد این کمیته فعال خواهد شد؟ گفت: بله، این کمیته در استان‌ها نیز تشکیل و حتما رسیدگی خواهد شد.

نامی درباره پیش‌بینی وقوع سیلاب گفت: سازمان هواشناسی دقت لازم را در خصوص پیش‌بینی‌ها دارد، اما این سازمان نیاز به تجهیزات بیشتری دارد که به صورت نقطه‌ای و میزان دقیق‌تری این پیش‌بینی‌ها را انجام داده و اعلام کند. البته این موارد نیز نیاز به یک سری خرید تجهیزات جدید و مدرن‌تری دارد. از سوی دیگر آب و هوای جهان دائما در حال تغییر است وبسیاری از موارد غیرقابل پیش‌بینی است. از ۹۲ سال پیش گازهای گلخانه‌ای که توسط کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و… تولید شده و در زیر لایه ازن قرار گرفته و موجب تغییرات گسترده‌ای در وضعیت آب و هوایی جهان می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که به ما می‌تواند کمک کند بحث آبخیزداری و آبخوان داری است، حتی در بخش‌های جنوبی شهر مشهد نیاز است که آبخیزداری را تقویت کنیم. به هر صورت شیب یکباره وارد یک زمین هموار و محدوده مناطق مسکونی می‌شود و آبخیزداری می‌تواند سرعت آب را کُند و همچنین آبخوان‌داری می‌تواند آن را تقسیم کرده و آبخیزداری در بخش بالادست و آبخوان‌داری در بخش میانی می‌تواند در مناطق مختلف کشور کمک کننده باشد. امروزه نیز دولت در نظر دارد سدهای زیرزمینی را برای اینکه بتوانیم آب بیشتری را به سفره‌های زیرزمینی منتقل کنیم و یا از تبخیر آب جلوگیری کنیم در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما