شناسهٔ خبر: 66713114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرپرست مدیریت زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی

تولیدکنندگان نسبت به پوشش بیمه‌ای مزارع اهتمام ورزند

تولیدکنندگان با توجه به مخاطرات پیش رو، نسبت به پوشش بیمه‌ای مزارع خود برای بهره‌مندی از چتر حمایتی بیمه کشاورزی اهتمام ورزند.

صاحب‌خبر -

تولیدکنندگان نسبت به پوشش بیمه‌ای مزارع اهتمام ورزند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از آنجایی که بخش کشاورزی نقش مهمی در زمینه تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه برعهده دارد، یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است.

سعید خوش قامت افزود: همچنین از طرفی تولید در بخش کشاورزی با مخاطراتی همچون عوامل نامساعد محیطی و قهری و طبیعی روبروست؛ بنابراین باید از تولیدکنندگان این بخش حمایت شود.

سرپرست مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: موضوعی که در کل دنیا به عنوان یک حمایت هدفمند و اصولی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در مقابل ریسک‌های خارج از مدیریت آنان عملیاتی شده، بیمه کشاورزی است.

وی افزود: در  این سال‌ها که از فعالیت صندوق بیمه کشاورزی می‌گذرد موضوع مهم، حمایت از خودکفایی و تأمین امنیت غذایی به‌ویژه در محصولات راهبردی بوده است.

خوش قامت گفت: صندوق بیمه کشاورزی در راستای تحقق وظایف سازمانی و حمایت از تولید، تعداد زیادی از تولیدکنندگان را تحت پوشش بیمه قرار داده تا بهره‌برداران این بخش نیز به پشتوانه آن به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌های مدیریت ریسک به امر تولید اهتمام ورزند و در صورت بروز خسارت با دریافت غرامت از سوی صندوق بیمه، دوباره به چرخه تولید بازگردند.

وی گفت: در سال زراعی جاری ۱۳۶ هزار و ۶۵۲ هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند.

خوش‌قامت  افزود: در سال زراعی جاری ۱۳۹ هزار و ۱۷۷ هکتار در زیر بخش محصولات زراعی و ۱۴ هزار و ۲۵۴ هکتار در زیر بخش محصولات باغی و ۶۵۱۴ هکتار در زیر بخش گیاهان دارویی و ۳۷۰۷ هکتار در زیر بخش تنه درختان تاکنون تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین در خصوص تعداد بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی که از مزایای صندوق بیمه محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند، هم گفت: در سال زراعی جاری تاکنون در زیر بخش‌های یاد شده در مجموع ۳۸ هزار و ۶۷۲ بیمه‌نامه با پوشش ۶۸ هزار و ۶۳۳ قطعه بیمه‌ای صادر شده است.

خوش قامت به میزان غرامتی که به بیمه شدگان زیر بخش‌های کشاورزی خراسان رضوی پرداخت شده است اشاره کرد و افزود: در سال زراعی گذشته تاکنون به خسارت دیدگان ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در کلیه زیر بخش‌های تحت پوشش، غرامت تعلق گرفته که این غرامت در زیر بخش محصولات زراعی ۲هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال، زیر بخش محصولات باغی ۶۷۲ میلیارد ریال، زیر بخش گیاهان دارویی ۳۹۶ میلیارد ریال و تنه درختان ۴۳ میلیارد ریال و مابقی مربوط به سایر زیر بخش‌های تحت پوشش بوده است.

وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی به عنوان ابزار حمایتی دولت در بخش بوده و از این‌رو حق بیمه‌های طراحی شده علاوه بر اینکه هزینه اندکی نسبت به سایر هزینه‌های تولید محسوب می‌شوند، دارای دو قسمت سهم بیمه‌گذار و سهم دولت هستند. همچنین حداکثر تعهد بیمه نامه‌ها به طور معمول چندین برابر حق بیمه دریافتی و بر اساس سهم تعهد شده از ارزش مورد بیمه‌ای بوده‌اند.

 

نظر شما