شناسهٔ خبر: 66721239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

احمدی‌صدر:

در مدیریت شهری ششم پایتخت به طور متوسط هر ۲ ماه یک یاورشهر به بهره‌برداری رسیده است

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه افتخار این را داریم که دهمین یاورشهر ما یاورشهر بانوان باشد، گفت: در ۳۲ ماه اخیر به طور متوسط هر ۲ ماه یک یاورشهر به کلانشهر تهران تقدیم شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار شهر، آیین افتتاح مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر ۱۰(ویژه بانوان) شهرداری تهران امروز -شنبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳- با حضور زهره الهیان نماینده مجلس تهران، احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران، ابراهیمی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، پوریافر شهردار منطقه ۲۱، خانواده شهدا و برخی مدیران شهری برگزار شد.

احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: از خرداد ۱۴۰۱ تا به امروز توفیق داشتیم ۱۰ یاورشهر را به کلانشهر تهران تقدیم کنیم و به‌ بهره‌برداری برسانیم. به طور متوسط هر ۲ ماه یک یاورشهر به کلانشهر تهران تقدیم شد. افتخار این را داریم که دهمین یاورشهر ما یاورشهر بانوان است.

احمدی‌صدر در ادامه با پرداختن به حمایت های شورا بیان داشت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم ۲۵ هزار ظرفیت پذیرش معتاد متجاهر ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: ۳ مرکز بانوان افتتاح شده است. این چهارمین مرکز بانوان است که امروز با افتخار تقدیم مردم کلانشهر تهران کردیم.
احمدی صدر با پرداختن به یاورشهر ۸ مخصوص بانوان اعصاب و روان ، تاکید کرد: یاورشهر ۱ و ۲ در خصوص زخم باز و عفونی و سالمندان است و یاورشهر ۷ مخصوص کودکان و معلولین است. امروز بهانه‌ای برای پذیرش افرادی که در گذشته منع پذیرشی‌ محسوب می شدند، وجود ندارد. تمام منع پذیرشی‌ها را شهرداری تهران با جان و دل پذیرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ الی ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران جمع شده‌اند، افزود: در فرحزاد نزدیک به هزار معتاد متجاهر قریب به ۲۰ سال زندگی می‌کردند. در حالی که روددره فرحزاد تا یکی، دوماه آینده به عنوان یکی از بهترین اکوپارک‌های خاورمیانه در اختیار شهروندان قرار می گیرد. دیگر کوهسنگی، گردنه تنباکویی، شوش و هرندی، پارک میثاق و ... را نداریم. زیرا پاتوق‌های اصلی جمع شده‌اند و این افتخار بزرگی است.

احمدی‌صدر با تاکید بر اینکه آسیب‌ اجتماعی که در ۲۰ سال ایجاد شده طی چندشب رفع نمی‌شود و نیاز به همکاری و همراهی مردم دارد، بیان کرد: ما ۱۴ مرحله را طی کردیم و به مرحله پانزدهم رسیدیم. مرحله پانزدهم یک کار اساسی است که با مشارکت مردم انجام شده و دستگاه‌های حاکمیتی باید در کنار آنها بایستند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اعضای شورای شهر کمک کردند تا مسیر هموار شود، خاطرنشان کرد: همه عزیزان دست به دست یکدیگر دادند و به لطف الهی توانستیم هر ۲ ماه یک یاورشهر افتتاح کنیم.  در سال ۱۴۰۰ تنها ۸ هزار ظرفیت وجود داشت، اما امروز این ظرفیت به ۲۵ هزار نفر رسیده است.

احمدی‌صدر در جمع اصحاب رسانه نیز گفت: بالغ بر ۵۰ درصد از مراکز مددسرا را معتادین متجاهر اشغال کرده بودند. در این خصوص مراکزی برای معتاد متجاهر ایجاد کردیم و معتادین متجاهر را از مراکز گرمخانه و یا مددسرا خارج کردیم که این امر باعث خالی شدن ظرفیت گرمخانه‌ها شد. در حال حاضر از نیازی که در تهران وجود داشت، ظرفیت بیشتری در مددسراها داریم.

وی با اشاره به اینکه وجود معتادین متجاهر زن در خیابان برای خودشان و برای جامعه بسیار آزاردهنده است، مطرح کرد: بانوانی که در قسمت غربی و جنوب غربی تهران هستند، فضایی برای اسکان نداشتند. در این خصوص این مکان از لحاظ موقعیت سنجیده شد و این مرکز را به بانوان اختصاص دادیم. ضمن اینکه در حال حاضر برای بانوان و کسانی که بی‌خانمان هستند به هیچ وجه کمبود طرفیت نداریم.

احمدی صدر با اشاره به اینکه دسته‌بندی صورت گرفته است، افزود: اولا آسیب‌های اجتماعی که در ۲ الی ۳ دهه ایجاد شده است، نیازمند چند مولفه زیرساخت، گفتمان‌سازی و ساماندهی است. در حوزه زیرساخت برای معتادین متجاهر مشکلی نداریم و ظرفیت خالی هم داریم. در گفتمان‌سازی نیز این امر که اینها خانواده ما هستند را ترویج دادیم و ۹ گام تربیتی و آموزشی را طراحی کردیم.

وی همچنین گفت: گرمخانه‌های ما محل‌امنی برای بی‌خانمانی که معتاد نبودند، نبود. در حال حاضر تفکیک صورت گرفته است و گرمخانه‌ها ویژه بی‌خانمان‌ها ایجاد شده است و مراکز ماده ۱۶ ویژه معتادین متجاهر است.

احمدی صدر با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۲۰ گرمخانه را تحویل گرفتیم، بیان داشت: امروز هم ۲۰ گرمخانه و ۲۰ مددسرا داریم با این تفاوت که اگر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرش می‌شدند، غالب بر هزار و ۵۰۰ نفر از آنها معتاد متجاهر بودند؛ در حال حاضر این هزار و ۵۰۰ فر به ۱۰ یاورشهر منتقل شده اند و در واقع ظرفیت گرمخانه و مددسرا افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر شهرداری تهران در ۱۰ یاورشهر، نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت برای معتادین متجاهر ایجاد کرده است که غالب آنها منع پذیرشی هستند. اما نباید غافل شویم اگر نزدیک به ۸۰۰ درصد زیرساخت‌های آسیب اجتماعی افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز نمی‌توانستیم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را در تهران اجرا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما