شناسهٔ خبر: 66698501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

واکنش سفیر ایران در سازمان ملل به ادعاهای اخیر آمریکا و اسرائیل درباره جنگ روسیه و اوکراین

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده و این موضع اصولی بدون تغییر باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت که رجاعات ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های اوکراین که در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین در ۱۴ مه ۲۰۲۴ با عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت اوکراین» مطرح شد، رد می کند .

ارشد ترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: بر خلاف این ادعاهای بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ نموده و این موضع اصولی بدون تغییر باقی مانده است. لذا هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بود و قاطعانه مردود است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید می‌کند.

ایروانی گفت: همچنین مایلم از فرصت استفاده نموده و قویاً ادعاهای مشابه و ارجاعات نامناسب علیه کشورم را در بیانیه‌های نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و سوئیس که در خلال جلسه توجیهی آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین مطرح شد، رد کنم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل از رئیس دوره ای شورای امنیت خواست این نامه را ‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع کند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای جنگ اوکراین و روسیه، ایالات متحده آمریکا و حامیانش تهران را متهم به حمایت نظامی از مسکو در این جنگ کرده اند و جمهوری اسلامی ایران بارها این اتهامات را رد کرده است اما واشنگتن تحریم هایی را به این بهانه و در راستای سیاست فشار حداکثری خود برای رسیدن به مقاصد سیاسی اش اعمال کرده است.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

نظر شما