شناسهٔ خبر: 67222610 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید مصر بر تکاپوی دیپلماتیک خود برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه

تهران- ایرنا- مصر امروز (یکشنبه) بر ادامه تماس های فشرده خود با تمامی طرف ها در راستای دستیابی به توافق آتش بس در غزه تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتینک عربی، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع این رژیم اعلام کرد که قطر و مصر فشارهایی را برای دستیابی به گفت وگوهایی درباره پیشنهاد اخیر آتش بس با حماس اعمال کرده اند.

یک منبع بلند پایه مصری در این باره گفت: قاهره به فشرده کردن تماس هایش با همه طرف ها در راستای دستیابی به توافق آتش بس در چارچوب طرح پیشنهادی اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ادامه می دهد.

شنبه شب نیز «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که قطر و مصر قصد دارند به زودی با حماس گفت‌وگو کنند تا ببینند آیا راهی برای پیشبرد طرح بایدن درباره آتش‌بس وجود دارد یا خیر.

سالیوان در حاشیه نشست کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد که با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست وزیر قطر صحبت کوتاهی داشته است.

رویترز نوشت که حماس از پیشنهاد آتش‌بس استقبال اما تاکید کرده است که هر گونه توافقی در این باره باید تضمین‌کننده پایان جنگ باشد؛ درخواستی که رژیم اسرائیل آن را رد کرده است.

سالیوان اظهار کرد که مقام‌های آمریکا به دقت، پاسخ حماس را بررسی می کنند.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم که برخی از اصلاحات غیرمنتظره نیست و می‌توان آنها را مدیریت کرد. برخی از اصلاحات هم با طرح بایدن و هم با آنچه که شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کرده است، سازگار نیست. ما باید با واقعیت روبرو شویم.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

همچنین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

نظر شما