شناسهٔ خبر: 66725411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد؛

حضور ۲۲۳ کتابفروشی شهرستانی در نمایشگاه کتاب

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از حضور ۳۰۱ کتابفروشی از مجموع ۳۶۰ کتابفروش منقاضی مشارکت در این رویداد خبر داد و درباره سهم کتابفروشان تهران و شهرستانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) در ستاد اجرایی برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به روز پایانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: روز گذشته با جمعیت چند صد هزار نفری در نمایشگاه روبه‌رو بودیم که در برنامه‌های فرهنگی و غرفه ناشران حضور داشتند.

وی افزود: دقایقی پیش تصمیم گرفته شد که اتصال سامانه پست به نمایشگاه موقتاً قطع شود تا خریداران خرید خود را انجام بدهند و راحت‌تر کتاب خریداری کنند؛ این سامانه پایان شب مجدداً متصل خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه این تصمیم به نفع خریداران گرفته شد، گفت: از روزهای گذشته خواهش کرده بودیم که خرید خود را به روزهای آخر نیندازند و اکنون با حجم گسترده‌ای از خریداران روبه‌رو هستیم که تا ساعت ۲۴ می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به نظرسنجی روز دهم نمایشگاه کتاب، گفت: از مردم سوال شده بود که آیا از برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه راضی هستند که ۷۵ درصد گفتند؛ بله. همچنین مردم درخواست کردند اتفاقات نمایشگاه به شکل گسترده‌تری در رسانه‌ها بازتاب داده شود، آنتن‌دهی تلفن همراه تقویت و سطل‌های زباله بیشتر شود.

رمضانی همچنین در ادامه صحبت‌های خود، گفت: مردم روز گذشته نمره ۷۰ از ۱۰۰ به روز دهم نمایشگاه دادند.

وی با بیان اینکه امروز ۱۹ نشست و جلسه در هشت سرای نمایشگاه برگزار می‌شود، گفت: علاوه بر این سراها، غرفه‌های مختلف نیز برنامه‌های متنوعی را در این ایام برگزار کردند.

رمضانی با اشاره به آمار هیئت رسیدگی به تخلفات توضیح داد: هیئت رسیدگی به تخلفات، ۱۰ رای صادر کرد. عمده تخلفات ناشران نیز فروش کتاب سایر ناشران، عرضه کتاب بدون شناسنامه و عرضه کتاب غیرمرتبط، همچنین فروش از درگاه‌های غیرمجاز بود.

به‌گفته وی، احکام صادر شده شامل توبیخ و اخذ تعهد و درج در پرونده، تعطیلی غرفه، محرومیت از تسهیلات حمایتی، کاهش متراژ ۵۰ درصدی، محرومیت از حضور در نمایشگاه دور آینده و یک حکم نیز ۲ دوره محرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب بود.

وی با اشاره به میزان فروش نمایشگاه تا پایان روز دهم، گفت: در بخش حضوری در مجموع ۳۱۹ میلیارد تومان خرید انجام شده است که ۲۲۳ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۹۶ میلیارد تومان غیررسمی و کارت به کارت بوده است.

رمضانی درباره بخش مجازی نمایشگاه نیز گفت: در این بخش ۱۷۸ میلیارد تومان فروش ثبت شده که ۱۳۵ میلیارد تومان سهم ناشران و ۴۳ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود.

به‌گفته وی، جمع کل فروش نمایشگاه طی ۱۰ روز حدود ۴۹۷ میلیارد تومان بود که میزان نسخه‌های فروخته شده بخش مجازی، یک میلیون و ۵۰ هزار نسخه کتاب بود.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا، درباره تعداد کتابفروشان تهرانی و استانی، گفت: در مجموع ۳۶۰ ناشر ثبت‌نام کردند اما در نهایت ۳۰۱ کتابفروش توانستند در نمایشگاه حضور داشته باشند که ۷۸ کتابفروش از استان تهران و ۲۲۳ کتابفروشی از سایر استان‌ها بودند. این آمار نشان می‌دهد که حجم گسترده کتابفروشان مربوط به سایر استان‌ها است و این جنب و جوش و پراکندگی در سراسر کشور به فعال شدن کتابفروشان کمک می‌کند.

رمضانی درباره میزان فروش تفکیکی هر بخش توضیح داد: بیشترین فروش به ناشران عمومی و پس از آن به ناشران آموزشی و کودک و نوجوان اختصاص داشته است‌. در این زمینه در بخش حضوری رتبه‌های اول تا سوم در اختیار ناشران بزرگ کودک و نوجوان است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه (۲۹ اردیبهشت) پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما