شناسهٔ خبر: 66696328 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

درباره اتاق فرار نمایشگاه کتاب تهران بیشتر بدانید؛

نجات کتاب‌های کتابخانه نیشابور از دست مغول‌ها

مدیر غرفه کتابخانه نیشابور گفت: گمنامی دانشمندان، مفاخر و مشاهیر ایران برای نسل امروز، دغدغه‌ای بود که بر اساس آن بازی اتاق فرار طراحی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نامش احسان حجتی است، نویسنده، پژوهشگر و معلم. در کنار فعالیت‌های اصلی‌اش با دوستان خود گروه بازی‌سازی‌ای را شکل داده و برای مجموعه‌های مختلف و نمایشگاه‌ها، بازی محیطی طراحی می‌کند. این روزها با طرحی نو، کتابخانه نیشابور را به سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورده است تا نوجوانان امروز نیز در فرایند یک بازی، همچون مردمی که پیش از ویرانی کتابخانه نیشابور توسط مغول‌ها، تعدادی از کتاب‌های این کتابخانه را نجات دادند، در تاریخ سفر کرده و از این کتاب‌ها محافظت کنند.

در ورودی غرفه کتابخانه نیشابور نوشته است: «تاریخ همیشه خواندنی بوده، اتفاقاتی که از دست ما خارج است؛ اما اگر فرصت داشتید و جزئی از تاریخ بودید، چطور از این فرصت استفاده می‌کردید؟ حالا فرصتی پیش آمده و می‌توانید نقشی در تاریخ داشته باشید، این بار کتابخانه نیشابور. آیا می‌توانید از فرصت استفاده کنید و کتاب‌های کتابخانه نیشابور را از حمله مغول‌ها نجات دهید؟ شما مردم نیشابور باید کتاب‌های کتابخانه نیشابور را از نابودی توسط مغول‌ها در امان نگه دارید. آیا آماده هستید؟ مغول‌ها در راهند…»


با احسان حجتی، مدیر غرفه اتاق فرار کتابخانه نیشابور در مورد شرح فعالیت‌های این گروه در سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، صحبت کرده‌ایم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

- مختصری از فعالیت غرفه کتابخانه نیشابور را برای مخاطبان شرح دهید.

غرفه کتابخانه نیشابور یک بازی محیطی است که تلفیقی از مکانیزم‌های بازی‌های جاسوسی، مافیا، شکار گنج و اتاق معما است. داستان این بازی روایت کتابخانه شهر نیشابور در سال ۶۱۸ هجری قمری است که مورد هجوم مغولان قرار گرفته و ویران شد؛ اما پیش از ویرانی مردم نیشابور توانستند کتاب‌های مهم را از نابودی به دست مغولان نجات دهند. حالا ما در یک تجربه بازی تاریخی، نقش مردم شهر نیشابور را خواهیم داشت تا ببینیم ما هم می‌توانیم از پس این کار یعنی نجات کتابخانه بربیاییم یا خیر.

نجات کتاب‌های کتابخانه نیشابور از دست مغول‌ها

- چه دغدغه‌ای شما را به طراحی این بازی واداشت؟

گمنامی دانشمندان، مفاخر و مشاهیر ایران برای نسل امروز. به‌خاطر خشک‌بودن و کاربردی‌نبودن این اطلاعات برای مردم، امروز کمتر کسی سراغ این مطالب می‌رود؛ اما ما با استفاده از بازی‌واره‌سازی یا گیمیفیکیشن می‌توانیم مطالب سخت را در یک فضای سرگرمی‌وار برای همه مخاطبان علی‌الخصوص نوجوانان جذاب کنیم. این دغدغه‌ای بود که ما داشتیم و بر اساس آن این بازی طراحی شد.

- دستاوردهای این بازی برای نوجوانان چه مواردی خواهد بود؟

علاوه بر اینکه به طور مستقیم با یک بازی کامل سروکار دارند که به صورت عادی، افراد را درگیر خود می‌کند؛ با توجه به مکانیزم شکار گنج که سراغ انجام مأموریت‌های خود می‌روند، هم در حین بازی خودشان و هم در گفت‌وگوهای سایر شرکت‌کنندگان، با کتاب‌ها و مشاهیر ایرانی آشنا می‌شوند.

اتاق فرار کتابخانه نیشابور

- شرایط استفاده از این بازی برای علاقه‌مندان در نمایشگاه کتاب به چه صورت است؟

انجام این بازی رایگان است و همه گروه‌های سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. بازی برای افراد بالای ۹ سال طراحی شده و نیاز به حداقل ۳ شرکت‌کننده دارد. از ویژگی‌های این بازی آموزنده‌بودن و همچنین جذابیت آن برای خانواده‌ها است. تا به این‌جای کار، بیشترین استقبال، اول از سمت خانواده‌ها بوده و بعد افراد علاقه‌مند به سرگرمی که از ابداع و ابتکار طراحی این بازی تمجید کرده‌اند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما