شناسهٔ خبر: 66718229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دستور رهبر طالبان درباره زبان فارسی/ ملاهبت‌الله مجازات تعیین کرد

سخنگوی وزارت امر به معروف حکومت سرپرست افغانستان با انتشار نظر رهبر طالبان در مورد لزوم تفاوت قائل نشدن میان زبان فارسی و پشتو، اظهار داشت: فرد یا افراد متخلف به دادگاه معرفی و مجازات خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امر به معروف دولت سرپرست افغانستان به نقل از هبت‌الله آخندزاده مسئول حکومت سرپرست در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نباید میان زبان‌های فارسی و پشتو تفاوت قائل شد و در صورت تخلف از این دستور، فرد یا افراد متخلف، به دادگاه معرفی و مجازات خواهد شد.

به نقل از ایرنا این اظهارات در زمانی که رهبر طالبان روز گذشته بطور غیرمنتظره به کابل رفت، مهمترین و واضح‌ترین اعلام موضع از سوی طالبان در مورد زبان فارسی پس از روی کار آمدن در افغانستان محسوب می‌شود.

از سال گذشته انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها مبنی بر حذف و یا کمرنگ شدن زبان فارسی در افغانستان نگرانی‌هایی را میان جامعه فارسی‌زبان برانگیخت. مولوی خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در واکنش به این نگرانی‌ها گفته بود: اعمال محدودیت برای زبان فارسی در افغانستان به هیچ عنوان صحت ندارد. ما هر دو زبان فارسی و پشتو را به رسمیت می‌شناسیم. وی همچنین تاکید کرده بود: حکومت سرپرست افغانستان بر خود وظیفه می داند تا هردو زبان را حفظ و تقویت کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در سفرش به تهران، زبان فارسی را مانند زبان پشتو، زبان رسمی افغانستان توصیف کرده و سید عبدالله پاچا ریاست اتحادیه ناشران افغانستان نیز زبان فارسی را دارای جایگاه ممتاز و مورد توجه کابل دانسته بود.

۳۱۱۳۱۱

نظر شما