شناسهٔ خبر: 66718926 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در موزه ملی ایران؛

۱۶۳ لوح هخامنشی به نمایش گذاشته شد

تعداد ۱۶۳ اثر از الواح هخامنشی که شهریور سال گذشته از آمریکا به ایران مسترد شده بود در موزه ملی ایران رونمایی شد تا به مدت دو ماه در معرض دید قرار گیرد. ‌

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، شهریور سال گذشته ۳۵۰۰ لوح از الواح هخامنشی پس از ۸۸ سال در سفر رئیس جمهور به نیویورک، به ایران استرداد شد. حالا با گذشت ۸ ماه از این اتفاق، این الواح در روز جهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته و در حضور سفرای کشورهای خارجی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی رونمایی شد.

این نمایشگاه که شامل ۱۶۳ لوح گلی است به مدت دو ماه تا تیرماه در سالن ایران باستان میزبان علاقه مندان خواهد بود. این الواح گل نبشته های باروی تخت جمشید از میان ۳۵۰۰ لوح مسترد شده انتخاب شده‌اند. این الواح گزارش‌هایی از رخدادهای جاری و روزانه دوران پادشاهی داریوش در شاهنشاهی هخامنشی است که در سال ۱۳۱۴ خورشیدی نزد مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به قصد پژوهش به امامت گذاشته شده بود. موضوع این گل نبشته ها نامه، اسناد اداری، دست نوشته‌های یک کاتب، مسافران، کارگران است.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در این مراسم گفت: تا کنون ۵ محموله از الواح به ایران آورده شده است این مجموعه اخیر شامل ۳۵۰۰ اثر است ۲۸۰۰ لوح به خط عیلامی و بقیه به خط آرامی اطلاعاتی از سازمان اداری و حسابداری و بخش عادی جامعه در دوران هخامنشی را بازگو می‌کند این الواح بخش دیگری از لایه جامعه است در آن می‌بینیم به تخصص کارگران احترام گذاشته شده است در آن زمان چارپایان و مأموران حق مأموریت می گرفته‌اند. تا کنون مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که چه ایزدانی مورد احترام آنها بوده است. این اسناد متعلق به داریوش بزرگ است که مجسمه آن هم رو به روی الواح قرار دارد.

وی گفت: این اسناد متعلق به ایران بوده که باید به ایران برمی‌گشت. در رأی صادره که به ایران داده شده گفته شده، میراث فرهنگی متعلق به کشورها است. ۵۷۰۰ گل مهر سالم به ایران آمده است. در مقطعی از زمان ۳۰ هزار لوح از آنها به ایران داده شد که الواح مطالعاتی بوده‌اند.

پیش از این الواح دیگری رونمایی شده بودند که تعدادی از آنها در موزه ملی به نمایش درآمده بودند ولی با ورود الواح جدید، آن الواح قدیمی تر به مخزن برگشت داده شدند.

نظر شما