شناسهٔ خبر: 66699365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

دو نامه ایران به شورای امنیت درباره اوکراین و یمن

نمایندگی ایران طی دو نامه جداگانه به شورای امنیت اتهامات علیه ایران در مورد وضعیت اوکراین و یمن را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم،  نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد طی نامه‌هایی جداگانه به ادعا‌های مطرح شده از سوی آمریکا و انگلیس علیه کشورمان در ارتباط به تحولات اوکراین و یمن واکنش نشان داد و این ادعا را بی‌جا دانست.

در نامه اول آمده است: بدینوسیله ارجاعات ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده از پهپاد‌های ایرانی در درگیری‌های اوکراین که طی جلسه توجیهی علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین که در ۱۴ مه ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت اوکراین» مطرح شد، رد می‌نماید.

بر خلاف این ادعا‌های بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ نموده و این موضع اصولی بدون تغییر باقی مانده است؛ لذا هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بود و قاطعانه مردود است. ایران بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید می‌کند.

نماینده ایران تأکید کرد: همچنین مایلم از فرصت استفاده نموده و قویاً ادعا‌های مشابه و ارجاعات نامناسب علیه کشورم را در بیانیه‌های نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و سوئیس که در خلال جلسه توجیهی آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین مطرح شد، رد کنم.

همچنین نمایندگی ایران در نامه دوم نوشت: بدینوسیله ادعای نماینده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران که در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت یمن مورخ ۱۳ می ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «وضعیت خاورمیانه» مطرح شد، مردود اعلام می‌گردد.

مایه تاسف است که نماینده آمریکا بار دیگر از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد منافع سیاسی کوته‌فکرانه خود و توجیه و مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی و تجاوزات نظامی مستمر آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت یمن استفاده کرد.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا‌های بی‌اساس را صراحتاً رد می‌کند. به همین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های مشابهی را که نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در جلسه توجیهی شورای امنیت در ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ در مورد همان دستور جلسه  (S/2024/9602)  علیه کشورم مطرح نمودند را مردود می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود مورخ ۱۵ ژانویه، ۱۹ فوریه و ۱۸ مارس ۲۰۲۴، صراحتاً اعلام نموده که به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پیرامون وضعیت یمن متعهد بوده و فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران پیوسته از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود نسبت به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.

نظر شما