شناسهٔ خبر: 58625877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

بخشی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان نیز با اخراج ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی مخالف نبودند/ مخالفت با اقدام‌های اسرائیل در حد انتقاد نیز تحمل نمی‌شود

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: به علت حمایت ایلهان عمر نماینده ایالت مینه‌سوتا از حقوق مردم فلسطین، بخشی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان نیز با اخراج وی از کمیته روابط خارجی مخالف نبودند.

صاحب‌خبر -

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر اخراج ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و در پاسخ به این پرسش که سابقه اینکه حزب دارای اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا دست به اقدام‌های تنبیهی علیه اعضای حزب مقابل بزند خیلی زیاد نیست، به چه علت جمهوری خواهان تصمیم به این کار گرفته‌اند، گفت: در این مورد به خصوص، موضوع مرتبط با اختلافات دو حزب نیست بلکه عده‌ای از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز مخالف چنین امری نیستند چرا که از دید آن‌ها، ایهان عمر از مخالفان اسرائیل حمایت می‌کند در حالی که آمریکایی‌ها و نه فقط جمهوری‌خواهان، اسرائیل را از خودشان و خودشان را از اسرائیل می‌دانند.

وی ادامه داد: شرایط جنگی و مشکلاتی که برای ایران فراهم آوردند، به دلیل همین نوع دشمنی است. با این حال در خصوص ایران به این دلیل که دشمنی حکومت در سطح عملی هم در میدان و البته در سطح کوچک ادامه دارد واکنش‌ها ضعیف‌تر است اما در مورد ایلهان عمر قطعا مربوط به دفاعی است که ایشان از حقوق مردم فلسطین کرده است و معترض بوده که چرا باید خانه فلسطینی‌ها ویران شود و چرا باید تجاوز و بی عدالتی انجام شود.

وی افزود: در این حد هم دیگر در شرایط کنونی تحمل وجود ندارد و این مقداری به علت تبلیغات شدیدی است که برای رسیدن به راه حل نهایی در خصوص موضوع ایران انجام می‌شود. واقعیت این است که آنها روی موضوعاتی تعصب دارند و به خصوص در شرایط فعلی هیچ سخن انتقادی را نمی‌پذیرند که در سیاست باید تعقل حاکم باشد. 

این دیپلمات پیشین در خصوص مطلب روز یکشنبه «یدیعوت آحارنوت» مبنی بر اینکه آمریکا و اسرائیل به توافقی دست یافته‌اند که بر مبنای آن واشنگتن برجام را مرده تلقی کرده و تل‌آویو نیز آرامش را به سرزمین‌های اشغالی بازگرداند، گفت: دیدارهای مقام‌های اسرائیلی با مقام‌های آمریکایی و اروپایی این روزها هر چه بیشتر زمینه را برای اتخاذ راه حل نهایی در خصوص ایران فراهم کرده است؛ به این معنا که ایران و غرب یا باید برای دستیابی به توافق با ایران وارد عمل شوند یا غرب به تعهد خود که می‌گوید اجازه «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» را نمی‌دهد، پایبند خواهد بود! 

نظر شما