شناسهٔ خبر: 66722289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آصفری بیان کرد:

دوقطبی‌سازی در موضوع تعطیلی شنبه؛ انحراف در بررسی کارشناسی مسئله + صوت

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تأکید بر اینکه انتخاب تعطیلی پنجشنبه یا شنبه باید با نگاه کارشناسی باشد، اظهار کرد: عده‌ای این مسئله را تبدیل به دوقطبی مؤمنان و غیر مؤمنان کرده‌اند در حالی که 160 نماینده مجلس به تعطیلی روز شنبه رأی مثبت دادند و لذا این دوقطبی‌سازی‌ها در بررسی کارشناسی مسئله انحراف ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت نگاه کارشناسی در تحلیل و بررسی مسئله تعطیلی روزهای شنبه، گفت: دولت در لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، کاهش ساعت کاری هفتگی و تعطیلات پایان هفته را به مجلس آورد تا کارکنان نیز ساعت بیشتری را در کانون خانواده‌ باشند و هم بهره‌وری نیروی کار بالاتر رود.

وی ادامه داد: درباره اینکه چه روزهایی برای تعطیلی پایان هفته انتخاب شود، دیدگاه‌های متفاوت و اختلاف نظر وجود داشت. لذا نگاه‌های سیاسی، حزبی، جناحی و در مجموع غیر کارشناسی به این مسئله درست نیست.

آصفری اظهار کرد: در قانون اساسی فقط جمعه، روز تعطیل قلمداد شده و انتخاب یک روز دیگر علاوه بر آن، هیچ منع قانونی ندارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تأکید بر اینکه انتخاب تعطیلی از بین روزهای پنجشنبه یا شنبه باید براساس نگاه کارشناسی باشد، افزود: باید دید اگر روز شنبه یا پنجشنبه را برای تعطیلی انتخاب کنیم، چه میزان می‌توان مبادلات اقتصادی بین‌المللی را توسعه داد و به حل مسائل مشکلات اقتصادی، رونق تولید، وضعیت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بخش دولتی و دستگاه‌ دیپلماسی و سیاست‌ خارجی کمک می‌کند. 

نباید تعطیلی پنجشنبه یا شنبه را به مسائل جناحی ارتباط داد

وی تصریح کرد:در واقع باید نگا‌ه‌ها به تعطیلی روزهای شنبه یا پنجشنبه اینگونه باشد به اعتقاد من سخنانی مانند اینکه چون شنبه روز تعطیلی یهودیان است و نباید این روز را به دلیل تشبه به آنها انتخاب کنیم، کارشناسی نیست. یهود یک دین الهی است و با جریان صهیونیسم متفاوت است و ما رژیم صهیونیستی را یک جریان افراطی، نژادپرست و نامشروع می‌دانیم که ربطی به یهودیت ندارد و بسیاری از یهودیان هم با صهیونیست‌ها مخالف هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله برای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری است، گفت: البته مسئله باورها و اعتقادات دینی هم مهم است و باید به آن توجه شود. بنابراین از سویی انتخاب روزی که هم کارمندان بهره‌وری بیشتر داشته باشند و کارهای مؤثرتری انجام دهند و هم به حوزه سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی، توجه شود، مهم است و نباید این را به مسائل سیاسی و جناحی ارتباط داد. 

وی ادامه داد: در ابتدای این قضیه هم پیشنهاد این بود که خود دولت روز تعطیلی را انتخاب کند که دولت در این حوزه با انتخاب کدام روز از بین پنجشنبه یا شنبه می‌تواند بهره‌وری کارمندان و روابط اقتصادی را اتقا دهد. لذا سوق دادن این موضوعات به مسائل سیاسی و جناحی نمی‌تواند تصمیم‌گیران را برای اتخاذ تصمیم صحیح‌تر کمک کند.  

فضا را دوقطبی نکنیم

آصفری درباره ایجاد فضای دوقطبی در کشور پس از تصویب تعطیلی روز شنبه و تقسیم جامعه به مؤمنان و غیر مؤمنان گفت: بالاخره قریب به 160 نماینده مجلس به این موضوع رأی مثبت داده‌اند؛ یعنی این نمایندگان به مسائل دینی اعتقاد نداشته‌اند؟ اکثر این نمایندگان دغدغه مسئال دینی، نظام، انقلاب و ارزش‌ها و ... را دارند اما با مطالعه و اخذ نظرات کارشناسی در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری این تصمیم را گرفته‌اند و نمی‌توان اینگونه مطرح کرد افرادی که موافق تعطیلی شنبه هستند به مسائل دینی توجه ندارند و مخالفان تعطیلی این روز، دیندار هستند. این از همان نگاه‌های غیر کارشناسی است که در بررسی کارشناسی و تخصصی این موضوع انحراف ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: هر نماینده بر اساس مطالعاتی که کرده، نظر و رأی خود را داده است و حالا باید صبر کنیم تا شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کند. 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پاسخ به این سؤال که نظر شورای نگهبان چه میزان ممکن است تحت تأثیر موافقان و مخالفان و این فضای دوقطبی قرار گیرد، گفت: نظر شورای نگهبان، فصل‌الخطاب است. هنگامی که طبق قانون این اختیار را به شورای نگهبان داده‌ایم که مسائل را از لحاظ قانونی و شرعی بررسی کند لذا افرادی که تحلیل می‌کنند اجازه دهند تا شورای نگهبان نظر خود را در پایان اعلام کند.

<div id="video-display-embed-code_3449095"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4216436/3449095?width=400&height=300"></script></div>

آصفری در پایان با تأکید بر اینکه مجلس نظر خود را با تصویب تعطیلی شنبه اعلام کرده و این نظر برگشت ناپذیر است، افزود: شورای نگهبان اگر این امر را تأیید کرد، عمل به این مصوبه لازم‌الاجرا است و اگر نه یا دوباره در مجلس بررسی می‌شود و یا در صورت اصرار مجلس بر مصوبه خود برای بررسی و اعلام نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. به هر حال در شورای نگهبان مجموعه‌ای از فقها و علما حضور دارند که مسائل شرعی و قانون اساسی را با هم می‌بینند و به دور از فشارها و نظرات مختلف، تصمیم‌گیری می‌کنند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری 

انتهای پیام

نظر شما