شناسهٔ خبر: 66712650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

فروش ۴۲۵ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب در ۹ روز

19 دی آنلاین:‌ سخنگوی نمایشگاه کتاب اعلام کرد: با فروش ۴۲۵ میلیارد تومانی در ۹ روز گذشته، رکورد (نصاب شکنی) فروش سال گذشته شکسته شد.

صاحب‌خبر -
نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب، شامگاه جمعه ۲۸ اردیبهشت با حضور علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست و محمد خلج، مدیر کمیته مالی و اداری نمایشگاه کتاب برگزار شد.
رکورد فروش یا نصاب شکنی
علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب با اعلام فروش کتاب تا روز نهم نمایشگاه (مصادف با پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) گفت: در بخش حضوری نمایشگاه تا پایان شب گذشته ۲۷۹ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۱۴۹ میلیارد تومان از درگاه‌های رسمی فروش نمایشگاه و ۸۵ میلیارد تومان از درگاه‌های غیررسمی نظیر کارت به کارت انجام شد.
وی افزود: در بخش مجازی نمایشگاه هم تا پایان روز گذشته در مجموع ۱۴۶ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۱۰۸ میلیارد تومان را ناشران فروخته اند و ۳۸ میلیارد تومان هم را کتابفروشان ثبت کرده اند.
قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان کتاب در ۹ روز برگزاری نمایشگاه کتاب فروخته شده است، گفت: این میزان فروش در مقایسه با کل فروش سال گذشته نمایشگاه در دوره سی‌ و چهارم که ۴۰۱ میلیارد تومان بود، رشد کرده است.
رمضانی از فروش کتاب در نمایشگاه مجازی خبر داد و افزود: بخش مجازی نمایشگاه ۸۷۰ هزار نسخه تا پایان روز گذشته فروش داشته است که این میزان نسخه کتاب در ۴۷۵ هزار بسته ساماندهی شد. با توجه به واریز مرحله دوم در بخش مجازی و واریزی مرحله سوم در روز پایانی نمایشگاه کتاب از ناشران و کتابفروشان می‌خواهیم در ارسال بسته‌های مردم سرعت عمل بیشتری به خرج دهند و آنها را از چشم‌ انتظاری خارج کنند.
صدور رای برای متخلفان
وی از صدور ۷ رای در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه در روز نهم برگزاری نیز خبر داد و گفت: این هیئت دیروز در رسیدگی به تخلفات ناشران ۷ رای صادر کرد و همه آنها برای تخلفاتی نظیر فروش کتاب‌های بدون مجوز و بی‌ربط در سالن مربوطه به انواع محکومیت نظیر توبیخ با درج در پرونده و اخذ تعهد محکوم شدند. بعضی هم تعطیلی غرفه به مدت مشخص و کاهش ۵۰ درصدی فضای غرفه در سال آینده را داشتند.
قائم‌ مقام و سخنگوی سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست گفت: آب‌ و هوای خوب تهران در این ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، رحمتی برای مردم است. از مردم عزیز برای اینکه یک ساعت قبل از بازگشایی نمایشگاه در مصلی حاضر بودند، سپاسگزاریم. یکی از خبرنگاران این‌طور روایت کرده بود که ما مجبور به حضور زودتر هستیم، شما مردم چرا زودتر می‌آیید؟ این اشتیاق برای ما بسیار ارزشمند است و خداوند را شکر می‌گوییم.
رمضانی از مدیران و دست‌ اندرکاران شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و افزود: شرکت ملی پست با رساندن بسته‌های کتاب به خانه مردم، آنها را خوشحال می‌کند. از دبیر کمیته مالی نیز بسیار سپاسگزارم که در این جلسه حاضر شده است و در طول برگزاری نمایشگاه خدمات مهمی ارائه می‌کنند.
