شناسهٔ خبر: 66695743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزیر دفاع اسرائیل 8 ماه پس از آغاز جنگ غزه: بلاتکلیف مانده ایم

وزیر دفاع کابینه جنگ اسرائیل در بیانیه ای کنایه آمیز خطاب به نتانیاهو ، مشکل اصلی اسرائیل را "بلاتکلیفی" در اداره جنگ غزه دانسته و خواستار ایجاد آلترناتیوی برای فردای بعد از حماس در این منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

"یوآو گالانت" وزیر دفاع کابینه جنگ اسرائیل در بیانیه ای به مناسبت سالگرد تاسیس رژیم اسرائیل، خواستار تغییر استراتژی جنگی اسرائیل در نبرد غزه برای خارج شدن از آنچه که "بلا تکلیفی" خوانده است، شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه روزنامه " تایمز اسرائیل"، گالانت مدعی شد راهبرد ایران و حزب الله داخل کردن اسرائیل در باتلاق غزه است و به همین خاطر او به نتانیاهو توصیه کرده با نابودی هر چه سریعتر حماس و جایگزین کردن حکومتی غیرخصمانه فلسطینی ،"آلترناتیو" و چشم اندازی برای فردای پس از جنگ ایجاد کند.

اومدعی شده: "ما با یک تهدید پیچیده و چندجانبه روبرو هستیم که در راس آن ایران و سیاست کشتار آن قرار دارد. نبرد در امتداد مرز شمالی ادامه دارد و ارتش اسرائیل صدها نیروی حزب الله را از بین برده و نیروهای رضوان را از مرز دور کرده است. به زودی ما باید در مورد بازگشت امن جوامع شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان تصمیم بگیریم و این کار یا از طریق توافق حاصل می‌شود یا اقدام نظامی."

گالانت مدعی شد:" علیرغم شکست 7 اکتبر، ارتش اسرائیل از لحظه شروع جنگ، دستاوردهای خارق العاده ای داشته است. این نتیجه مستقیم روحیه جنگندگی ماست. نیروهای ما و فرماندهان آنها به ماموریت های خود متعهد هستند. آنها حرفه ای و مصمم هستند. متاسفانه، همانطور که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنیم، بهای از دست دادن دردناک جان بسیاری از سربازان را نیز پرداخته ایم."

این وزیر کابینه حنگ اسرائیل در ادامه گفت:" تا زمانی که حماس کنترل زندگی غیرنظامیان در غزه را حفظ کند، ممکن است بازسازی و تقویت شود، بنابراین ارتش اسرائیل را ملزم به بازگشت و جنگ در مناطقی می کند که قبلا در آن فعالیت داشته است. ما باید توانایی های حکومتی حماس در غزه را از بین ببریم. کلید این هدف، اقدام نظامی و ایجاد یک آلترناتیو حکومتی در غزه است و در غیاب چنین جایگزینی، تنها دو گزینه منفی باقی می ماند: حکومت حماس در غزه یا حکومت نظامی اسرائیل در غزه."

او با اشاره به بلاتکلیفی دولت نتانیاهو در تحقق اهداف جنگی در غزه افزود: "منظور از بلاتکلیفی، انتخاب یکی از دو گزینه منفی تداوم حکومت حماس در غزه و یا حکومت نظامی اسرائیل بر غزه است. این امر دستاوردهای نظامی ما را از بین می برد، فشار بر حماس را کاهش می دهد و شانس دستیابی به چارچوبی برای آزادی گروگان ها را خراب می کند."

وزیر دفاع اسرائیل 8 ماه پس از آغاز جنگ غزه: بلاتکلیف مانده ایم

گالانت با اشاره به اینکه تنها گزینه مطلوب برای اسرائیل ایجاد یک آلترناتیو حکومتی غیر خصمانه فلسطیی در غزه برای فردای پس از نابودی حماس و خاتمه جنگ است، افزود:" از ماه اکتبر این موضوع را به طور مداوم در هیات دولت (کابینه جنگ) مطرح کرده ام و هیچ پاسخی دریافت نکرده ام. پایان کارزار نظامی باید با اقدام سیاسی همراه باشد. "روز پس از حماس" تنها با به دست گرفتن کنترل غزه توسط نهادهای فلسطینی و همراهی بازیگران بین‌المللی و ایجاد آلترناتیو حکومتی برای حکومت حماس محقق می‌شود.این بیش از هر چیز به نفع دولت اسرائیل است."

وی افزود:" متاسفانه این موضوع برای بحث مطرح نشد و بدتر از آن، هیچ جایگزینی به جای آن مطرح نشد. بلاتکلیفی در اصل یک تصمیم است. این منجر به مسیر خطرناکی می شود که ایده حکومت نظامی و غیرنظامی اسرائیل در غزه را ترویج می کند. این یک گزینه منفی و خطرناک برای کشور اسرائیل است - از نظر استراتژیک، نظامی و از نظر امنیتی."

گالانت ادامه داده:" باید تکرار کنم: من با استقرار حکومت نظامی اسرائیل در غزه موافق نیستم. مسئولیت انحلال حماس و حفظ آزادی کامل عملیات در نوار غزه بر عهده نهادهای دفاعی و ارتش اسرائیل است، با این حال این امر به ایجاد یک آلترناتیو حکومتی در غزه بستگی دارد که بر دوش دولت اسرائیل و همه اعضای آن است و اجرای آن امنیت اسرائیل را برای دهه های آینده شکل خواهد داد.

او افزود:" من از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر می خواهم که تصمیم بگیرد و اعلام کند که اسرائیل حکومت نظامی در نوار غزه ایجاد نخواهد کرد."

310310

نظر شما