شناسهٔ خبر: 66726055 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

الواح هخامنشی رونمایی شد + عکس ها

​۱۶۰ لوح همخامنشی استردادی از آمریکا ۹ ماه پس از بازگشت به ایران ۲۹ اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه در موزه ملی ایران رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،‌ این الواح بخشی ازگل نبشته هخامنشی هستند که ۸۸ سال پیش برای مطالعه و رمزگشایی به صورت امانی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفت و اواخر شهریورماه ۱۴۰۲ در سفر رئیس‌جمهور به آمریکا  ۳۵۰۶  قطعه از آنها تحویل ایران شد. 

صبح امروز (شنبه 29 اردیبهشت) در مراسمی با حضور سفرا و مسئولان نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی و مدیران و فعالان میراث فرهنگی و پیشکسوتان حوزه موزه‌داری کشور  از این الواح  شد و ۱۶۲  قطعه از آنها  در سالن اصلی موزه ملی ایران به نمایش گذشته شده است.

 

الواح هخامنشی (4)

 

نمایش آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۱۱ استان 

در این مراسم علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: امسال در روز جهانی موزه برای نخستین بار موفق شدیم در ۱۱ استان آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران را به نمایش بگذاریم. همچنین ایکوم هر سال شعاری را انتخاب می کند. امسال «موزه برای آموزش و پژوهش» را نامگذاری کرده است. بی گمان در هر سازمان، نهاد و مجموعه ای « آموزش و پژوهش» نقش کلیدی و رمز موفقیت آن به حساب می آید.چرا که موفقیت و کارآمدی هر مجموعه و سازمان ارتباط معناداری با سطح دانش، تخصص، مهارت کارکنان دارد. آموزش و پژوهش زیربنای توسعه و آگاهی از تکنولوژی و دانش روز جهانی است. هر سازمانی که نیروی انسانی آن تواناتر باشد در دستیابی به اهداف سازمانی موفق تر است.

 

الواح هخامنشی (3)

 

دارابی به اولویت های معاونت میراث فرهنگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی، نهضت مرمت بناها، موزه ها و آثار تاریخی و نهضت آموزش و پژوهش در سراسر کشور از اهم کارهای ما در سال ۱۴۰۳ به شمار می رود. همچنین بر این اساس در هفته پژوهش سال جاری در آذرماه از برترین کارهای آموزشی و پژوهشی تجلیل می شود. رساله ها و پایان نامه های ارشد و دکتری و کتاب ها و تألیفات در حوزه میراث فرهنگی نیز همینطور.

دارابی تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت سیزدهم است که «شورای عالی آموزش و پژوهش» به ریاست قائم مقام وزیر و حضور همه معاونان و جمعی از صاحب نظران و استادان در ستاد وزارتخانه و همه استان ها تشکیل شده است. بودجه و اعتبارات لازم و قابل توجهی بدین منظور تخصیص و هم اکنون در حوزه میراث فرهنگی چندین طرح پژوهشی و مطالعاتی در حال اتمام یا در دست انجام است، که چندین مورد آن در حوزه «موزه ها» است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود به وضعیت موزه ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم اهتمام و توجه بایسته ای به امر میراث فرهنگی به خصوص موزه ها صورت گرفته است.در سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی، فصل ۱۷ قانون توسعه پنجساله هفتم به این مهم توجه شده است. همچنین  در برنامه توسعه هفتم کشور که که پایه و اساس برنامه ۵ ساله آینده است، احکام و موارد بی نظیری جانمایی شده است. تدوین «سند ملی میراث فرهنگی» و نیز « سند ملی موزه داری» در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تصویب طرح توسعه موزه ملی ایران 

وی با بیان اینکه در بازدید رییس جمهوری از موزه ملی «طرح توسعه موزه ملی ایران» مرسوم به «میدان مشق» در زمره طرح های کلیدی دولت سیزدهم به تصویب رسیده است و در همان بازدید و نشست موضوع «هر شهر، یک موزه» مطرح شد که مقدمات آن در حال انجام است، اظهارداشت: «مرجعیت بخشی امر موزه داری در کشور» توسط معاونت میراث فرهنگی در سند ملی موزه داری تعریف شده است. بر این اساس مرجع صدور مجوز، نظارت، هماهنگی، سیاستگذاری، انتظام بخشی به همه موزه های دولتی، خصوصی و ... بر پایه «استانداردسازی» و « سازوکاری که در سند ملی موزه داری» مشخص شده است، اعمال خواهد شد. سیاست معاونت میراث فرهنگی، «توسعه، حمایت از بخش خصوصی، مجموعه داران و موزه های غیر دولتی» است. در این میان دولت بنای تصدی گری ندارد. ما تسهیل گر، ناظر و سیاستگذار هستیم.

 

الواح هخامنشی (1)

 

ملاقات با الواح هخامنشی در موزه ملی 

در این مراسم مدیر موزه ملی گفت: الواح هخامنشی در قالب نمایشگاه برای بازدید عموم در محل موزه ملی ایران قابل بازدید است و علاقه‌مندان تا پایان تیرماه برای بازدید از این الواح می‌توانند به محل موزه ملی ایران مراجعه کنند.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در حاشیه مراسم رونمایی از الواح هخامنشی گفت:  ۱۶۰ لوح هخامنشی به‌عنوان گزیده ۳۵۰۰ لوح استردادی از آمریکا رونمایی شد.

جبرئیل نوکنده افزود: این الواح بازگو کننده نظم بسیار خوب و شفاف اقتصاد دوره هخامنشی است و شامل نامه‌ها، مهرها، اسناد جغرافیا و ... است.

در ادامه هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم گفت: امروز و به مناسبت روز جهانی موزه‌ها، علاوه بر رونمایی از الواح هخامنشی بعد از ۸۰ سال، ۱۴ نمایشگاه در ۱۱ استان کشور به صورت برخط رونمایی خواهد شد که این آثار، آثار کمتر دیده شده در استان‌ها است و فرصت مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر با این آثار به شمار می‌رود.

 

الواح هخامنشی (5)

 

آینده پایدار در گروی توجه به موزه‌ها

سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: موزه‌ها نه تنها یک فضا برای نگهداری آثار هستند بلکه موزه‌ها اساس توسعه در هر جامعه هستند. موزه‌ها وقتی جایگاه والایی را پیدا می‌کنند باید آن جامعه را توسعه یافته دانست بنابراین اگر قصد داریم آینده پایدار داشته باشیم باید به موزه‌ها توجه داشته باشیم.

او افزود: موزه اگرچه یک نهاد غیرانتفاعی است اما ایکوم برای تغییر نگاه به موزه دارد و در حقیقت موزه‌ها جایگاه مهمی در تمام مسائل مهم اجتماعی هر جامعه دارند و نقش اساسی در حوزه‌های مختلف دارند. پاسخ تمام مسائل را باید در موزه و گنجینه فرهنگی دنبال کرد. کسانی که به موزه و موزه‌داری توجه دارند به نسل آینده، به کودکان و به صلح فکر می‌کنند.

 

الواح هخامنشی (6)

 

مدیر ایکوم ایران اضافه کرد: موزه غیر از این به ارتقای سواد و دانش مخاطب خود فکر می‌کرد در اندیشه ارتقا و ایجاد دانایی در مخاطب خود است. موزه‌ها باید بتوانند دانش و آگاهی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

محیط‌طباطبایی اضافه کرد: زیربنای توسعه، فرهنگ است و فعالان حوزه موزه‌داری نقش مهمی در ایجاد و تقویت این توسعه دارند. از این رو باید قدردان پیشکسوتان، فعالان و کنشگران حوزه موزه و موزه‌داری در کشور باشیم.

 

نظر شما