شناسهٔ خبر: 66716438 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

تبعات افزایش عرضه اوراق بدهی در بازار سهام

درحالی افزایش عرضه اوراق بدهی در بازار سهام ادامه پیدا کرده که خروج نقدینگی از بورس به مرحله بحران رسیده است. حالا بازار سهام چشم انتظار تعیین تکلیف نرخ بهره بانکی و نرخ دلار نیمایی است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر روی نرخ دلار نیمایی، نرخ بهره و نقدینگی موجود در بازار می‌چرخد. به تازگی خبر تغییرات بخشنامه‌های ارزی منتشر شده که برمبنای آن به برخی شرکت‌های کوچک اجازه داده شده در یک بازار جدید به نام بازار توافقی نرخ ارز صادرات خود را با نرخی احتمالاً بالاتر از رقم فعلی به فروش برساند. این نرخ چه نرخی است و چه کسانی وارد این بازار می‌شوند هنوز مشخص نیست. اما یک گام مهم و مثبت در مسیر مبادله ارز شرکتی است.
در حال حاضر دولت به منابع ارزی نیاز دارد. شرکت‌های کوچک نیز فروش ارز در سامانه نیما را اجحاف در حق خود می دانند. به همین دلیل در سال‌های گذشته برخی از این شرکت‌ها به واردات کالا یا توافق با شرکتهای بازرگانی برای واردات برخی کالاها روی آورده بودند. این مسأله نیز چالش‌هایی برای شرکتهای کوچک داشت. بنابراین عرضه دلار شرکت‌های کوچک با نرخ توافقی ضمن اینکه منافع این شرکت‌ها را به همراه دارد می تواند در تعدیل نرخ ارز نیز موثر باشد.


دلیل ناترازی سنگینی را در بازار بدهی
در حال حاضر رفتار بازار نشان می دهد که نسبت به رویدادها و اتفاقات مثبت همچنان خوشبین نیست، اما از منفی و افت قیمت نیز کلافه شده است. از طرف دیگر به زودی و به شکل گسترده اوراق تبعی از سمت سهامداران و صندوق تثبیت منتشر شده، این رویداد بار قبل کف بازار را بست و ممکن است این بار هم در این موضوع موثر باشد.

به نظر می رسد اوراق اخزا به زودی چالش‌های بزرگی را برای بازار به وجود می‌آورد. هرچند شنیده می‌شود دولت دستور مداخله در این حوزه را داده و به زودی اوراق‌های خود دولت نیز با دستورها عرضه می‌شود. اما حقیقت ماجرا این است که هیچ تمایل و هیچ تلاشی برای تغییر نرخ صورت نمی‌گیرد. این موضوع به زبان بازار سهام است

تخصیص سنگین اوراق بدهی اخزا در شرایطی که نهادهای مالی منابع برای خرید ندارند و منابع تحت مدیریت را به خاطر گواهی سپرده ۳۰ درصدی از دست داده‌اند، ناترازی سنگینی را در بازار بدهی بوجود آورده است. این ناترازی باعث بالا رفتن نرخ سود در بازار بدهی شده است.
تخصیص‌ اوراق اخزا ادامه دارد. در حالی که سمت عرضه در حال بزرگ شدن است، سمت تقاضا تعریفی ندارد. پیمانکاران و سایر طلبکارانی که بعد از مدتها به اوراق رسیده‌اند، مجبور می شوند به خاطر شرایط بازار پول، با تنزیل بالا اوراق خودشان را بفروشند. این ناترازی بدون در نظر گرفتن کارکردهای جدید برای این اوراق قابل حل نیست و بایستی متولی بازار پول سریعا تصمیمی جهت رفع بلایی که بر نظام مالی سوار کرده بگیرد.
به نظر می رسد اوراق اخزا به زودی چالش‌های بزرگی را برای بازار به وجود می‌آورد. هرچند شنیده می‌شود دولت دستور مداخله در این حوزه را داده و به زودی اوراق‌های خود دولت نیز با دستورها عرضه می‌شود. اما حقیقت ماجرا این است که هیچ تمایل و هیچ تلاشی برای تغییر نرخ صورت نمی‌گیرد.

