شناسهٔ خبر: 66724729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست رونمایی از «رحیق مشرقی» بیان شد

تأکید بر دیپلماسی فرهنگی، تجربه‌نگاری و نقش نیروی انسانی

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «رحیق مشرقی» اثر عباس خامه‌یار به تبیین اهمیت دیپلماسی فرهنگی، تجربه‌نگاری و نقش نیروی انسانی در این عرصه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این مراسم که جمعه، 28 اردیبهشت در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سرای ملل برگزار شد، محمد رضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن سخنانی به تشریح اهمیت کتاب «رحیق مشرقی» اثر عباس  خامه‌یار پرداخت.
بهمنی ارکان اصلی این کتاب را حول سه محور اساسی عنوان و بیان کرد: نخست توجه به دیپلماسی فرهنگی است؛ این کتاب به عنوان یک تجربه‌نگاری در حوزه دیپلماسی فرهنگی، می‌تواند منبع ارزشمندی برای فعالان این عرصه باشد.
دوم اهتمام به تجربه‌نگاری است که بهمنی با تأکید بر اهمیت ثبت و انتقال تجارب در حوزه دیپلماسی فرهنگی، رحیق مشرقی را نمونه‌ای موفق از این امر دانست.
سوم نقش و جایگاه نیروی انسانی؛ معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نیروی انسانی را عامل اصلی موفقیت در دیپلماسی فرهنگی برشمرد و بر لزوم توانمندسازی این نیرو در ابعاد دانش و مهارت تأکید کرد.
بهمنی در ادامه به تشریح دو نوع دانش، دانش آشکار و دانش ضمنی پرداخت و تجربه‌نگاری را ابزاری برای تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار دانست. وی در این راستا اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه تجربه‌نگاری، از جمله سامانه جامعه و فرهنگ ملل، گزارش‌های پایان مأموریت و تدوین تاریخ شفاهی را برشمرد.

تأکید بر دیپلماسی فرهنگی، تجربه‌نگاری و نقش نیروی انسانی

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ همچنین با اشاره به مراحل تجربه‌نگاری، از جمله مستندسازی، تحلیل، پردازش و تولید دانش، یاد و خاطرنشان کرد که کتاب «رحیق مشرقی» بر مرحله مستندسازی تمرکز دارد و با توجه به شناخت خود از خامه‌یار، ایشان در مراحل بعدی به تحلیل و نظریه‌پردازی در این حوزه نیز خواهند پرداخت.

تأکید بر دیپلماسی فرهنگی، تجربه‌نگاری و نقش نیروی انسانی
بهمنی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات عباس خامه‌یار در نگارش این کتاب و همچنین سه دوره مسئولیت موفق وی در کشورهای قطر، لبنان و کویت، ابراز امیدواری کرد که رحیق مشرقی به عنوان منبعی ارزشمند در تقویت ادبیات دیپلماسی فرهنگی و توانمندسازی رایزنان فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است که کتاب «رحیق مشرقی» مجموعه خاطرات و نظرات اصحاب فرهنگ درباره عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در قطر، لبنان و کویت است.
این کتاب که از سوی نشر الهدی منتشر شده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

همچنین در ادامه پیام تصویری علامه محقق شیخ جعفر المهاجر در خصوص این اثر عباس خامه‌یار  ارائه می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
 حاج عباس !
دوستدار قلم و سرور اهل قلم، درود خدا بر تو باد.
برادر دوست‌داشتنی از آشنایی با تو خوشحال شدم. تقریباً ۳۰ سال است که بعلبک از وجود تو بعنوان نماینده  رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت بهره‌مند شده است.
حضور ارزشمند شما همچنان تأثیر خوبی برای خواص بعلبک داشته است و همواره یادآور آن حضور ارزشمند هستند.
هرگز فراموش نخواهم کرد که همايشی ابتکاری را به مناسبت سی‌امین سالگرد رحلت عالم بزرگ بعلبک، شیخ حبیب برگزار کردی که به همايشی ارزشمند تبدیل شد و هرگز گمان نمی‌کنم برای عالمی از عالمان کشورمان چنین همايشى برگزار شده باشد. همچنین اهالی بعلبک و حداقل خواص بعلبک این همايش  بی‌مانند را یادآور می‌شوند. علی‌رغم شرایط سختی که شهر به خاطر جنگ داخلی از آن رنج می‌برد تو به تنهایی آن را برگزار کردی.
حاج عباس!
ویژگی بزرگ تو این است که هرجا که باشی حضور ارزشمندت را منتشر می‌کنی حتی در محافلی که از حضور تو خوشحال نباشند یا خوشحال نباشند که تو نماینده آنان باشی. تو همواره در ترسیم چهره‌ای مقبول و محبوب از خودت و کشور بزرگت که نمایندگی آن را برعهده داری موفق بوده‌ای!
این یک امتیاز است و من به یاد می‌آورم که بارها غافلگیر شدم از اینکه در محافلی که پیش‌بینی نمی‌کردم از موفقیت و مقبولیت تو به نیکی یاد می‌شد. 
تو می‌دانی که هر جا مهربانی و راستی را خطاب کنی دوست داشته می‌شوی.
ما تو را دوست داریم و نسبت به فضل تو آگاه هستیم و انتظار  داریم که همواره و صرف نظر از جایگاه رسمی که داری همان طوری خواهی بود که تو را می‌شناسیم 
ما مطمئن هستیم که تو جاودانه خواهی ماند و هرجا که باشید حضور ارزشمندی خواهی داشت.

تأکید بر دیپلماسی فرهنگی، تجربه‌نگاری و نقش نیروی انسانی

انتهای پیام

نظر شما