شناسهٔ خبر: 67241697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

در بحث کودکان کار، باید به توانمندسازی خانواده‌های آنها نیز توجه کرد

بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابان از همان ابتدا با آغاز دوره مدیریت شهری کنونی مورد توجه ویژه قرار گرفت و یکی از اهداف قرارگاه اجتماعی شهر تهران، ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان در سطح پایتخت بود که گام‌های بسیار موثری در این زمینه برداشته شده و طی سه ماه گذشته در اجرای دو طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی صدها کودک کار و خیابان جذب و ساماندهی شدند.

صاحب‌خبر -

روز جهانی مقابله با کار کودک، فرصت بسیار خوبی بود برای افزایش آگاهی درباره مسائل مربوط به کار کودکان و ترویج حقوق ذاتی کودکان که طبیعتاً در این روز، مردم و سازمان‌های مختلف مردم نهاد از جمله ( NGO ها، گروه‌های جهادی و سمن‌ها) با برگزاری سمینارها و یا مراسم‌های مختلف به اقداماتی مانند آگاهی‌ بخشیدن، حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های مبارزه با کار کودکان و ارتقاء شرایط زندگی کودکان در معرض آسیب پرداخته یا می‌پردازند.

سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در همین راستا اقدامات ویژه‌ای انجام داده و با ایجاد ۳۸ مرکز استعدادیابی، توانمندسازی و آموزش و همچنین جذب حدود ۷۰۰۰ کودک کار و خیابان گام هایی بلند در راستای مقابله با استثمار کودکان برداشته است.

ارائه فرصت‌های آموزشی و تحصیلی برای کودکان به عنوان جایگزین مناسب برای کار کودکان می‌تواند باعث کاهش این موضوع شود و سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با کمک NGO ها تاکنون توانسته ۲۴۵۰ کودک کار را به آموزش و پرورش معرفی کند وارد چرخه تحصیل نماید که رقم بسیار قابل توجهی است . از طرفی آموزش و آگاهی دادن در مورد خطرات کار کودکان و حقوق ذاتی آن‌ها به جامعه و خصوصاً به والدین و یا کسانی که کودکان را به کار می گیرند، باید افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از کارهایی که سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در همین راستا انجام داده، شناسایی و ارائه حمایت‌های اجتماعی به خانواده‌های این آسیب دیدگان است.بحث شناسایی و اتصال به خانواده و پس از آن مددکاری و مشاوره، اصلی‌ترین موضوعی است که ما در خصوص خروج کودک از چرخه کار و خیابان دنبال می‌کنیم. همچنین از طریق مراکز پویاشهر آموزش و توانمندسازی را برای خانواده های کودکان نیز در نظر گرفته‌ایم.

بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابان از همان ابتدا با آغاز دوره مدیریت شهری کنونی مورد توجه ویژه قرار گرفت و یکی از اهداف قرارگاه اجتماعی شهر تهران که با تدبیر شهردار تهران ایجاد شد ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان در سطح پایتخت بود که گام‌های بسیار موثری در این زمینه برداشته شده و طی سه ماه گذشته در اجرای دو طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی صدها کودک کار و خیابان جذب و مورد ساماندهی قرار گرفته‌اند.

سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران طرح‌های ویژه‌ای برای کودکان مراکز پویا شهر در نظر گرفته که به عنوان طرح تابستانه به اجرا در خواهد آمد و چندی پیش نیز شرایطی فراهم شد تا بیش از ۷۰۰ کودک کار و خیابان از قسمت‌های مختلف برج میلاد بازدید کنند و به جشن و شادی بپردازند و این قبیل برنامه‌ها تا پایان تابستان تحت مناسبت‌های مختلف برای کودکان مراکز پویاشهر به اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام/

نظر شما