شناسهٔ خبر: 66723104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت و گو با مدیرکل ثبت احوال گیلان مطرح شد

آمار تولد و وفات در گیلان

طاهره رفعتی

مدیرکل ثبت احوال گیلان، با اشاره به ثبت ۱۹۱۹۶ واقعه ولادت در سال ۱۴۰۲، از کاهش ۴.۳ درصدی موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: فاز اول اتاق رصد جمعیت استان را راه‌اندازی کردیم.

صاحب‌خبر -

امیر حسن زاد امروز، ۲۹ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به پیشنهاد سازمان ثبت احوال مبنی بر نامگذاری روز ملی جمعیت از یک دهه قبل، اظهار کرد: در راستای مطالبه رهبر انقلاب و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، شاهد تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ بودیم.

وی مواد ۲۵ و ۶۳ قانون مذکور را جزو تکالیف سازمان ثبت احوال دانست و افزود: سامانه برخط معرفی و صدور شناسه برای مادران دارای سه فرزند به بالا را راه اندازی کردیم؛ همچنین تهیه نقشه روزآمد تراکم جمعیت با توجه به پراکندگی خانواده ها را در دستور کار داریم که با همکاری مرکز آمار ایران و اداره کل مهاجرین و اتباع خارجی و بر پایه داده های مکانی انجام می شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، ثبت اطلاعات مکان محور را تکلیف سازمان ثبت احوال در برنامه هفتم دانست و تصریح کرد: در مرحله اول تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز، اصلاح نشانی را دنبال می‌کنیم.

حسن زاد سازمان ثبت احوال را بازوی دستگاه های نظارتی در قانون جوانی جمعیت دانست و متذکر شد: سازمان ثبت احوال آمارهای مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی سرشماری پیش رو را ثبتی مبنا دانست که پایلوت آن در رودبار و منجیل اجرایی شده و خاطرنشان کرد: آمارهای ثبت احوال به عنوان معیار در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل ثبت احوال گیلان از ثبت ۲۰۰۶۶ واقعه ولادت در سال ۱۴۰۱ در استان خبر داد و بیان کرد: نسبت به سال قبل ۶.۸ درصد کاهش موالید داشتیم.

وی ۱۵۶۷۴ واقعه ولادت را شهری و ۴۳۹۲ واقعه ولادت را روستایی دانست و افزود: خمام دارای بیشترین افزایش واقعه ولادت و فومن دارای بیشترین کاهش واقعه ولادت بوده است.

حسن زاد با بیان اینکه ۱۸۱۳۳ واقعه وفات را در سال ۱۴۰۱ ثبت کردیم که نشان دهنده کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است، عنوان کرد: ۱۱۷۹۶ واقعه شهری و ۶۳۳۷ واقعه روستایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به ثبت ۱۹۱۹۶ واقعه ولادت در سال ۱۴۰۲، از کاهش ۴.۳ درصدی موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: ۱۴۹۶۱ واقعه شهری و ۴۲۳۵ واقعه روستایی بوده است.

وی همچنین به ثبت ۱۸۹۱۶ واقعه وفات طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: شاهد رشد ۴.۳ درصدی واقعه وفات بودیم که شامل ۱۲۳۲۵ واقعه شهری و ۶۵۹۱ واقعه روستایی است.

حسن زاد از ثبت ۱۶۴۲۷ مورد ازدواج در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۶۵۲ مورد ازدواج در سال ۱۴۰۲ خبر داد و متذکر شد: شاهد کاهش ۱۰.۸ درصدی ثبت ازدواج در سال ۱۴۰۲ هستیم؛ میانگین سن مادران در تولد فرزند اول نیز در گیلان و کشور به ترتیب ۳۰.۷۱ سال و ۲۹.۸۲ سال بوده است.

وی میانگین سن ازدواج مردان و زنان را نیز به ترتیب ۲۸.۹۸ سال و ۲۵.۶۱ سال دانست و تاکید کرد: طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۳۰ مورد، ۳۵۲ مورد و ۳۵۱ مورد دوقلوزایی داشتیم؛ تولد سه قلو نیز به ترتیب ۶، ۱۴ و ۹ مورد بوده است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه فاز اول اتاق رصد جمعیت استان را راه‌اندازی کردیم، گفت: به زودی اتاق محوری رصد جمعیت استان را افتتاح خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما