شناسهٔ خبر: 66701726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان و اسرائیل/امکان سنجی توافق آتش‌بس غزه

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه در سازمان ملل متحد نماینده اسرائیل منشور این نهاد بین المللی و مورد قبول جامعه ملل را پاره می‌کند و به مسائلی از این قبیل تکیه می‌کند به نوعی یک نقطه ضعف قدیمی را نشان می‌دهد

صاحب‌خبر -

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان و اسرائیل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نتانیاهو ناچار است از این به بعد با رقبای عرب خود مذاکره کند و این جنگ فقط نه تنها به دلیل مقاومت حماس بلکه حضور حزب الله لبنان و یمنی‌ها در این روند، یک جنگ پرهزینه برای تل‌آویو خواهد بود. نخست وزیر اسرائیل در شرایط فعلی به این جمع‌بندی رسیده است که اگر جنگ ادامه پیدا کند هزینه‌های زیادی از حیث سیاسی و اقتصادی برای اسرائیل منظور می‌شود و دیگر مانند گذشته نیست که یک جنگ شش روزه را به راه بیندازند و سپس آن را به روش خود ختم کنند. 

وی ادامه داد: مقام‌های تل آویو به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر بخواهند به صورت ضربتی در پرونده غزه عمل کنند باید هزینه‌های آن را هم به صورت آنی بپردازند و به همین جهت باید گفت که جنگ فرسایشی هم برای اسرائیل بیش از هر چیز هزینه خواهد داشت. این در حالیست که اسرائیل برای دریافت تسلیحات به سمت اروپا و آمریکا متمایل شده و در این میان اوضاع در رفح و غزه به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. در این میان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به دنبال آن است که با سفر به عربستان سعودی و اسرائیل به هر نحوی که شده یک توافق مشخص را هدف‌گذاری کند و از سوی دیگر ریاض و تل‌آویو را در کنار هم قرار دهد. 

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: واقعیت این است که عربستان هم در شرایط فعلی منطقه به توسعه فکر می‌کند و نمی‌خواهد که در کنار وضعیت کنونی خود، شاهد یک جنگ خونین باشد. ریاض تمایل دارد که طرح دو دولتی را در این راستا مطرح و تثبیت کند و اگر اسرائیل هم این مسأله را بپذیرد شاید اوضاع به سمت و سوی دیگر برود و به نوعی شاهد پایان بحران باشیم. اسرائیل باید در شرایط فعلی آماده بده بستان باشد ولی به نظرم نتانیاهو در وضعیت کنونی سیاسی در داخل اسرائیل دست از رفح بر نخواهد داشت. او معتقد است که تونل‌های حماس و اساساً ماهیت این جریان هنوز زنده و پایدار است و باید با آن مقابله شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم برای اسرائیل آتش بس آن‌هم در این قالب معنا ندارد و آنها به دنبال آن هستند که اگر قرار است یک توافق آتشبس بین طرفین منعقد شود، این توافق می‌بایست دائمی مطرح و مکتوب شود. به نظرم نتانیاهو آتش بس را با حماس در وضعیت کنونی نمی‌پذیرد بلکه اسرائیل به دنبال آن است تا با تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام به انعقاد آتش بس کند. اینکه در سازمان ملل متحد نماینده اسرائیل منشور این نهاد بین المللی و مورد قبول جامعه ملل را پاره می‌کند و به مسائلی از این قبیل تکیه می‌کند به نوعی یک نقطه ضعف قدیمی را نشان می‌دهد که در گذشته هم نتانیاهو سعی کرده بود یک تصویر کاریکاتوری به همین روند به جامعه ملل مخابره کند. به همین دلیل معتقدم که اسرائیل راهی جز پذیرش آتش‌بس و انسداد سرکشی‌های خود نخواهد داشت اما باید توجه داشت که تل‌آویو به دنبال تضمین بقای خود خواهد رفت.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما