شناسهٔ خبر: 66702635 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

با این خوراکی‌ها استخوان‎‌هایتان را تقویت کنید

آجیل سرشار از مواد مغذی ضروری، از جمله چربی های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، آجیل از جمله تنقلات اصلی مورد استفاده ما ایرانی‌ها در مهمانی‌ها و انواع مراسم سنتی و آئینی است. به رغم دیرنگی و محبوبیت آجیل در میان ایرانی‌ها اما شاید بیشتر ما شناخت کافی از مزایای آن برای سلامت عمومی نداشته باشیم.

آجیل سرشار از مواد مغذی ضروری، از جمله چربی های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و هنگامی که در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود، طیف وسیعی از مزایای سلامتی از ارتقای سلامت قلب گرفته تا کمک به مدیریت وزن، را ارائه می‌کند. در این مطلب به ۹ دلیل برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی روزانه اشاره شده است.

سلامت قلب: مغزها مانند بادام، گردو و پسته سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که نشان داده شده که سطح کلسترول را بهبود می‌بخشند و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. مصرف منظم آجیل با سطوح پایین‌تر کلسترول LDL (بد) و سطوح بالاتر کلسترول HDL (خوب) مرتبط است که به سلامت کلی قلب کمک می‌کند.

محافظت آنتی اکسیدانی: آجیل‌ها منابع قوی آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E، سلنیوم و ترکیبات فنلی هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری آلزایمر دارند.

مدیریت وزن: بر خلاف باور عمومی، آجیل می تواند مکمل ارزشمندی برای برنامه مدیریت وزن باشد، اگر در حد اعتدال مصرف شود. آجیل‌ها علیرغم پر کالری بودن، سیر کننده هستند و می‌توانند به مهار گرسنگی و کاهش کالری دریافتی کلی کمک کنند. مطالعات نشان داده است افرادی که از آجیل در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از آجیل استفاده نمی کنند، وزن کمتری دارند و دور کمرشان باریک‌تر است.

کنترل قند خون: آجیل دارای شاخص گلیسمی پایین و سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است که به تثبیت سطح قندخون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند. گنجاندن آجیل در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها می‌تواند به جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

سلامت مغز: اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در برخی مغزها مانند گردو و بادام برای سلامت مغز و عملکرد شناختی ضروری هستند. مصرف منظم آجیل با بهبود حافظه، تمرکز، و عملکرد کلی شناختی مرتبط است و آجیل را به یک رژیم غذایی تقویت‌کننده مغز تبدیل می‌کند.

سلامت استخوان: مغزها سرشار از کلسیم، منیزیم و فسفر هستند، مواد معدنی ضروری که نقش مهمی در سلامت و تراکم استخوان دارند. گنجاندن آجیل در رژیم غذایی می تواند به تقویت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود استحکام و یکپارچگی کلی استخوان کمک کند.

سلامت دستگاه گوارش: آجیل منبع عالی از فیبر رژیمی است که با تقویت حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند. محتوای فیبر موجود در آجیل همچنین به حفظ میکروبیوم روده سالم کمک می‌کند و خطر ابتلا به اختلالات گوارشی مانند دیورتیکولیت و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

جذب مواد مغذی: چربی‌های سالم و ویتامین E موجود در آجیل باعث افزایش جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین D، E ، Aو K و همچنین سایر مواد مغذی محلول در چربی مانند بتاکاروتن و لیکوپن می‌شود. گنجاندن آجیل در وعده‌های غذایی می‌تواند به حداکثر رساندن فواید تغذیه‌ای سایر غذاها و بهبود جذب کلی مواد مغذی کمک کند.

طول عمر: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف منظم آجیل با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن مختلف از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی مرتبط است. افزودن آجیل به رژیم غذایی شما ممکن است با ارتقای سلامت و تندرستی کلی به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر کمک کند.

برچسب‌ها:

نظر شما