شناسهٔ خبر: 66697555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مروری بر آنچه که در نمایشگاه کتاب دیدیم-۱۵

دیدار با آدم‌هایی که در پشت صحنه نشر کودک و نوجوان پنهان شده‌اند

نمایشگاه کتاب و شغل خبرنگاری این فرصت را به من داد که آدم‌ها را بهتر ببینم و آن‌ها را بهتر بشنوم.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: هشتمین روز نمایشگاه! روز رویارویی با آدم‌های پنهان در حقیقت نشر کودکان و نوجوان بود. همیشه برایم مهم بوده است که بدانم آدم‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند خودشان چقدر کتاب کودک می‌خوانند و این امر را تا چه اندازه یک مسئله ضروری برای یک فعال حوزه کودک و نوجوان می‌دانند.

قبل از نمایشگاه به سراغ افرادی همچون مجریان کودک و نوجوان و بازیگران برنامه‌های کودک و نوجوان رفتم؛ اما نمایشگاه کتاب تهران را فرصتی برای گفت‌وگو با اهالی انتشارات کودک و نوجوان دیدم. به همین منظور به غرفه‌های متفاوت سالن کودک و نوجوان سر زدم و از افراد با مسئولیت‌های متفاوت در نشرهای متفاوت پرسیدم که شما چقدر کتاب کودک و نوجوان می‌خوانید؟ و چقدر بدون اجبار کاری آن را به دیگران معرفی می‌کنید؟ گفت‌وگو با افرادی که نور و جادوی کتاب کودک را احساس کرده بودند و با اهمیت این موضوع برای کار کردن در دنیای کودک و نوجوان آشنا بودند باعث شد که جوانه امید برای آینده بازار کودک و نوجوان در دلم سبز شود.

نمایشگاه کتاب و شغل خبرنگاری این فرصت را به من داد که آدم‌ها را بهتر ببینم و آن‌ها را بهتر بشنوم. حالا که می‌دانم مدیر غرفه‌ای که قبلاً کتاب‌هایش را کمتر می‌دیدم چقدر کتاب کودک را دوست دارد، چقدر کتاب کودک می‌خواند و چطور آن را به دیگران معرفی می‌کند و به عنوان یک فعال در این حرفه، خودش را در برابر بیشتر دانستن و آگاهی از حوزه کودک و نوجوان مسئول می‌داند، باعث می‌شود که دلم بخواهد بیشتر با انتشارات آن‌ها ارتباط برقرار کنم و از کتاب‌هایشان بیشتر بخوانم؛ چراکه حالا می‌دانم نوری در پس این کتاب‌ها پنهان است و این مجموعه به کتاب‌ها، فقط به مثابه یک کالا نگاه نمی‌کند و آدم‌بزرگ‌های این نشر حواس‌شان به حفظ دنیای بچه‌ها هست!

هشتمین روز نمایشگاه روی تقویم روز چهارشنبه را نشان می‌دهد؛ اما به لحاظ شور و شوق و استقبال مخاطبان از نمایشگاه، فرق چندانی با آخر هفته‌های نمایشگاه ندارد. میان شلوغی آدم‌ها و معاشرت‌شان با کتاب‌ها خودم را به غرفه انتشارات کودک و نوجوانی رساندم که تعدادی از نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان را دور هم جمع کرده بود. اگر برایتان سوال شده است که در این گردهمایی چه اهدافی دنبال می‌شد باید بگویم که، هیچ! این گردهمایی به صرف گفت‌وگوی خودمانی، چای و کتاب برگزار شد و در این بین، چندی از مخاطبان با نویسندگان و شاعران محبوب خود تصویر یادگاری گرفتند.

به شکل‌های متفاوتی که این دورهمی می‌توانست برگزار شود فکر می‌کنم؛ به این فکر می‌کنم که خیلی خوب می‌شد اگر حالا که ما بودیم، کتاب‌ها بودند، بچه‌ها بودند و کسانی که خالق این کلمات و تصاویر هستند هم بودند، اتفاقی فراتر از ثبت یک تصویر و امضا شکل می‌گرفت. حتماً شما هم با من هم‌نظر هستید که این ماراتن نمایشگاه و این بزرگ‌ترین محفل دیدار مخاطب و پدیدآورنده، می‌توانست محتوای بزرگ‌تر و ارزشمندتری را برای صنعت کتاب کودک و نوجوان و مخاطبان این صنعت به همراه داشته باشد! این مسئله موضوع خلاقیت غرفه‌های حاضر در نمایشگاه را برایم پررنگ‌تر کرد. خلاقیت‌هایی که به دنبال این هستند که با محتوا، مخاطب را به کتاب نزدیک کنند نه با عکس یا یک امضا. پس حتماً در روزهای پایانی نمایشگاه همراه با همکاران دغدغه‌مندم به سراغ غرفه‌هایی که خلاقیتی بیش از طراحی دکور، برای این نمایشگاه با خود به همراه آورده بودند می‌رویم و شما را با این افراد خلاق و دغدغه‌مند آشنا می‌کنیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما