شناسهٔ خبر: 66711017 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

این 5 قابلیت هوش مصنوعی اندروید 15 زنگ خطری برای iOS 18 به شمار می‌روند

صاحب‌خبر -

AI محور تمرکز گوگل در رویداد Google I/O 2024 بود. برخی از این قابلیت‌های شگفت‌انگیز هوش مصنوعی قطعا در اندروید 15 هم حضور داشته و عرصه را بر اپل و iOS تنگ‌تر خواهند کرد. در ادامه با تعدادی از این ویژگی‌های جدید آشنا خواهیم شد.

رویداد Google I/O امسال متفاوت از هر سال و با محوریت کامل هوش مصنوعی برگزار شد. برای نخستین بار، امسال شاهد معرفی اندروید 15 از سوی گوگل در این رویداد نبودیم و در عوض، این فناوری‌های مرتبط با AI بودند که مراسم را در دست گرفته بودند. با این وجود، علیرغم اشاره مستقیم به اندروید 15 در رویداد فوق، این سیستم عامل همچنان طبق برنامه در حال جلو رفتن بوده و قرار است به‌زودی به‌طور رسمی معرفی شود.

مطمئنا بسیاری از قابلیت‌های جدید و استثنایی معرفی‌شده توسط گوگل در نسل بعدی سیستم عامل‌های این کمپانی تعبیه شده و در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار خواهد گرفت. این مساله بدون شک برای رقیب دیرینه گوگل، اپل سنگین و غیرقابل تحمل به شمار رفته و فشار فراوانی را روی سیستم عامل iOS 18 وارد می‌کند؛ چراکه اکنون همه توپ و میدان در اختیار اپل بوده و انتظارات از آی او اس 18 بسیار بالاتر رفته است.

علیرغم سرعت نسبتا بالای گوگل در معرفی قابلیت‌های سیستم عامل Android 15 و عجله‌ای که در معرفی برخی ویژگی‌های قابلیت هوش مصنوعی خود داشت در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های AI گوگل که در اندروید 15 تعبیه شده و اپل و سیستم عامل آی او اس 18 را به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد.

دسترسی به جمینای در تمام اپلیکیشن‌های اندروید

در اندروید 15 استفاده از چت بات هوش مصنوعی Gemini گوگل بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر انجام خواهد شد؛ چراکه این چت بات قرار است از اپلیکیشن دقیقی که در حال اجرای آن هستید و محتویات آن آگاهی پیدا کرده و بر اساس آن رفتارهای مناسب ارائه دهد. دقیقا مشابه عملکرد قابلیت Circle to Search که امکان جستجوی گوگل در داخل هر اپلیکیشن را به کاربران می‌دهد، جمینای نیز به‌طور دقیق از اپلیکیشن در حال اجرا روی دستگاه آگاه بوده و قادر است سوالات مرتبط با آن را پاسخ دهد.

جمینای جمینای

کاربرانی که از نسخه پیشرفته جمینای (Gemini Advanced) روی دستگاه خود استفاده کنند، گزینه‌ای تحت نام «Ask this PDF» در اختیار خواهند داشت که با استفاده از آن، هوش مصنوعی فایل پی دی اف را مطالعه کرده و سوالات مرتبط با آن را پاسخ می‌دهد! از طرف دیگر، کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل همچنین می‌توانند با بهره‌گیری از «جمینای نانو» روی گوشی خود به چیزی فراتر از پردازش متون ورودی دسترسی داشته باشند؛ چراکه گوگل توانایی درک آن را یک پله ارتقا داده؛ به‌طوری که اکنون جمینای قادر به درک تصاویر، صداها و حتی زبان خواهد بود!

قابلیت Circle to Search روی تعداد بیشتری از گوشی‌های اندرویدی

قابلیت Circle to Search یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اولیه هوش مصنوعی در گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود که به‌طور گسترده توسط سامسونگ و در سری پرچمداران گلکسی اس 24 این کمپانی معرفی شد. این قابلیت اما دیگر در انحصاری گوشی‌های سامسونگ یا پیکسل های گوگل نخواهد بود؛ چراکه این غول بزرگ تکنولوژی تصمیم دارد آن را روی تعداد بسیار بیشتری از گوشی‌های اندرویدی منتشر کند. به‌طور دقیق، مانتین ویویی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا پایان سال جاری میلادی، این قابلیت روی بیش از صد میلیون گوشی اندرویدی قابل استفاده باشد.

اندروید 15 هوش مصنوعی اندروید 15 هوش مصنوعی

علاوه بر این گستردگی، کارآمدی قابلیت Circle to Search نیز دیگر ویژگی قابل تامل آن به شمار می‌رود که می‌تواند برای بسیاری اقشار جامعه، مثل دانشجویان و دانش آموزان مفید باشد. به‌عنوان مثال این قابلیت به‌جای آن که پاسخ برخی مسائل ریاضی را به‌طور مستقیم در اختیار دانش آموزان قرار دهد، مراحل گام به گام حل آن را ارائه می‌کند تا در صورت تمایل بتوان راه‌حل مسائل را نیز فرا گرفت.

قابلیت تشخیص تصویر Ask Photos with Gemini

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب هوش مصنوعی اندروید 15 که پتانسیل فراوانی دارد، Ask Photos with Gemini است که در ماه‌های آینده معرفی خواهد شد؛ اما هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد. این قابلیت قادر است اپلیکیشن Google Photos را به‌طور کامل تغییر داده و جستجو در میان تصاویر را به‌شکلی باورنکردنی ارتقا دهد.

قابلیت AI گوگل قابلیت AI گوگل

به این ترتیب با استفاده از این قابلیت می‌توان توصیفی از یکی از تصاویر گالری که دنبال آن هستیم را به جمینای ارائه دهیم و سپس هوش مصنوعی گوگل مناسب‌ترین گزینه ها بر اساس این توصیف کاربر را لیست کرده و به او ارائه می‌نماید. دمویی که گوگل برای معرفی این قابلیت نمایش داد، آن را در حین تشخیص پلاک خودروها به تصویر می‌کشد که حاکی از توانمندی بالای شناسایی و تفکیک تصاویر در آن است.

شناسایی هوشمندتر کلاهبرداری

دیگر نکته‌ای که گوگل در اندروید 15 قصد ارتقای آن از طریق هوش مصنوعی را دارد، حفاظت از امنیت شخصی و اطلاعات کاربران و جلوگیری از کلاهبرداری است. در همین راستا در رویداد اخیر این کمپانی شاهد معرفی قابلیت جذابی بودیم که به‌طور هوشمندانه‌تر به شناسایی تماس‌های غیرواقعی و کلاهبردارانه می‌پردازد.

اندروید 15 هوش مصنوعی اندروید 15 هوش مصنوعی

به این ترتیب اندروید 15 از طریق ویژگی جدیدی که به جمینای نانو وابسته است می‌تواند تشخیص دهد تماسی که با شما گرفته شده می‌تواند با هدف کلاهبرداری انجام شده باشد یا خیر! این قابلیت جذاب و هوشمند قادر است یک لایه امنیتی جدید پیش روی کاربران قرار داده و از آن‌ها در برابر خطرات متعدد کلاهبرداری محافظت کند. این قابلیت البته به‌طور محدودتر هم‌اکنون تحت قالب قابلیت Call Screen در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل قرار دارد. با این وجود به‌زودی بسیاری گوشی‌های اندرویدی دیگر نیز قادر به بهره بردن از آن خواهد شد. چنین قابلیت‌هایی قادر خواهند بود دستیار گوگل را واقعا به یک منشی تلفنی هوشمند تبدیل کرده و استفاده از هوش مصنوعی در اندروید 15 را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

توصیف تصاویر با TalkBack

دیگر قابلیت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی اندروید 15 نیز با هدف ارائه تجربه بهتر به کاربران با محدودیت‌های بینایی طراحی شده و TalkBack نام دارد. این قابلیت که یکی از ویژگی‌های جدید Gemini Nano به شمار می‌رود قادر است با ارائه توصیفی از یک تصویر به‌صورت صوتی آن را برای کاربرانی که قادر به دیدن دقیقش نیستند توصیف کند!

توصیف تصاویر گوگل AI توصیف تصاویر گوگل AI

آنچه در رویداد Google I/O 2024 شاهدش بودیم احتمالا بخش از توانمندی‌ها و پیشرفته‌های اخیر گوگل در حوزه هوش مصنوعی است و باید انتظار درخشش بیشتری را از رویداد اختصاصی رونمایی Android 15 داشته باشیم. از سوی دیگر انتظار می‌رود اپل هم در رویداد آتی WWDC 2024 خود توجه ویژه‌ای روی هوش مصنوعی داشته باشد و به‌طور رسمی وارد کارزار نبرد AI در دنیای گوشی‌های هوشمند شود. یک غفلت کوچک از سوی اپل می‌تواند به عقب‌افتادگی شدید آی او اس در مقایسه با اندروید در آینده نزدیک بینجامد؛ اتفاقی که نظیر آن به‌طور واضح در Siri قابل مشاهده است!

در گجت نیوز بخوانید:
قابلیت های جدید اندروید ۱۵: از فضای خصوصی تا پایان کلاهبرداری و سرقت پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است! اندروید ۱۵ این ۹ تغییر مهم را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد

نظر شما