شناسهٔ خبر: 66731041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

زهرا خوشکام کنار علی حاتمی آرام گرفت

پیکر زهرا خوشکام همسر زنده‌یاد علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی صبح روز گذشته ۲۹ اردیبهشت به خانه ابدی بدرقه شد. او در 77سالگی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر او بی‌هیچ تشریفات و هیاهوی خاصی، تنها در حضور لیلا حاتمی، علی مصفا و فرزندانشان، نزدیکان و برخی سینماگران از جمله احترام برومند، حامد بهداد، حمید نعمت‌الله، بهناز جعفری، سعید خانی، جواد طوسی، هوشنگ گلمکانی به خانه ابدی بدرقه و در کنار زنده‌یاد علی حاتمی به خاک سپرده شد.

صاحب‌خبر -

 شرق: پیکر زهرا خوشکام همسر زنده‌یاد علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی صبح روز گذشته ۲۹ اردیبهشت به خانه ابدی بدرقه شد. او در 77سالگی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر او بی‌هیچ تشریفات و هیاهوی خاصی، تنها در حضور لیلا حاتمی، علی مصفا و فرزندانشان، نزدیکان و برخی سینماگران از جمله احترام برومند، حامد بهداد، حمید نعمت‌الله، بهناز جعفری، سعید خانی، جواد طوسی، هوشنگ گلمکانی به خانه ابدی بدرقه و در کنار زنده‌یاد علی حاتمی به خاک سپرده شد.

او که پس از ازدواج با علی حاتمی، تنها در آثار همسرش حضور داشت، پس از انقلاب کم‌کارتر شد. او در گفت‌وگویی درباره حضورش در سینمای پیش و پس از انقلاب اشاره کرد: «من درواقع قبل از ازدواجم، فقط حدود یک‌ سال در سینمای ایران کار کردم. سال ٥٠ که ازدواج کردم، انقلابی در خودم به‌وجود آوردم. شرط ازدواجمان این نبود که کار نکنم، اما هر دو ترجیح دادیم فقط در کارهای علی حضور داشته باشم. ما می‌خواستیم کانون گرم خانواده تشکیل دهیم. به‌خصوص که من سه ماه بعد از ازدواجم هم باردار شدم و دیگر نتوانستم تا مدتی کار کنم. همان زمان که ازدواج کردیم، ١٥ قرارداد ٢٠٠ هزار تومانی داشتم که آن زمان قراردادهای واقعا گرانی محسوب می‌شد. با ٢٠٠ تومان می‌شد یک آپارتمان ٢٠٠، ٣٠٠ متری در منطقه‌های خوب تهران خرید. ولی با وجود این، همه را پس دادم و پیش‌قسط‌هایی که گرفته بودم را حتی برگرداندم و دیگر کار نکردم. یک‌جور تبادل‌نظر و همفکری و توافق بین من و همسرم بود که نتیجه‌اش این شد که پس از آن، فقط در فیلم‌های او بازی کنم. متأسفانه مسئولان وقت هیچ توجهی به سابقه کاری و شخصیت حرفه‌ای من نداشتند و براساس سلیقه تصمیم گرفتند. چند سال بعد از انقلاب، ما در حال ساخت دکور شهرک سینمایی ایتالیا بودیم و هزینه‌های بسیار کردیم. وقتی برگشتیم، آنجا را کلنگ زدیم و همین‌طورکه علی مشغول ساخت شهرک بود، کار «هزاردستان» را هم در کاخ گلستان پیش می‌برد. دو، سه سال کار کردیم. این وسط وقفه‌هایی هم بود. چون مدیران مدام تغییر می‌کردند و باز تا می‌آمدند و بر مسند می‌نشستند و تا پول بدهند برای پروژه، فیلم‌برداری چند ماه متوقف می‌شد. ما نیمی از کار را فیلم‌برداری کرده بودیم و من نقش مقابل آقای انتظامی را بازی می‌کردم. یک‌دفعه نامه‌ای به دست آقای حاتمی از شبکه رسید که از ممنوع‌بودن نمایش چهره من خبر می‌داد و در آن گفته شده بود دیگر من در ادامه پروژه همکاری نداشته باشم».

زهرا خوشکام طی سال‌های اخیر در فیلم‌هایی همچون «شعله‌ور»، «طلاخون»، «در دنیای تو ساعت چند است» و «سیمای زنی در دوردست» بازی کرده و توانسته بود رضایت منتقدان و مخاطبان را با بازی خود جلب کند. متأسفانه سینمای ایران نتوانست از حضور بازیگری به این توانمندی استفاده کند و این اتفاقی تلخ است.

یاد و نامش گرامی.

 

نظر شما