شناسهٔ خبر: 66696418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سالانه حدود ۳هزار نیازمند پیوند عضو فوت می‌کنند

روزانه ۷ تا۱۰ نفر و سالانه حدود ۳هزار نفر از افرادی که در لیست انتظار برای پیوند اعضا هستند فوت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

سالانه حدود ۳هزار نیازمند پیوند عضو فوت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی،مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در همایش تجلیل از خانواده‌های جان‌بخشان که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابورگفت: در سال ۱۴۰۲ با اهدای ۱۱۲۱ عضو، در تمام سال‌های کشورمان بیشترین آمار اهدای عضو را داشته‌ایم.

امیر حسام علیرضایی افزود:سال گذشته حدود ۲۹۴۲ پیوند کلیه و ۹۷۷ پیوند کبد داشته‌ایم و در همین سال مردم ایثارگر نیشابور رتبه اول اهدای عضو در کشور را داشته‌اند.

مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متأسفانه آمار تصادفات در کشور بالاست و سالانه حدود ۵ الی ۸ هزار مرگ مغزی بالقوه داریم که از این تعداد حدود ۳ الی ۴ هزار نفر قابلیت اهدای اعضا دارند.

علیرضایی افزود: سال ۱۳۷۰ به فتوای امام خامنه‌ای اولین پیوند کلیه و سال ۱۳۷۲ اولین پیوند کبد و بلافاصله پیوند قلب در کشور انجام شد و افتخارات زیادی نصیب کشورمان شد به طوری که تا به امروز حدود ۶۰ هزار پیوند کلیه و بیش از ۱۰ هزار پیوند کبد در کشور انجام شده است.

وی گفت: در کشورمان برای پیوند کلیه بیش از ۱۰ مرکز پیشرفته داریم و در پیوند کبد مرکز شیراز سالانه بالای ۴۵۰ پیوند دارد که در دنیا کم نظیر است.

مدیرکل مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طبق آمار در سامانه‌های کشور، حدود ۲۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو هستند؛ بیماری که در انتظار پیوند عضو است برای او درمان جایگزینی وجود ندارد یا باید پیوند شوند و یا متأسفانه زندگی آنها خاتمه می‌یابد که روزانه ۷ الی ۱۰ نفر و سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر از افرادی که در لیست انتظار برای پیوند اعضا هستند فوت می‌کنند.

وی گفت: در کشور شاخص اهدای عضو ۱۳.۳ است؛ این روند بسیار خوب و پیش رونده بوده، اما اگر همه ما به عنوان سفیر سلامت باشیم و کار‌های فرهنگی بیشتری انجام دهیم، می‌توانیم آمار اهدای عضو را افزایش دهیم. 

 

 

 

نظر شما