شناسهٔ خبر: 66701766 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سامانه «جان» رونمایی می‌شود / وظیفه وزارت علوم بازاریابی برای فن‌آفرینان است  

ایسنا نوشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تامین مالی جمعی شرایطی فراهم می‌شود که از طریق بورس و فرابورس برای شرکت‌های دانش بنیان منابع مالی مناسب از طریق مشارکت مردم فراهم می‌شود. از این‌رو، توسعه فناوری و دانش بنیان با سرعت بیشتری رخ دهد و این امر در راستای شعار سال، یعنی «جهش تولید با مشارکت مردی» است.

صاحب‌خبر -

آیین اختتامیه و اهدای جوایز هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.  در این مراسم، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، از دانشگاه‌های استان اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان مجموعه‌های یگانه و افتخارآفرین کشور یاد و اظهار کرد: ما می‌دانیم که تولید علم مرجعیت ایجاد می‌کند و مصرف علم، اقتدار، امنیت، ثروت، آسایش و آرامش تولید می‌کند.  

وی ادامه داد: ما اگر صرفا تولید علم داشته باشیم و برای مصرف آن برنامه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از مزایای همه جانبه علم استفاده کنیم. به همین دلیل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل علوم به فنون یکی از برنامه‌های جدی ما است. نام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مبین همین هدف است.  

زلفی گل یادآور شد: تا پیش از این دوره از ریاست دکتر رئیسی، ما در وزارت علوم، معاونت نوآوری و فناوری نداشتیم. با توجه به اینکه بخشی از وظایف این وزارتخانه خلق فناوری است، ما با چابک‌سازی وزارت علوم، معاونت نوآوری و فناوری را تاسیس کردیم. با تاسیس معاونت نوآوری و فناوری، مدیریت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از انسجام بیشتری برخوردار شد.

وی همچنین یادآور شد: برای تبدیل علوم به فنون بسترهایی نیاز است و در قانون بودجه ۱۴۰۳ توجه و عنایت ویژه‌ای به بحث فناوری شده است.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اتفاقات خوب در این جشنواره را تامین منابع مالی جمعی دانست و ادامه داد: در تامین مالی جمعی شرایطی فراهم می‌شود که از طریق بورس و فرابورس برای شرکت‌های دانش بنیان منابع مالی مناسب از طریق مشارکت مردم فراهم می‌شود. از این‌رو، توسعه فناوری و دانش بنیان با سرعت بیشتری رخ دهد و این امر در راستای شعار سال، یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از وظایف ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش برای دیده شدن فن‌آفرینان کشورمان است. محصولات و خدماتی را که فن آفرینان تولید می‌کنند باید عرضه شود و در معرض دید عموم قرار بگیرد. به عبارتی، می‌توان گفت تا جایی که مقدور است باید برای فن آفرینان بازاریابی صورت بگیرد.

وزیر علوم از تاسیس «سامانه جان» خبر داد و در این باره افزود: برای تحقق این امر، سامانه جریان اقتصادی نوین(جان) تاسیس شد که به‌زودی رونمایی می‌شود. هسته‌ها و شرکت‌های نوپا و رشد یافته در این سامانه ثبت می‌شوند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و محصولات تولید شده به سامانه ستاد ایران متصل می‌شود و پس از آن، وزارت سمت محصولاتی که توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود، را وارد نخواهد کرد یا اگر وارد شوند به اندازه‌ای وارد می‌شوند که نیاز است.  

زلفی گل در پایان برگزاری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را در راستای تحقق شعار سال دانست و تصریح کرد: این جشنواره در راستای تحقق فرازهای گام دوم انقلاب است، به این معنا که علوم و فناوری باید پیشرانِ پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد.  

به گزارش ایسنا،  هجدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، در دو بخش مسابقه‌ای «طراحان کسب و کار» و «فن‌آفرینی و تجاری سازی فن آفرینی (نوپا و رشد یافته)» در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری و به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود.

نظر شما