ریسک مالیات تا حدودی از سر بازار برطرف شد
برخی ریسک بحث مالیات تا حدودی از سر بازار برطرف شد ولی تصمیم نهایی مانده و برخی هم معتقدند آرامش و شدت منفی کمتر هم از همین بابت بود. اما همچنان دو ریسک بزرگ روی سر بازار قرار دارد ریسک نرخ بهره هرچه زمان می‌گذرد ترسناک‌تر و عجیب‌تر می‌شود.
علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازدهی بازار سهام نسبت به بازار سرمایه بسیار پایین تر است، گفت: در صورتی که نرخ بهره بانکی کنترل نشود. به طور قطع خروج پول از بازار سهام بازهم ادامه پیدا می کند. در حال حاضر بازار به پول نیاز دارد، اما برعکس نقدینگی در حال مهاجرت به سایر بازارهاست.
او افزود: هرچند قیمت دلار و طلا روندی نزولی دارند. اما به دلیل چشم انداز تورمی که دارند همچنان با افزایش تقاضا مواجه هستند. اما بازار سهام شرایط کاملا متفاوتی دارد. به طوری که قیمت پایین‌تر سهام عملا نگرانی درباره شکست حمایتها را بیشتر کرده است. در حالی که برای بازار ارز و طلا اینگونه نیست و خریداران هر قیمت پایین تری را فرصت خرید می دانند.

هرچند در برخی شرکت‌ها قیمت‌ها بسیار ارزنده و حداقلی است، اما به نظر فازی که در آن قرار داریم و شرایطی که در آن شاهدش هستیم باعث خواهد شد فعلاً بازار اعتنای زیادی به گزارش‌های مالی نداشته باشد

بازار از هفته آینده وارد فاز جدیدی می‌شود که کمی فضای متفاوت‌تری را ممکن است شاهد باشد و آن هم آغاز انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌هاست که به بازار ارائه می‌شود.

تاکنون در گزارش برخی شرکت‌ها منتشر شده، گزارش خوب و بد وجود داشته که نگرانی‌ها را نشان می‌دهد. هرچند در برخی شرکت‌ها قیمت‌ها بسیار ارزنده و حداقلی است، اما به نظر فازی که در آن قرار داریم و شرایطی که در آن شاهدش هستیم باعث خواهد شد فعلاً بازار اعتنای زیادی به گزارش‌های مالی نداشته باشد.
اثرگذاری گزارش ها در بازار اگر مثبت باشد یکی دو روزه و اگر منفی باشد با شدت بیشتر روی تابلو خود را نشان می‌دهد. این شرایط رفتن سراغ شرکت‌ها و سهم‌هایی که گزارش ۱۲ ماهه خوبی می‌دهند می‌تواند جالب باشد. چرا که در دورانی که این فضا به پایان رسید و اوضاع رو به بهبود گذاشت احتمال سرعت رشد آنها بیشتر از متوسط جریان فعلی بازار است.
از همین رو گزارش‌های ۱۲ ماهه را جنب و جوشی تازه است. شاید نتواند حرکت موثری به بازار ببخشد اما به سمت نوسان‌های کوتاهی پیش می‌رود تا نشان دهد هنوز امیدی وجود دار.
انتشار گزارش‌های ضعیف که همین حالا نیز در برخی شرکت‌ها شاهدش هستیم ‌می تواند چالش دیگری به چالش‌های فعلی بازار اضافه کند. به هر حال گزارش‌های فعلی و انتشار آن بیشتر نقش یک جنب و جوش موقت در بازار را دارد. البته در خوشبینانه‌ترین حالت نقش تثبیت کننده قیمت‌ها و جذاب کردن ریسک به ریوارد بازار را دارد. به خصوص اینکه امسال مجامع در پیش است و سیاست تقسیم سودها بالا و زمان پرداخت آن سریع تر است و جذابیت‌های مجمع رفتن نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.
وقتی بازار مشکلات اساسی‌تر و بزرگ‌تری نظیر نرخ بهره و فضای کسب و کار و شرایط نیما و موارد دیگر را دارد خیلی صحبت از گزارش‌ها ره به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند راهگشا باشد، اما اثرات و تاثیرات جزئی را خواهد داشت. براساس این گزارش در صورتی که دولت به دنبال حمایت از بازار سهام است باید انتشار اوراق را تعیین تکلیف کند. نرخ بهره را متناسب با بازدهی سایر بازارها مدیریت کند. همچنین نرخ نیما را متناسب با قیمت ارز در بازار آزاد تعدیل کند. تنها در این صورت است که سرمایه‌گذاران می توانند نسبت به آینده بازار سهام امیدوار باشند.

نظر شما