شناسهٔ خبر: 66725277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل امور بانوان گیلان:

شناسنامه جمعیتی ۱۷ شهرستان گیلان تدوین شد

طاهره رفعتی

مدیرکل امور بانوان گیلان از انجام سه طرح پژوهشی ویژه جمعیت استان خبر داد و گفت: شناسنامه جمعیتی استان و ۱۷ شهرستان را بر اساس ۳۰ شاخص تدوین کردیم.

صاحب‌خبر -

زهرا یعقوب نژاد امروز، ۲۹ اردیبهشت ماه در گفت وگو با خبرنگاران در آستانه روز ملی جمعیت، اظهار کرد: ۳۰ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۰ به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم نامگذاری شده و به دنبال آن تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را داشتیم.

وی قانون مذکور را مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره دانست که با تایید شورای نگهبان از آبان ماه ۱۴۰۰ به مدت هفت سال قابل اجراست و تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بالغ بر ۴۰ دستگاه اجرایی تکالیف اختصاصی دارند و برای کلیه دستگاه‌ها تکالیف عمومی تعریف شده است؛ البته بالغ بر ۶۰ درصد این تکالیف به طور مستقیم و غیر مستقیم با وزارت بهداشت مرتبط است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با بیان اینکه سازمان بازرسی نظارت بر حسن اجرای تکالیف قانونی دستگاه ها را بر عهده دارد، گفت: مدل رفتاری گیلان در حوزه خانواده و جمعیت از طریق پژوهش‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

یعقوب نژاد از برگزاری ۱۰ جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت گیلان به ریاست استاندار و ۲۵۱ جلسه شهرستانی با حضور فرمانداران خبر داد و متذکر شد: «سنجش نگرش شناختی، عاطفی و عملی مردم گیلان نسبت به سیاست های افزایش جمعیت»، «بررسی رفتار باروری زنان متاهل در سن باروری» و «دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج» سه عنوان پژوهشی انجام شده ویژه گیلان است.

وی بر لزوم شناسایی، معرفی و توانمندسازی گروه‌های مردمی و فعال در حوزه جمعیت تاکید کرد و ادامه داد: شناسنامه جمعیتی استان و ۱۷ شهرستان را براساس ۳۰ شاخص از جمله نرخ باروری، ولادت، سن ازدواج زنان و مردان، فاصله ازدواج و فرزند اول، طلاق، سالمندی و... تدوین کردیم.

مدیرکل امور بانوان گیلان از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دستگاه های اجرایی استان خبر داد و بیان کرد: قانون جوانی جمعیت تشویق پایه بوده و مادران شاغل را مخاطب اصلی خود قرار داده و لذا بیمه رایگان زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند و بیشتر را با همکاری بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در دستور کار داریم و تاکنون ۳۲۰۰ نفر را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به اجرای طرح مشاوره خانواده محله محور تحت عنوان «محله یار» با رویکرد ایرانی - اسلامی و با هدف بهبود مدیریت آسیب‌های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی ساکنین محلات حاشیه نشین و تلاش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: طرح اجتماعی «فتحان»، طرح جامع آموزش و تربیت کنشگران جمعیتی استان گیلان و تجلیل از مادران زیر ۴۰ سال دارای چهار فرزند در قالب «شکوه مادری» نیز اجرایی می شود.

یعقوب نژاد پیشگیری از سقط عمدی جنین، تربیت کنشگر جمعیت و شکوه مادری را تحت حمایت ستاد ملی جمعیت دانست و بیان کرد: در قالب طرح نفس(نجات فرزندان سقط) پیشگیری از سقط جنین، آموزش و مشاوره مادران باردار و خانواده‌های آنان، انجام امور مددکاری دوران بارداری، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مادران باردار و خانواده‌های آنان و... را با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان دنبال می‌کنیم.

وی در پایان به نقش رسانه در انتقال درست مفاهیم جمعیتی اشاره کرد و از برگزاری جشنواره رسانه‌ای ویژه جمعیت خبر داد و یادآور شد: رسانه‌ها باید در راستای قانون جوانی جمعیت از دستگاه‌ها مطالبه گری کنند؛ همچنین تشکیل میز تخصصی رسانه و جمعیت را در دستور کار داریم تا پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قانون جوانی جمعیت را محقق کنیم.

انتهای پیام

نظر شما