شناسهٔ خبر: 66730812 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین اختتامیه سومین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» با حضور جمعی از مدیران، هنرمندان و اهالی رادیو امشب در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

اجرای این مراسم را فرزاد حسنی بر عهده داشت.

در ابتدای برنامه حمیدرضا افتخاری دبیر جشنواره در سخنانی عنوان کرد: برگ برنده «پژواک» سوم تأکید دوباره بر این است که رادیو رسانه لحظه‌هاست، ما سه قله در این دوره از «پژواک» داشتیم؛ در ابتدای راه مقاومت مردم غزه را به جشنواره اضافه کردیم، در میانه راه متأسفانه اتفاقات حوادث تروریستی کرمان رخ داد و آثار قابل توجهی در این بخش دست ما رسید.

از حوادث بین‌المللی عقب نماندیم

وی اضافه کرد: عملیات تنبیهی «وعده صادق» نیز یک باره اضافه شد و اتفاقاً در این بخش آثار زیادی را دریافت کردیم که نمونه‌ای بود از اینکه رادیو می‌تواند به لحظه باشد و خود را با رخدادها منطبق کند و شاید راز رادیو در همه این سال‌ها همین به لحظه بودن است.

افتخاری تصریح کرد: در پایان از بزرگی یاد می‌کنم که سال گذشته در بین ما بود و امسال نیست؛ استاد مسعود اسکویی که امیدوارم روحش شاد باشد و خدا همه بزرگان رادیو را برای ما حفظ کند.

در ادامه به دعوت فرزاد حسنی، پیشکسوت های رادیو از جمله عذرا وکیلی، اصغر سمسارزاده، تورج نصر، علیرضا جاویدنیا و میرطاهر مظلومی روی صحنه رفتند تا بخشی از جوایز را اهدا کنند.

سپس علی بخشی‌زاده معاون صدا در این مراسم در سخنانی با تبریک میلاد امام رضا (ع) بیان کرد: دانه‌ای سه سال پیش در فضای رادیو کاشته شد و امسال ثمر داد. امسال به دبیرخانه جشنواره بیش از هزار اثر ارسال شد.

وی اضافه کرد: این آثار معرفی جوانان عزیزی بود که برنامه‌های خلاقانه ای را طراحی کردند. داوری در این دوره بسیار سخت بود که نشان از شکوه جشنواره دارد و جشنواره به اهداف خود در این دوره رسید.

بخشی زاده با اعلام خبری تصریح کرد: این جشنواره ان‌شاءالله در سال آینده بین المللی می‌شود و از این بستر استعدادهای بسیاری معرفی خواهند شد. در طول این سه دوره از حوادث بین‌المللی عقب نماندیم. رادیو همراه طوفان الاقصی بود و صدای دانشجویان معترض به استکبار جهانی شد.

معاون صدا در ادامه یادآور شد: این جشنواره به هفت نشان رسیده است؛ نشان سلیمانی، نشان دکتر کاظمی آشتیانی، نشان صدیقه اعتمادسعید، نشان مادر در حوزه فرزندآوری، نشان فردوسی برای تلاشگران در حوزه پاسداشت ادبیات فارسی و نشان ایران برای تلاشگران در حوزه تقویت سرمایه اجتماعی. همچنین امید، نشاط اجتماعی و پیشرفت‌های کشور محور برنامه سازی ما خواهد بود.

پیمان جبلی رییس رسانه ملی نیز در این آیین عنوان کرد: در رادیو آنچه عادت داریم و یاد گرفته‌ایم این است که هرآنچه هنرمند می خواهد بگوید در قالب کلام و نوشته و تلفیق با عناصر صوتی باید بیاید.

وی اضافه کرد: تلویزیون در معرض دیده شدن است اما رادیو از خلاقیت و هنرمندی با امکانات حداقلی استفاده می‌کند تا محتوا را به شکل جذاب‌تری به مخاطب برساند.

جبلی یادآور شد: در عصری زندگی می‌کنیم که باید واقعیت ها و باورها را تحریف شده ببینیم. آنچه در سال‌های طولانی پشت سر گذاشته‌ایم عرصه‌ای از واقعیت‌های شگفت‌انگیز خلق کرده است که اینها در جهان تحریف شده به تصویر کشیده می‌شود.

تحول یعنی باور کنیم امکانات ما بی‌نهایت است

رییس صداوسیما خطاب به برنامه‌سازان گفت: برای آنکه نسل جوان را به آینده خودش امیدوار کنیم مستند می‌تواند گام بلندی بردارد. من زمانی در جشنواره مستند گفتم در چند کیلومتری شما سکویی از یک مخزن گازی کم توان به مخزنی پربازده تبدیل شده و باعث شده در سال چندین میلیارد دلار درآمد کسب کنیم. این یک خبر است اما چند نفر از مستندسازان سراغ این موضوعات رفته اند.

وی اضافه کرد: صدها جلوه پیشرفت در کشور ما رخ می‌دهد چرا باید رتبه‌های برتر کنکور ما جلای وطن کنند؟ اگر این سرمایه ها را از دست بدهیم نبابد خود را در رسانه ملی مقصر تلقی کنیم؟ من خود را مقصر می‌دانم. اگر بتوانیم دانشمندان را در قاب رسانه ملی نمایش دهیم کمتر این جوانان برای رفتن تلاش می‌کنند. مسؤولیت ما در رسانه ملی که دوره پیشرفت و حرکت و خلق افتخارات است وظیفه‌ای سنگین است.

جبلی تصریح کرد: غربی‌ها خواسته‌اند جلوه های سیاهی برجسته و دیده شود، وظیفه شما همکاران در رادیو در گونه های متفاوت به ویژه در عرصه پیشرفت حیاتی است. به همکارانم در رادیو امیدوارم شدن وقتی برخی از این مستندها را در شبکه‌های مختلف شنیدم که واقعیت‌های کشور عزیزمان را به تصویر کشیدند.

