شناسهٔ خبر: 66713657 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

«هیچ هیچی نیس!»؛ بلندگویی برای روایت خلاقانه تاریخ جهان

مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیس!» گامی مهم در راستای پاسخگویی به سوالات و ابهامات تاریخی نوجوانانی است که امروز در معرض روایات نادرست از تاریخ جهان قرار گرفته اند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ گروه کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین مخاطبان رسانه هستند که خوراک فرهنگی این رده سنی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. سرگرمی، جذابیت و بُعد آموزشی از مواردی است که باید در سبد فرهنگی برنامه های مرتبط با این مخاطبان در نظر گرفته شود. با نگاهی به شبکه‌های رسانه ملی خصوصا بعد از تاسیس شبکه‌هایی همچون نهال و پویا این امید دوچندان شد که شبکه اختصاصی برای این قشر از مخاطبان در نظر گرفته شده است که بصورت تخصصی و با هدف‌گذاری مشخص به تولید برنامه بپردازند.

برنامه‌های تلویزیونی برای مخاطبان کودک و نوجوان با حساسیت‌ها و جزئیاتی رو به رو است. کودک و نوجوان امروزی در پی کشف و جستجو و کنجکاو‌تر از نسل‌های گذشته خود است. نوجوانی که اکنون پرسشگر هستند و در پی حقیقت و یافتن سوالات متعدد ذهنی خود و حال غافل ماندن از این مهم آن هم از طریق رسانه ملی سبب می‌شود تا این دست از مخاطبان به دنبال جواب خود و یا یافتن سرگرمی به فضا‌های مختلف دیگر سوق پیدا کنند.

نگاه به تاریخ و آنچه در گذر زمان اتفاق افتاده خود دارای جذابیت است و اگر با فانتزی و طنز ترکیب شود علاوه بر بُعد آموزشی جنبه سرگرمی نیز به خود می‌گیرد. مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیس» با نگاهی طنز روایتگر تاریخ جهان است که از ابتدای اردیبهشت ماه از شبکه دوم سیما پخش می‌شود. این سریال نمایشی برای مخاطبان نوجوان تهیه شده است.

مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیس» شامل آیتم‌های متعدد نمایشی است. از فضای استعدادیابی گرفته تا دادگاه و آشپزخانه و قصر پادشاهان اروپایی که ترکیب این موارد با فانتزی فضای بصری و محتوایی اثر را حرفه‌ای‌تر به نمایش گذاشته است.

دقت در طراحی لباس و اکساسوار و طراحی صحنه از عواملی است که جذابیت بصری هیس هیچی نیس را دوچندان کرده و خود همین امر قاب‌های زیبا از این مجموعه برجای گذاشته تا مخاطبان نوجوان چه بسا بزرگسال تمایل بیشتری به تماشا داشته باشند. هارمونی و جلوه‌های تصویری این مجموعه با دقت و حساسیت کنار یکدیگر قرار گرفته است.

چهره‌ها و بازیگران این مجموعه آشنا نیستند. بیشتر بازیگران از حوزه تئاتر با این مجموعه همکاری کرده اند. باید گفت حضور بازیگران از شهرستان و ایجاد بستر برای به نمایش گذاشتن این استعداد‌های هنری یکی از حرکت‌های مثبت این مجموعه است که از انحصار حضور بازیگران و سلبریتی و چهره خارج شده اند و معرف استعداد‌های جوان از شهرستان هستند که هرکدام در هر آیتم با شخصیتی جدید و خلاق ظاهر می‌شوند.

یکی از خلاقیت‌های این مجموعه در نظر گرفتن شخصیت و کاراکتری برای روایتگری اصلی ماجراهاست که در نقش آشپز انتخاب شده. عروسک مخصوص این مجموعه روباه انتخاب شده است که همین امر نشان از توجه و دقت در مسئله متن دارد. روباه با شخصیت مکار و دروغگویی خود در کنار آشپز که روایتگر تاریخ است قرار گرفته تا موقعیت های طنز همراه با آموزش داستان های تاریخی را داشته باشد.

دقت در ظرافت‌های تصویری و محتوایی بخصوص بازگویی تاریخ با چاشنی طنز و گا‌ها ترند‌ها و اتفاقات روز جامعه و ترکیب حال و گذشته از خلاقیت‌هایی است که می‌توان در این مجموعه مشاهده کرد. گا‌ها روایت‌ها و اتفاقات تاریخی چندان ناراحت کننده و تعجب برانگیز هستند که لوگوی گرافیکی در گوشه تصویر یاداوری میکند که این روایت کاملا واقعی است تا مخاطب فانتزی و اصل تاریخ را از هم متمایز کند.

سادگی روایت و کشش در تعریف داستان به همراه توجه به اینفوگرافیک و مبحث گرافیک اثر دریافت مباحث را سهل‌تر کرده است و مطالب در خاطره تاریخی مخاطبان باقی می‌ماند.‌ می‌توان گفت مجموعه هیس هیچی نیس همچون کلاس درسی است که نمایش دهنده تاریخ و سرگذشت رویداد‌های جهان است و از بیان خشک و رسمی به دور مانده و می‌توان منبع تصویری خوبی برای بازنمایی تاریخ برای نوجوانان باشد.

حرکت مثبت و رو به جلوی برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌های نمایشی در رسانه ملی مشهود است. اکنون که مخاطبان بخصوص کودکان و نوجوانان با رسانه و فضا‌های مجازی رو به رو هستند و در معرض سوالات و ابهامات و حفره‌هایی که بی جواب مانده قرار دارند باید از بستر رسانه که یکی از مهم‌ترین بستر‌های آموزش و سرگرمی است و قدرت بالایی در انتقال اطلاعات دارد استفاده کرد.

نظر شما