شناسهٔ خبر: 67327989 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بالارفتن مهارت نیروی کار موجب پیشرفت بنگاه می‌شود

ندا خسرو شاهی

از نگاه کارشناسان توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی ضمن ایجاد بستر اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، درحال حاضر آموزش نیروی انسانی نوعی سرمایه‌گذاری و عامل کلیدی در توسعه جوامع به شمار می رود که در صورت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح، مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

یکی از علل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان می‌تواند زمینه جذب فرصت‌های شغلی برای آنها را فراهم کند.یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصاد،‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است که در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است؛ بر همین اساس آموزش‌های فنی وحرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم کرده و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می‌آورد.

کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان را در ایجاد فرصت‌های شغلی موثر می‌دانند.

توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

مهرداد عظیمی - معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت وگو با ایسنا، ترویج فرهنگ مهارت آموزی را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: بسیاری از افرادی که در حرفه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند از طریق ارتقاء مهارت و دیدن آموزش های مهارتی می‌توانند به اشتغال پایدار دست یابند.

به گفته وی حضور در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ بسترساز ترویج آموزش‌های مهارتی در مراکز جوار و بین کارگاهی می‌شود و دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در پروژه‌های مهارتی خود از پیوست مهارتی برخوردار باشند.

بالارفتن مهارت نیروی کار موجب پیشرفت بنگاه می‌شود

عظیمی توسعه سرمایه انسانی را از طریق بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی ممکن دانسته و معتقد است:توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری در جامعه کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری در جامعه کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.بی‌ترید همسو کردن آموزش‌های نظری و عملی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشند.

در همین راستا محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، ارتقای کیفیت تولید و مهارت نیروی کار را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای نیروی کار منجر به ارتقاء کیفیت و پیشرفت مجموعه‌های تولیدی می‌شود.

او ضمن اشاره به اهمیت و رابطه میان تولید و مهارت می‌گوید: شناخته شده‌ترین و موثرترین راه توسعه و پیشرفت اقتصاد،‌ تولید است و ستون فقرات تولید، نیروی کار است لذا باید به دنبال تولید محصولات و خدمات قیمت ساز در بازارهای داخلی و جهانی باشیم تا از این مسیر امکان کسب ارزش افزوده بیشتر و در نتیجه تقویت درآمد و افزایش دستمزد نیروی کار فراهم شود.

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته موضوع ارتقای مهارت به طور فزاینده‌ای اهمیت یافته و یکی از دلایل آن رشد فناوری‌های روز و تحول اقتصاد دیجیتال بوده است. کارشناسان آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانسته و معتقدند که افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. بی‌تردید سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما