شناسهٔ خبر: 66707679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیل یکی از کانون‌های بزرگ ریزگرد سرخس را به زیر آب برد

دشت گنبدلی، یکی از کانون‌های بزرگ ریزگرد شهرستان سرخس، با ورود ۹۰ مترمکعب بر ثانیه سیلاب، به زیر آب رفت.

صاحب‌خبر -
سیل یکی از کانون‌های بزرگ ریزگرد سرخس را به زیر آب رد
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره منابع آب سرخس گفت: با توجه به باران‌های اخیر، حجم قابل توجهی از سیلاب‌ها به دشت گنبدلی، یکی از کانون‌های بزرگ ریزگرد شهرستان، وارد شد و کل دشت و تاغزار‌ها را زیر پوشش برد.
 
مرتضی کریمی افزود: براساس اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی و با آمادگی قبلی، همه مسیر‌های سیلاب به دشت گنبدلی باز و هدایت سیلاب‌ها با موفقیت انجام شد و هیچ گونه خسارت جانی و مالی به اماکن روستایی نداشتیم و در این مرحله، آب در بخش خانگیران از کشور خارج نشد.
 
وی درباره سیلاب‌های رودخانه کشف رود که مسیر ارتباطی محور روستای آق در بند را مسدود کرده بود، اضافه کرد: این محور با تمهیدات لازم بازگشایی شد و از آنجا که ما فعلا در مسیر کشف رود سدی نداریم حجم عظیمی از سیلاب‌ها به متراژ ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه هم اکنون وارد رودخانه تجن، مرز مشترک کشور ما با ترکمنستان شد و سپس از کشور خارج می‌شود.
 
این مسئول ابراز امیدواری کرد با ساخت سد بتوان این سیلاب‌ها را مهار کرد و افزود: البته از سیلاب‌های کشف رود، دو تا سه درصد با توجه به نیاز‌های آبی کشاورزان در نهر‌های سنتی و کانال‌های پایاب سد دوستی هدایت شده است. 
 
رئیس منابع آب سرخس با اشاره به بارش‌های اخیر که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود، خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته و بر اثر خشکسالی‌های پی در پی در سطح منطقه، جبهه آب شوری از دشت گنبدلی، چاه‌های کشاورزی را حتی در کناره رودخانه تجن تهدید می‌کرد، اما سیلاب‌های اخیر این مشکل را حل کرده است.

نظر شما