شناسهٔ خبر: 66956155 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تحلیلگر لبنانی نوشت

پیروزی شهید آیت‌الله رئیسی در آزمون‌های مهم وحدت و انسجام در مسئله فلسطین

حضور رئیس جمهور فقید ایران در جزئیات جنگ هشت ماهه غزه و مسئله فلسطین، بیانگر استواری این مرد پس از عملیات طوفان و پیروزی او در مهمترین آزمون‌های محور مقاومت از جمله وحدت، انسجام و توانمندی با قدرت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، تارنمای شبکه المیادین در یادداشتی به قلم حسین البطش، تحلیلگر لبنانی به بررسی بُعد حمایتی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران از غزه و آرمان فلسطین پرداخته است.
 
متن ترجمه این یادداشت به شرح زیر است:
 
«جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1978 میلادی (1357 شمسی) می‌خواست نظام محمدرضا شاه پهلوی را که دست‌نشانده آمریکا و اسرائیل بود به انقلابی در مواجهه با اسرائیل تبدیل کند و با ظلم و ستم آمریکایی‌ها علیه ملت فلسطین مقابله کرده و به یاری فلسطین بشتابد.
 
از همان زمانی که حضرت امام خمینی(ره) پایه‌های انقلاب را بنیان نهاد، یکی از مهمترین اصول این انقلاب، فلسطین و تنها مسئله اصلی مسلمانان یعنی قدس شریف بود که ایران مشتاق حمایت از آن بود و حمایت ایران از فلسطین به یک شکل از حمایت محدود نبود بلکه این حمایت به شکل نامحدود صورت می‌گرفت و از همان تاریخ هیچ تزلزلی در این حمایت به وجود نیامد. حتی با تغییر دوره‌های حاکمیتی در ایران به خصوص پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و آغاز رهبریت امام خامنه‌ای هم این حمایت تغییر نیافت و اصول انقلاب همچنان بر اساس حمایت از مسئله فلسطین باقی ماند.
 
با وجود جانشینی رؤسای جمهور در مدیریت این کشور، خواه از منتسبین به جناح محافظه‌کار بودند یا اصلاح‌طلب، فلسطین همچنان در صحنه سیاسی و انتخاباتی ایران حضور داشت زیرا یکی از معیارهای انتخاب شخصیت‌ها برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری، میزان اهمیت این شخص به مسئله فلسطین و اتخاذ اصول انقلاب ویژه این مسئله اساسی بود.
 
سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران یکی از رؤسای جمهوری بود که بیشترین اهتمام را نسبت به مسئله فلسطین داشت و عملیات طوفان الاقصی آزمونی عملی و تاریخی برای مواضع ایران و محور مقاومت به طور کلی و برای سیدابراهیم رئیسی به شکل خاص بود. آیت‌الله رئیسی حتی یک لحظه هم در اعلام موضع صریح و آشکار خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی تردید نکرد و وزیر خارجه او، شهید امیرعبداللهیان نیز بارها برای دیدار با رهبران محور مقاومت به کشورهای منطقه سفر و با سفر به کشورهای مختلف از مسئله فلسطین و حقوق این ملت دفاع کرد.
 
یکی از مواضع برجسته و مهم‌ترین موضعی که آیت‌الله رئیسی را از سایر رؤسای جمهور گذشته ایران متمایز می‌سازد، انتخاب او به عنوان سخنران میهمان در مراسمی بود که به مناسبت روز جهانی قدس در نوار غزه برگزار شد و رئیسی از طریق ویدئو در آن مراسم سخنرانی کرد. این مراسم از سوی کمیته فلسطینی روز جهانی قدس با مشارکت هزاران فلسطینی در تاریخ 14 آوریل سال 2023 در ورزشگاه بین‌المللی فلسطین برگزار شد و در همان زمان رسانه‌های اسرائیل آن را بی‌سابقه توصیف کردند.
 
آيت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در این مراسم، در حالی که چفیه فلسطینی به دور گردن انداخته بود، بر اصول ثابت ایران نسبت به مسئله فلسطین و حمایت نامحدود ایران از مقاومت ملت فلسطین تأکید کرد.
 
اینگونه ظاهر شدن رئیس جمهور ایران عادی نبود، زیرا این اولین سخنرانی سیاسی یک رئیس جمهور در کل جهان بود که در نوار غزه پخش می‌شد و خطاب به مردم غزه و عموم ملت فلسطین در نوار غزه بود؛ جایی که از سال 2007 میلادی به‌طور بی‌سابقه‌ای تحت محاصره ناعادلانه‌ای قرار دارد.
 
حضور رئیس جمهور شهید در جزئیات جنگ هشت ماهه علیه غزه و مسئله فلسطین، بیانگر استواری این مرد پس از عملیات طوفان الاقصی علی‌رغم تحریکات، تهدیدات و هجمه رسانه‌ای آمریکا، اسرائیل و غرب علیه ایران به دلیل حمایت ایران از مقاومت بود.
 
این تحریکات که بهای زیادی از لحاظ سیاسی و اقتصادی داشت، علاوه بر تحریم‌هایی که ایران به دلیل حمایت از فلسطین متحمل می‌شد رئیسی را از حمایت خود از مقاومت و ادامه این حمایت و پشتیبانی علنی باز نداشت.
 
این حمایت در این حد محدود نشد، چرا که محور مقاومت که تحت حمایت ایران است به شکلی کامل از لبنان تا یمن و عراق، در این رویارویی ظاهر شده است و بدین ترتیب ایران به رهبری حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و ریاست جمهوری رئیس جمهور فقید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مهمترین آزمون‌های محور مقاومت از جمله آزمون وحدت، انسجام و توانمندی با قدرت پیروز شد.
 
یکی از برجسته‌ترین مشخصه‌های دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی حمله موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به بمباران کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود و برای من مقدر شد که از آسمان غزه موشک‌های ایرانی را مشاهده کنم که در سرزمین‌های اشغالی فرود می‌آمدند و فریاد تکبیر اهالی غزه از شدت شادی و افتخار نسبت به این حمله طنین‌انداز شد.
 
شهادت سیدابراهیم رئیسی بدون شک خسران بزرگی در ابتدا برای ایران و پس از آن برای فلسطین است، اما فلسطینیان امیدوارند که رئیس جمهوری همچون آیت‌الله رئیسی در رأس امور ایران قرار گیرد که دوستدار و حامی فلسطین باشد.»
 
گفتنی است، شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی شخصاً به موضوع غزه اهمیت می‌داد و به مردم فلسطین علاقه خاصی داشت. شهید امیرعبداللهیان نیز از لحظه آغاز عملیات «طوفان الاقصی» تا لحظه شهادت ایشان همواره علاقه‌مند بود که در عرصه دیپلماسی به ملت فلسطین و آرمان آنها کمک کند و به نفع ایشان گام بردارد. وی همچنین برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای منطقه تلاش فراوان کرد.
 
 شهید آیت‌الله رئیسی در سفرهای متعدد به کشورهای منطقه، تمام همت خود را صرف ارتباط با جوامع منطقه و ملت‌های اسلامی کرد.
 
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهان، یعنی حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و خدمه بالگرد، همزمان با شب میلاد امام رئوف، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.
 
پیکر شهید آیت‌‌الله رئیسی پس از تشییع در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد مقدس عصر پنجشنبه سوم خرداد در جوار مضجع نورانی حضرت امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
 
انتهای پیام

نظر شما