شناسهٔ خبر: 66700482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

وزیر علوم: منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بورس و فرابورس تامین می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرایطی مهیا شده که از طریق بورس و فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان، منابع مالی مناسب از طریق مشارکت‌ عمومی ایجاد شود تا توسعه فناوری در محصولات دانش‌بنیان سرعت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز پنج‌شنبه در اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با تشکر از مسؤولین و مدیران استان اصفهان به‌خاطر برگزاری جشنواره شیخ بهایی، اظهار داشت: امید می‌رود شرکت کنندگان در جشنواره علاوه بر فن‌آفرینی، هم‌آفرینی نیز انجام دهند.

و‌ی افزود: استان اصفهان دانشگاه‌های افتخار آفرینی دارد و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در کشور یگانه است.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشریح کرد: تولید علم مرجعیت ایجاد می‌کند و مصرف علم اقتدار، امنیت، ثروت، خدمت، آسایش و آرامش را به همراه دارد، اگر صرفا تولید علم داشته باشیم و برای مصرف علم برنامه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از مزایای همه‌جانبه آن بهره‌مند شویم.

زلفی‌گل با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل علوم به فنون را در دستور کار قرار داده است تصریح کرد: نام وزارت علوم، تحقیقات فناوری نیز همین هدف را دنبال می‌کند، تا پیش از این دوره ریاست جمهوری، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم نداشتیم، این معاونت با هدف چابک سازی بخشی از وظایف وزارت‌خانه که خلق فناوری است تاسیس شد.

وی خاطر نشان کرد: با تاسیس این معاونت، مدیریت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد انسجام بهتری یافت که نتیجه آن را می‌بینیم، در برنامه توسعه هفتم نیز احکام خوبی مصوب شد که امید می‌رود به زودی ابلاغ شود و فعالیت‌های آن عملیاتی شود.

توسعه فناوری در محصولات دانش‌بنیان سرعت می‌گیرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ توجه ویژه‌ای به فناوری شده است، برای تبدیل علوم به فنون بسترهایی لازم است که باید طبق TRL‌ها برای هر مرحله از سطوح فناوری، برنامه عملیاتی و اقدام تعریف شود.زلفی‌گل یادآور شد: یکی از اقدامات قابل توجهی که در این جشنواره انجام شده است تأمین مالی جمعی است، شرایطی مهیا شده که از طریق بورس و فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان، منابع مالی مناسب از طریق مشارکت‌ عمومی ایجاد شود تا توسعه فناوری در محصولات دانش‌بنیان سرعت گیرد.وی عنوان کرد: این عمل در راستای تحقق شعار سال است و در جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی لحاظ شده است.

دنبال دیده شدن فن‌آفرینان هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما به دنبال دیده شدن فن‌آفرینان هستیم که یکی از روش‌های افزایش تولید است تا تولیداتشان عرضه و در معرض دید عموم قرار گیرد.زلفی‌گل بیان کرد: سامانه جریان اقتصادی نوین(جان) در راستای دیدن شدن محصولات فن‌آفرینان و جان بخشیدن به اقتصاد طراحی شده که همزمان با پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران در سازمان پژوهش‌های صنعتی آماده افتتاح است.

وی افزود: در این سامانه محصولات هسته‌های فناور شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان رشد یافته در معرض دید قرار می‌گیرد و معاون فناوری تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت معدن و تجارت امضا کرد تا محصولاتشان به سامانه توان‌ایران و ستاد ایران متصل شود.

زلفی‌گل گفت: این اقدام شهرک علمی تحقیقاتی در راستای تحقق شعار سال و فرازهایی از بیانیه گام دوم مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی ارائه شده است تا علوم و فناوری پیشران پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد و علاوه بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای پیشرفت کشور علم و فناوری باشد.

نظر شما