او به برگزاری ۴۴ نشست در روز دهم برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: صد اندیشمند در این نشست‌ها حضور دارند. تلاش می‌کنیم با این کتاب تصویری از صنعت نشر ایران را نشان دهیم.
سخنگوی سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مورد نظرسنجی روز نهم نمایشگاه گفت: سوال این بود که «در طول سال کتاب‌های مورد نیاز خود را از چه طریقی تهیه می‌کنید؟» ۶۰ درصد گفتند؛ خرید از نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی انجام می‌دهند، ۴۲ درصد از فرشگاه‌های اینترنتی کتاب خریدند، ۴۶ درصد مشتری کتابفروشی‌های سطح شهر بودند، ۲۴ درصد از کتابخانه‌ها کتاب به امانت گرفتند و ۳ درصد از سایر روش‌ها کتاب تهیه کردند که این مطلب بیانگر جایگاه ویژه نمایشگاه کتاب در تامین نیاز جامعه به خرید کتاب است.
رمضانی افزود: پر تکرارترین تعبیر مردم از نمایشگاه کتاب، «خانه» بود و «باغ و بوستان» بسیار مورد اشاره قرار گرفته است. برخی گفتند نمایشگاه کتاب برای ما «بهشت» است و برخی گفتند محل«فراغت»، «جهان»، «کهکشان» و «باغ پر از گل» و ما فکر نمی‌کردیم مردم با نمایشگاه این طور ارتباط معنوی برقرار کنند. شاید این بهانه‌ای برای روایت ویژه‌ای از نمایشگاه کتاب باشد.
همچنین محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: افتخار می‌کنیم که در سال‌های طولانی توانستیم با برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب همکاری داشته باشیم. این رویداد یک کار جذاب و سخت برای شرکت ملی پست و بقیه سازمان‌های مرتبط در این حوزه بوده است. این کار در عین سختی روال منسجمی داشته است.
وی افزود: در صد نقطه در ۳۱ استان کشور شبکه جمع‌آوری کتاب را برقرار کردیم و در استان تهران ۲۹۰ هزار بسته، قم ۷۵ هزار بسته و خراسان رضوی با ۴۰ هزار بسته بیشترین محل‌های جمع‌آوری بودند. در بخش مقصد توزیع کتاب تهران با ۱۵۰ هزار مرسوله و اصفهان با ۴۰ هزار مرسوله و خراسان رضوی با ۳۹ هزار مرسوله سه استان اول در مقصد توزیع کتب تا روز گذشته بودند و تا امروز بیش از ۵۵۰ جلد کتاب تحویل مردم شده است.
احمدی شبکه توزیع کتاب را تا اقصی نقاط کشور و روستاهای دوردست معرفی کرد و گفت: امسال تمهیدات ویژه‌ای برای توزیع بهتر کتاب‌ها پیش بینی شد. با افزایش ساعات کار موزعین و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از تجهیزات هوشمند، ارسال بسته‎‌های کتاب را سرعت دادیم. امیدواریم با همین کیفیت خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.
۸۰۰ هزار تراکنش در نمایشگاه کتاب 
در این نشست همچنین محمد خلج، مدیر کمیته مالی و اداری نمایشگاه کتاب گفت: از بانک عامل نمایشگاه که بانک ملی است، تشکر می‌کنم. هزار و ۸۰۰ دستگاه پوز (پایانه فروش) در سطح نمایشگاه مستقر است که تا روز گذشته ۸۰۰ هزار تراکنش در نمایشگاه کتاب ثبت شد، ۵۰ نیرو از شرکت سداد پشتیبانی مورد نیاز ناشران را در نمایشگاه کتاب برعهده دارند.
وی به آمار بن‌های (یارانه) خرید کتاب پرداخت و افزود: ۱۶۵ هزار دانشجو و طلبه برای بن کتاب نام نویسی کردند و ۲۰ هزار عضو هیئت‌ علمی نیز برای ثبت نام بن کتاب خود اقدام کردند. مرحله سوم پرداخت وجه ناشران در بخش مجازی را فردا انجام می‌دهیم.
سی‌ و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما