شناسهٔ خبر: 66732518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی: برای مقابله با روان‌شناس نماها دستگاه قضا می‌تواند به ما کمک کند

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ضمن اشاره به اینکه دستگاه قضا می‌تواند برای مقابله با روان‌شناس نماها به ما کمک کند، گفت: قوه قضاییه در این زمینه روان‌شناس نما‌هایی که سبب به وجود آمدن مشکلات جدی برای مراجعانشان شده‌اند را تحت پیگیری قرار دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری گزاری میزان - چندی پیش محمدمهدی ناصحی، رئیس سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که ۶ خدمت مهم روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و در سامانه بیمه سلامت وارد شده است، این ۶ خدمت در مراکز روانشناسی معتبر که با مدارک لازم و دارای اعتبار به ما مراجعه کنند و با ما قرارداد ببندند، تحت پوشش قرار می‌گیرد، در همین رابطه اما علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی روز گذشته ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کرد که تنها ۲ گرایش روانشناسی بالینی و سلامت از ۱۶ گرایش روانشناسی و مشاوره مشمول بیمه شده و برای ۱۴ گرایش دیگر نیز در حال رایزنی هستیم.

علی فتحی آشتیانی در گفت‌وگو با میزان گفت: ۶ خدمت روان‌شناسی و مشاوره از جمله اختلالات روانی، زوج درمانی، خانواده درمانی، مشاوره فردی و مشاوره گروهی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد حتما باید توسط روان‌شناسانی با مدرک دکتری روان‌شناسی بالینی و دکتری روان‌شناسی سلامت ارائه شود تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی همچنین درباره ارائه خدمات روان‌شناسی به کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعال بیان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم یکی از گروه‌هایی هستند که در کنار گروه‌های دیگر نظیر کودکان بیش فعال، نافرمان، مضطرب، افسرده، پرخاشگر، وسواس و... نیاز به خدمات روان‌شناسی بسیاری دارند.

تعدادی مراکز ارائه خدمات روان‌شناسی به کودکان مبتلا به اوتیسم جوابگوی تمام این کودکان نیست

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ضمن اشاره به اینکه تعدادی مرکز روان‌شناسی برای ارائه خدمات روان‌شناسی به کودکان مبتلا به اوتیسم داریم، ادامه داد: تعداد این مراکز کم است و جوابگوی تمام این کودکان نیست. همچنین خدمات روان‌شناسی در این مراکز مشروط بر اینکه توسط روان‌شناسانی با مدرک دکتری روان‌شناسی بالینی و دکتری روان‌شناسی سلامت ارائه شود، مشمول بیمه می‌شوند.

 مرکز تخصصی ارائه خدمات روان‌شناسی برای بیش فعالی نداریم/ به دنبال حرکت به سمت تخصصی شدن هستیم

فتحی آشتیانی با بیان اینکه برای بیش فعالی مرکز تخصصی ارائه خدمات روان‌شناسی نداریم، افزود: یکی از اقداماتی که به دنبالش هستیم این است که تعداد مراکز تخصصی روان‌شناسی و مشاوره را افزایش دهیم و به سمت تخصصی شدن پیش برویم و مراکز تخصصی برای بیش فعالی، وسواس، اضطراب، افسردگی و ... را داشته باشیم.

دستگاه قضا می‌تواند در مورد روان‌شناس نماها به ما کمک کند

وی درباره ورود دستگاه قضا به مسئله روان‌شناس نما‌ها توضیح داد: از جمله اقداماتی که تاکنون برای مقابله با روان‌شناس نما‌ها توسط سازمان نظام روان‌شناسی انجام شده انتشار فهرستی از نام این افراد است و همچنین ارتقای سواد سلامت و بالابردن سطح آگاهی را نیز در جامعه را دنبال می‌کنیم تا مردم تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند علاوه بر این اقدام‌ها دستگاه قضا می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند و روان‌شناس نما‌هایی که شناسایی می‌شوند و سبب به وجود آمدن مشکلات جدی برای مراجعانشان شدند را تحت پیگیری قرار دهد تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما