شناسهٔ خبر: 66721111 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر اقتصاد خبرداد؛

بهره گیری از ظرفیت های جدید در توسعه اقتصاددریا محور در مازندران

وزیر امور اقتصادی و دارایی از بهره گیری از ظرفیت های جدید ریلی، نفتی و کشتی سازی بر پایه اقتصاد دریا محور در بندر امیرآباد و استان مازندران خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، دکتر احسان خاندوزی امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از کارخانه کشتی سازی ایران صدرا در نکا با اشاره به اینکه در راستای توسعه اقتصاد دریامحور که سال گذشته سیاست های کلی آن توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، رئیس جمهور دستور ویژه استفاده از ظرفیت بنادر و ظرفیت های آبی شمال کشور به طور خاص در مازندران برای اقتصاد دریامحور را صادر کردند، اظهار کرد: چند برنامه برای احیای ظرفیت های اقتصاد دریامحور در مازندران تدارک دیده شده است که استفاده از ظرفیت تولیدی مجموعه تولیدی صنعتی ایران صدرا یکی از این برنامه هاست، این شرکت که در سال های دور یکی از نمادهای قدرت در صنایع دریایی کشور بود در این راستا مورد توجه قرار می گیرد اما بیش از ده سال فرایندهای ساخت شناورهای جدید در این مجموعه دچار توقف شده بود.

وی افزود: در دولت مردمی سیزدهم به منظور احیای این ظرفیت، برای ساخت 5 فروند شناور جدید، شرکت صدرا فعالیت خود را آغاز کردند و عزم فنی و مهندسی خود را به همراه افزایش میزان اشتغال تا حدود 500 نفر و سرمایه گذاری لازم را در این زمینه به کار گرفته است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بهره گیری از ظرفیت شرکت کشتی سازی صدرا، برای تعمیر شناورهایی که سایر کشورهای حوزه خزر متقاضی آن بودند که تعمیرات شناورهایشان انجام شود نیز در حال انجام است، گفت:

امروز در سفر استانی رئیس جمهور، این مهم مورد توجه قرار گرفته است و مشاهده می شود که شناورهای کشورهای حاشیه خزر در نوبت فرایند تعمیرات توسط مهندسان جوان ایرانی قرار دارند که نشان می دهد توجه و برنامه ریزی های دولت سیزدهم در این زمینه کارایی لازم را داشته و عایدات ارزی قابل توجهی برای کشور به همراه داشته است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه در راستای سفر دولت رئیس جمهور به مازندران توافقات خوبی برای توسعه منطقه صورت گرفته است تا در ماه های آینده این توافقات اجرایی شود، گفت: شرکت ایران صدرا دچار تنگنای فضای فیزیکی و اراضی لازم برای پشتیبانی این شرکت دریایی است که با افزایش اراضی موردنیاز مجددا تعداد اشتغال بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در خصوص بندر امیرآباد نیز بعد تصویب آن به عنوان منطقه آزاد، در اقتصاد دریا محور شمال کشور مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، از فعالیت کشتی رو رو در این منطقه به عنوان نقطه اتکای توسعه فعالیت های دریایی شمال کشور نام برد و تاکید کرد: خط راه آهن رو رو نیز برای این منطقه در حال برنامه ریزی است که امروز به مناسبت سفر رئیس جمهور به مازندران اعلام کردیم که با ترک تشریفات فرایند احداث آن توسط وزارت اقتصاد موافقت می شود و در انتظار اعلام موافقت سازمان برنامه و بودجه برای اجرایی شدن آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: خط راه آهن رو رو بندر امیرآباد، خطوط ریلی بسیار پیشرفته و متفاوت نسبت به سایر خطوط کشور است و می تواند تحول مهمی را در خطوط حمل و نقل دریای خزر ایجاد کند.

خاندوزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های گمرکی بنادر استان مازندران تاکید کرد و گفت که بنادر مازندران بیش از 40درصد نسبت به سال قبل، بیشتر مقصد تجاری بودند و کالاهای اساسی کشور از این طریق وارد می شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا یک سال آینده با تامین زمین مورد نیاز توسط سازمان بنادر، ایکس ری بندرامیرآباد نیز رونمایی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

 وزیر اقتصاد همچنین از اجرای تفاهم نامه حوزه شرکت نفت خزر و شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در سفر دوم رئیس جمهور به مازندران خبرداد و گفت: تفاهم نامه جدیدی در این سفر منعقد شده است تا بتوان از مجموعه ظرفیت های نفتی و کشتی سازی موجود در منطقه به شکل ویژه ای بهره برداری شود.

نظر شما