وی با اشاره به فعالیت رادیویی‌ها عنوان کرد: من اسمش را آموزش‌واره می‌گذارم که رقابتی گرم را بین رادیویی‌ها ایجاد کرده است. تحول را باید از مستند رادیویی از نگاه ایرانی از بیان توانمندی‌های زن ایرانی، از مستندی در یک منطقه محروم و روستاهای دور دست شروع کرد.

رییس رسانه ملی اضافه کرد: تحول یعنی باور کنیم امکانات ما بی‌نهایت است، ظرفیت‌ها بی‌پایان است. خرسندم که تحول در عرصه‌های مختلف در رادیو و تلویزیون و طنز جریان دارد. ان شاءالله از روزهای آینده شاهد آثار تحول باشیم. ما بسیاری از واجبات را به ویژه در رادیو و استان ها نتوانستیم، انجام دهیم. عزم مشترکی در سازمان است که عقب ماندگی‌ها پشت سر گذاشته شود.

اهدای جوایز با بخش مردمی آغاز شد

در بخش مردمی سومین جشنواره پژواک آرزو محرومی نوش آبادی در بخش پادپخش با اثر "غصه ها قصه می شوند ..." برگزیده شد. در این بخش سیدعلیرضا ابراهیمی جاوید با اثر "اینجا خط مقدم" نیز منتخب شد. همچنین در بخش گزارشی، سجاد باغ شیخی با اثر "امیر آتش" منتخب شد.

در بخش روایی نیز محمدامین امیدیان با اثر "شوق زندگی" برگزیده شد. نونا معظمی گودرزی هم در این بخش با اثر "آخر مجلس" به عنوان نوجوان برنامه‌ساز تقدیر شد.

اعلام برگزیدگان بخش ویژه جشنواره پژواک:

بخش شعار سال:

متین السادات فیروزی/ اثر: "خاص باشید"/ رادیو ایران/ برگزیده

خدایار رنجبر/ اثر: "بر – انجیر"/ مرکز فارس/دیپلم افتخار

بخش مشارکت اجتماعی

لیلا عسکری/ اثر: "بازخوانی"/مرکز اصفهان/برگزیده

بخش پهلوی از ظهور تا سقوط

سیدحامد موسوی/اثر: رضا شاه از ظهور تا سقوط/رادیو فرهنگ/برگزیده

بخش زن ایرانی نماد توانایی

اکرم رضایی آقامیرلو/اثر: کیمیا/مرکز آذربایجان شرقی/ برگزیده

فرشته لطفی/ اثر: خواهر طاهره/ رادیو ایران/منتخب

بخش افول غرب و نقد غرب زدگی

کیاوش کاملی فر/اثر: خاکسترنشین/رادیو صبا/برگزیده

در مقطع برگزاری جشنواره پژواک سه بخش در حوزه واکنش سریع به فراخوان دریافت آثار مستند رادیویی اضافه شد که در آیین اختتامیه این جشنواره جوایز این بخش اهدا شد.

در بخش حادثه تروریستی کرمان، مهدیه چمن رسان با اثر "مثل قاسم" از مرکز کرمان برگزیده شد. در این بخش سینا شاملو جانی بیک با اثر "کرمان چون کوه" از ایرانصدا دیپلم افتخار کسب کرد. همچنین مریم امینی با اثر "روی بال فرشته" از مرکز ایلام دیپلم افتخار گرفت.

در بخش عملیات تنبیهی وعده صادق، احمد یوسفی مقدم رهنی از رادیو گفت و گو با اثر طلوع در نیمه شب برگزیده شد. همچنین در این بخش ملیحه صادق کاظمی با اثر "آوانگارد" از رادیو سلامت دیپلم افتخار کسب کرد.

در این مراسم با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما و علی بخشی زاده معاون صدا از خانواده شهید سردار تهرانی مقدم تقدیر و لوحی به نماینده خانواده این شهید اهدا شد. 

همچنین با حضور فرزند و نوه شهید سید رضی موسوی، یاد و خاطر این شهید گرامی داشته شد. تقدیر از شهید زاهدی بخش پایانی این بخش بود.

تندیس‌های طلایی از آن برگزیدگان بخش اصلی جشنواره پژواک

در ادامه برگزیدگان بخش اصلی گشنواره به شرح زیر معرفی شدند: 

بخش جایزه مقاومت

حمید بهمنی و حسن عبدالهاشم پور/ اثر: سوی حمید/ رادیو ورزش/ برگزیده

بخش جایزه پیشرفت

سیدحسین رضوی/ اثر: رو به رشد/ رادیو سلامت/برگزیده

جایزه سلامت

سارا اکبری/اثر: معلم خاموش/ مرکز خراسان رضوی/برگزیده

جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده

حسین شفیع/اثر: کوک/مرکز یزد/ برگزیده

زهره سربازی/اثر: من یک مادر هستم/رادیو ایران/جایزه ویژه فرزندآوری

جایزه جهاد تبیین و هدایت فرهنگی

سیده زهرا صالحی/ اثر: مهندس/ رادیو ایران/ برگزیده

حامد مرادیان/اثر:کلاه خود/رادیو جوان/دیپلم افتخار

جایزه پاسداشت زبان فارسی

نائب صالحی گوجانی/ اثر: گنجینه/رادیو معارف/ برگزیده

نیکو یوسفی/اثر:محمدعلی بهمنی/رادیو تهران/ برگزیده

جایزه سرمایه اجتماعی

نیلوفر قاسمی پور/ اثر: نشان شریف/رادیو صبا/ برگزیده

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما