شناسهٔ خبر: 66727432 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

تهیه مستند آهوی دشت مغان

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت : تهیه فیلم مستند «آهوی مغان» در راستای معرفی گونه در حال احیای آهوی مغان در مرحله پایانی است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در راستای معرفی گونه در حال احیای آهو در مغان و فرهنگ سازی در زمینه حفاظت بیشتر از حیات وحش، فیلم مستند با محوریت آهوی مغان در مراحل پایانی تولید قرار دارد.

 حسن قاسم پور با اشاره به پیوند دیرینه آهوی دشت مغان با فرهنگ اصیل عشایر منطقه مغان افزود: در این مستند سعی شده است تمام مراحل این گونه ارزشمند، از انقراض آهو تا بازگشت آهو به طبیعت زیبای دشت مغان، در معرض نمایش علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد تا جلب مشارکت مردم بخصوص عشایر غیور منطقه بیش از گذشته در حفاظت از این گونه شاخص و ارزشمند افزایش یابد.

 وی با اشاره به اینکه طرح احیای آهوی مغان جزو سه طرح برتر احیای حیات وحش در کشور است، خاطرنشان کرد: طرح احیای آهو در دشت مغان در سال ۱۳۸۹ با انتقال تعدادی آهو از دشت «سهرین» استان زنجان و تکثیر نیمه طبیعی آن در داخل سایت نگهداری آهو در قشلاق علم لو مغان شروع شد.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به ‌دنبال رهاسازی آهو در طبیعت آزاد مغان در تیر ماه 1401 اقدامات گشت و کنترل منطقه با تلاش شبانه روزی محیط بانان و فرهنگ‌سازی طی دو سال اخیر در بین عشایر منطقه مبنی بر حمایت و حفاظت از نسل این آهوان آغاز شد و امروز آرزوی مردم مغان در بازگشت آهو و جست و خیز آن را در طبیعت شاهد هستیم.

 قاسم پور افزود: پایش های دوره ای ما نشان می‌دهد که با کمک عشایر منطقه و جوامع محلی طرح احیای آهوی مغان موفقیت آمیز بوده و خود اهالی کمک کردند تا شاهد تلفات و یا شکار آهو نباشیم.

 حسن قاسم پور ادامه داد: تصاویر و فیلم‌های گرفته شده توسط محیط‌ بانان طی پایش های دوره ای و پایش های سال جدید نیز نشان می دهد حال آهوان مساعد و در وضعیت مطلوب قرار دارند که این امر نشان می دهد این گونه به شرایط زیستی طبیعی بازگشته است.

 مدیر کل محیط زیست استان اردبیل از همکاری خوب رسانه‌ها در انتشار مطالب و آگاهی بخشی به مردم در حوزه محیط زیست سالم و تنوع زیستی در سطح استان گفت: امیدواریم این مستند سرآغاز تولید آثار ارزشمند دیگر در حوزه حفاظت محیط زیست اردبیل باشد تا ما بتوانیم قابلیت‌های بی نظیر این مناظق ارزشمند را به تصویر بکشیم.

نظر شما