شناسهٔ خبر: 66715018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می دهد؛

کمبود انبارمدرن نگهداری سیب زمینی مشکل جدی کشاورزان گلستانی است

ایلنا گزارش می دهد؛ استان گلستان از قطب‌های کشت سیب زمینی در کشور به شمار می‌رود وکیفیت سیب‌زمینی تولیدی گلستان بسیار خوب است. کمبود انبار مدرن نگهداری این محصول یکی از مشکلات جدی کشاورزان گلستانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در سال گذشته کشاورزان گلستانی بیش از ۱۴۲ هزار تن سیب زمینی با میانگین ۲۵ تن در هکتار را برداشت کردند. ۱۰ هزار تن سیب زمینی به کشور‌های روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صادر شده است و سیب زمینی گلستان خریداران زیادی دارد.

گلستان قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می شود ولی به علت نداشتن صنایع تبدیلی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است. دلالان هرساله در زمان برداشت محصول سیب زمینی با قیمت بسیار پایینی از کشاورزان می‌خرند.

سیب زمینی کاران گلستانی در سال زراعی گذشته به علت نواسانات در بازار دچار خسارت شدیدی شده بودند.بسیاری از کشاورزان از قیمت پایین سیب‌زمینی در اردیبهشت وخرداد گلایه دارند و از دولت درخواست حمایت می کنند.

هزینه هر هکتار کشت سیب زمینی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان است و هزینه بسته‌بندی شامل کارتن، نخ و کارگر کیلویی هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود. همچنین نبود ادوات کشاورزی به روز، هزینه های زیادی بر دوش کشاورزان سیب زمینی کار گلستانی نهاده است.

در استان گلستان محصول سیب زمینی در دو کشت بهاره و پاییزه انجام می شود و مسئولان باید در فصل خرید سیب زمینی مدیریت جدی انجام دهند که مانند سال‌های گذشته کشاورزان در این زمینه با مشکلات جدی مواجه نشوند.

یک کشاورز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  استان گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور است و متاسفانه ما کشاورزان سیب زمینی کار  به دلیل بی توجهی برخی مسئولین سود خاصی از این محصول نمی کنیم.هزینه بسته‌بندی شامل کارتن، نخ  برای کشاورز تمام می‌شود.

رضا تیموری ادامه داد: کشت سیب زمینی کیلویی ۱۰ هزار تومان هزینه برای کشاورزان سیب زمینی کار دارد ولی در بازار این محصول کیلویی ۸ هزار تومان از ما کشاورزان خریداری می شود که ما متضرر می شویم.

وی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی و شرایط نامساعد برای نگهداری سیب زمینی از جمله مواردی است ما کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. نظارت کافی بر کشت سیب زمینی در گلستان وجود ندارد و متاسفانه مسئولان فقط شعار حمایت از ما را می دهند.

وی افزود: ما این آمادگی را داریم که در صورت تامین نیاز مازاد سیب زمینی این محصول را به دیگر کشورهای هدف صادر کنیم. مسئولان باید دست واسطه‌ها را از خرید و فروش محصول سیب زمینی کوتاه کنند.

وی خاطرنشان کرد:  نوع سیب زمینی که در گلستان کشت می‌شود ماندگاری کمی دارد و هنوز هم کشت جایگزینی که مانند سیب زمینی برای کشاورز آورده مالی داشته باشد به ما معرفی نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مطابق برنامه الگوی کشت در استان گلستان ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار سیب زمینی کشت می شود که کشاورزان ۵ هزار و ۲۳۰ هکتار کشت سیب زمینی در سامانه ثبت کرده‌اند.

علی اکبر مهقانی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد سطح کشت سیب زمینی در استان گلستان رقم جیلی است وبرداشت سیب زمینی در استان گلستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه پیدا می کند.

وی تصریح کرد: به تعدادی از مزراع سیب زمینی استان بر اثر بیماری آسیب وارد شده است و کشاورزان این محصول را در هر هکتاری حدود ۲۰ تن برداشت کردند. امسال بیماری هایی برای محصول سیب زمینی در تعدادی از مزارع استان داشتیم که اکثر مزارع با سموم مناسب در دو مرحله مبارزه کردند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که کشاورزان در هر هکتاری تا ۲۸ تن سیب زمینی برداشت کنند. کشاورزان در برداشت سیب زمینی عجله نکنند و هرچقدر کشاورز بازار عرضه وتقاضا سیب زمینی را مدیریت کنند قطعا قیمت این محصول کمتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مهقانی بیان کرد: کشاورزان باید مدیریت آبیاری در مزارع سبب زمینی را تنظیم کنند چرا که رطوبت در این روزها بسیار زیاد است. عدم مدیریت آبیاری به موقع باعث پوسیدگی غده های سیب زمینی می شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش دما، صادرات، نحوه بسته بندی سیب زمینی توسط کشاورزان، سطح کشت و ... قطعا بر قیمت سیب زمینی در گلستان بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما