شناسهٔ خبر: 66704284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نهمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛

از حضور انبوه مردم در نمایشگاه تا برپایی جشن امام هشتم در صحن مصلی

نمایشگاه کتاب تهران در روز پنج‌شنبه با حجم بالای مخاطبان رو‌به‌رو بود و جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام با حضور خادمان رضوی در صحن اصلی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در نهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشور با حضور در نمایشگاه از غرفه‌ها بازدید و در بخش بین‌الملل با فعالان نشر کشور‌های مختلف گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در شبکه ایکس در مورد بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشت: وزارت امور خارجه در راستای تعمیق و بسط دیپلماسی عمومی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری گسترده با فعالین حوزه کتاب و نهاد‌های ذی‌ربط است. امروز فرصت مغتنمی شد که از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کنم.

استقبال نیکو از کتاب و گرایش عمیق به خواندن نزد ایرانیان، مایه مباهات و نویدبخش ایرانی آگاه‌تر و آبادتر است، که همان تحقق عینی شعار این دوره از نمایشگاه «بخوانیم و بسازیم» است. همچنین در بازدید از غرفه‌های مختلف با فعالان حوزه کتاب و نشر کشورمان و شرکت‌کنندگان خارجی تبادل‌نظر داشتم و در جریان نکات مطروحه و دغدغه‌های آنان قرار گرفتم.

همچنین، مراسم جشن امضای کتاب «قدرت مذاکره» به قلم سیدعباس عراقچی، دیپلمات کشورمان در غرفه انتشارات موسسه اطلاعات برگزار شد.

از آنجایی که پیش‌بینی شده بود حجم حضور مردم در روز پنج‌شنبه افزایش یابد، از هفته قبل اعلام شد که ساعات برگزاری نمایشگاه در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه یک ساعت افزایش می‌یابد. بدین ترتیب، مردم قبل از بازگشایی، پشت در‌های نمایشگاه حضور داشتند و از همان ساعات اولیه ظرفیت پارکینگ‌های نمایشگاه تکمیل شد. حجم برگزاری نشست‌های روز پنج‌شنبه حدود ۴۰ برنامه بود، که در ۸ سرای نمایشگاه برگزار شد.

همچنین، به مناسبت سالگرد بازگشت ناوگروه ۸۶ در سفر به دوردنیا برنامه‌ای با حضور امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و ... در صحن اصلی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

ناوگروه ۸۶

جلیلی با اعلام این خبر که فیلمنامه سریال نیروی دریایی ارتش در مسیر پایانی قرار دارد، گفت: از همان روزی که ناو‌ها پهلو گرفت، کار پیوست هنری با ده‌ها نفر از این حماسه آفرینان و خانواده هایشان انجام شد و از چند ماه قبل فیلمنامه‌نویسان در حال بررسی‌اند، تا خط داستانی این اتفاق را بگیرند، که طرح اولیه سریال نیروی دریایی ارتش و این حرکت بزرگ تابستان امسال آماده خواهد شد.

وی با اشاره به دراماتیزه بودن فیلمنامه سریال ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، تاکید کرد: با دوستان‌مان در این مسیر به دراماتیزه بودن این حرکت رسیدیم که چقدر مانع بر سر راه این دوستان بوده؛ از پیچیدگی‌های مسیر تا توطئه‌های دشمنان و گرفتاری‌های خانوادگی و فتنه‌ای که در کشور اتفاق افتاده برای فیلمنامه‌نویسان جذاب بود که چقدر درام جذابی این حرکت دارد و چه ابعاد باشکوهی دارد. 

از طرفی، اسماعیلی در جمع خبرنگاران از ساخت فیلم سینمایی درباره غرورآفرینی ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش خبر داد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی این روز‌ها در حال نگارش فیلمنامه‌ای هستند، تا فیلم سینمایی در خصوص این ماجرا و تاریخ‌سازی بزرگ ساخته شود. 

وی به ثبت روز ۲۷ اردیبهشت به نام روز اقتدار نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و افزود: شاید در کنار کار‌ها و فعالیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری، ثبت ۲۷ اردیبهشت در شورای فرهنگ عمومی کشور اتفاق بزرگی باشد. از همه بخش‌های فرهنگی و هنری می‌خواهم برای ثبت و نشر بهتر اتفاقات حرکت غرورآفرین ناوگان ۸۶ نیروی دریایی ارتش به میدان بیایند و این قله بزرگ موفقیت را روایت کنند.

میلاد امام رضا

غروب پنج‌شنبه جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام با حضور خادمان رضوی برگزار شد و پرچم بارگاه امام هشتم در میان جمعیت زیادی از دوست‌داران در صحن مصلی امام خمینی (ره) گردانده شد.

بر اساس آخرین آمار، در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب ۳۵۰ میلیارد تومان کتاب به فروش رفته، که ۲۳۰ میلیارد تومان آن از بخش حضوری نمایشگاه ثبت شده است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

نظر شما