شناسهٔ خبر: 66711791 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

امام جمعه دیواندره:

نعمت فرزند با تربیت صحیح آن کامل می شود

ماموستا جلال مرادی عنوان کرد: ارزش نعمت زیبا فرزند هنگامی کامل می شود که با دین و اخلاق نیک همراه شود، در غیر این صورت فرزندان در دنیا و آخرت برای پدر و مادر مایه زیان و خسران خواهند بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان دیواندره ضمن دعوت به تقوا و پرهیزگاری و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری به تربیت دینی فرزندان را از دیدگاه اسلام (قرآن و سنت) اشاره کرد و اظهار داشت:  نعمت های خداوند متعال قابل شمارش نیست و عطایای او خارج از حساب است از جمله این نعمت های بزرگ اولاد است.
 
وی تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید: المال و البنون زینه الحیاه الدنیا (کهف، آیه 46) عظمت این نعمت را کسی درک می کند که از داشتن آن محروم باشد؛ چنین فردی حاضر می شود اموال زیادی برای یافتن راه حلی جهت فرزند دار شدن صرف کند و مدت ها به انتظار بماند، این نعمت بزرگ امانت و مسئولیتی است که والدین در روز قیامت درباره آن مورد بازخواست قرار می گیرند.
 
ماموستا مرادی عنوان کرد: ارزش نعمت زیبا فرزند هنگامی کامل می شود که با دین و اخلاق نیک همراه شود، در غیر این صورت فرزندان در دنیا و آخرت برای پدر و مادر مایه زیان و خسران خواهند بود.
 
امام جمعه دیواندره افزود: اصلی ترین هدف تربیت ایجاد روحیه عبادت الله در وجود فرزندان است و از جمله نعمت های الهی بر ما این است که هر کودکی بر اساس فطرت پاک خدایی مبتنی بر دین اسلام متولد می شود، و جز به نگهداری و سرپرستی و توجه مداوم به آن به چیز دیگری نیاز ندارد.
 
وی تأکید کرد: کار پدر و مادر هنگامی که به تربیت فرزندان و صرف مال برای این منظور و بیداری کشیدن شب ها و پیگیری و نظارت بر امور و آموزش آنان مشغول هستند، عبادت محسوب می شود؛ حتی شادمان کردن فرزندان نیز عبادت محسوب است، منوط بر آنکه نیت صحیح داشته باشند.
 
ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: کار تربیتی نیازمند اخلاص است، اگر مربی مقصود دنیایی را دنبال کند، بی اجر می ماند؛ برخی از مردم بدین منظور فرزندان خود را تربیت می کنند که به مقام و موقعیتی دست یابند؛ از این رو کسی که مقصود دنیایی را دنبال می کند تنها در این فکر است که مسائل دنیایی را به فرزندش بیاموزد. اما مؤمن به فکر آن است که فرزندش مثلا در پزشکی مدرکی بگیرد تا آنکه به مسلمانان خدمتی بکند و جامعه اسلامی از پزشک کافر بی نیاز شود. با همین نیت هاست که یکی اجر و پاداش می برد و دیگری بی نصیب می ماند.
 
 امام جمعه دیواندره گفت: برای تقویت باور و نگرش دینی فرزندان لازم است که ملاحظه ی این چند بعد از ابعاد خدا محوری و دین مداری را مرحله به مرحله در نظر بگیریم؛ باور به فرزندان خود کلمه ی توحید و آنچه در این راستا وجود دارد از قبیل  نفی هر معبودی لا اله، و اثبات وحدانیت الا الله، را بیاموزیم.
 
وی تأکید کرد:  هدف از آفرینش انسان و جهان را برای فرزندان خود بیان کنیم و معنی و مفهوم عبادت و انواع آن را به آنها بیاموزیم. خداوند را به گونه ای برای فرزندان خود توصیف کنیم که همواره او را دوست داشته باشند و دوست خود بداند.
 
ماموستا مرادی در پایان اخلاق را از مراحل مهم و اول تربیت برشمرد و اضافه کرد: اخلاق اسلامی از آنجا که نوجوانان دوره بسیار حساسی را سپری می کنند و در جهت تغییر و تحول روحی و روانی گام برمی دارند، آموزش احکام دین بدون توجه به این نکته، آسیب‌زا خواهد بود.
 
انتهای پیام/

نظر شما