شناسهٔ خبر: 66718002 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

از هر چیزی می‌توان عکس گرفت، اما…/ «درباره عکاسی» از چه می‌گوید؟

کتاب «درباره عکاسی» از آثار منتشرشده از سوی انجمن سینمای جوانان ایران با ترجمه فرزانه طاهری است که از نگاه سوزان سانتاگ به مقوله عکاسی و جذابیت‌های آن پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین، همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «درباره عکاسی» به نویسندگی سوزان سانتاگ از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، در این رویداد عرضه شده است.

نمی‌توان از «سینما» به‌عنوان یک هنر تصویری سخن گفت و به‌دنبال ریشه‌های مشترک آن با دنیای عکاسی نبود. به تعبیری می‌توان مطالعه درباره دنیای عکاسی را یکی از ملزومات استحکام سواد و سلیقه در دنیای فیلمسازی و سیما به حساب آورد.

کتاب «درباره عکاسی» اولین بار در سال 1977 منتشر شد. این اثر، پژوهشی ارزشمند دربار‌ه عکس‌ها و به‌طور کلی عکاسی است؛ هنری که دائماً تجربه و واقعیت را به هم گره می‌زند.

سونتاگ در این کتاب به مفهوم «شفافیت» می‌پردازد و بیان می‌کند در زمانی که از هر چیزی می‌توان عکس گرفت و عکاسی، چارچوب‌ها و تعاریف هنر را دگرگون کرده، بیننده قادر است یک عکس را آزادانه و بدون هیچ توقعی برای کشف معنای آن، از نظر بگذراند.

این اثر که از شش مقاله‌ جذاب و آموزنده تشکیل شده، کاوشی ژرف و هوشمندانه درباره‌ چگونگی تأثیرات عکاسی بر جامعه است.

علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب می‌توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان سینمایی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اطلاع از دیگر آثار ارائه شده از سوی انجمن سینمای جوانان ایران در ایران رویداد، نسبت به تهیه این آثار اقدام کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

نظر شما