شناسهٔ خبر: 66715664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سوء تغذیه حاد باعث می‌شود زخم‌های مجروحان در غزه بهبود نیابد

نیک مینارد جراح انگلیسی که به تازگی از نوار غزه بازگشته است، گفت سوء تغذیه حاد در نوار غزه باعث شده است زخم‌های بیماران پس از انجام عمل ترمیم نشوند و همین مسئله به جان باختن آنها منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی بی.بی.سی؛ نیک مینارد با ارسال ویدئویی به این شبکه گفت :  بیشتر این بیماران هم جوانان هستند که در شرایط عادی نباید تسلیم چنین زخم‌هایی شوند.

پزشکان می‌گویند سوءتغذیه حاد و دسترسی نداشتن به آب سالم، نظام بهداشت غزه را در آستانه فروپاشی قرار داده است. بیمارستان الاقصی یکی از آخرین مراکز درمانی فعال است که پزشکان از سراسر دنیا به صورت داوطلبانه در آنجا فعالیت می‌کنند.

پرفسور نیک مینارد، جراح مشاور، یکی از این پزشکان است. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از خاطرات تصویری اوست که برای بی بی سی ارسال کرده است.

نیک مینارد گفت شرایط نسبت به حضور اول ما در بیمارستان الاقصی، بسیار فرق کرده است. آنچه این بار دیدیم، هولناک‌ترین تاثیرات سوءتغذیه در غزه بود.

سوءتغذیه حاد مانع از بهبود و ترمیم زخم‌ها می‌شود و اجازه نمی‌دهد زخم‌های بیماران که در صورت تغذیه مناسب به سادگی بهبود می‌یافتند، ترمیم شوند. شما هم با این دور باطل مواجه می‌شوید که زخم‌های بیماران درپی عمل جراحی، باعث می‌شود وضع سلامتی آنها بسیار افت کند. در ادامه هم اگر نشود آنها را درمان کرد،این بیماران جان خود را از دست می‌دهند. این بیماران هم اغلب جوانان هستند که در شرایط عادی، خیلی راحت پس از عمل جراحی خوب می‌شوند، اما چون تغذیه مناسبی ندارند، زخم‌های آنها اصلاً خوب نمی‌شود.

لاما، یکی از بیماران من، دختری ۱۸ ساله بود که بر اثر انفجار، زخم‌های بسیاری برداشته بود. شک نداشتم اگر دچار سوءتغذیه نبود، از این زخم‌ها جان سالم به در می‌برد. متاسفانه، او روزی که ما غزه را ترک کردیم، جان باخت.

<div id="video-display-embed-code_11125171"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4237107/11125171?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما