شناسهٔ خبر: 66695716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر صمت:

حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده را به همراه دارد

لیلا قرایی ترشیزی

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: حمایت از مصرف کننده حمایت از تولیدکننده را به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

حسین فرهیدزاده در همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان برتر خراسان رضوی در مشهد طی سخنانی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خراسان رضوی پیشرو و بسیار فعال است، گفت: فعالیت این انجمن هم به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده است.

 وی با بیان اینکه جایزه‌ای که در همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف کنندگان برتر به واحدها داده می‌شود از این حیث دارای اهمیت است که آن را با رأی و نظر مردم دریافت کرده‌اند، افزود: در سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده از سال ۹۸ جایزه ملی رعایت حقوق مصرف کننده اعطا نشده و امسال این آئین را با تغییراتی سخت گیرانه در رویه آن برگزار می‌کنیم و به این ترتیب به سمت تعالی سازمانی رفته‌ و امیدواریم واحدهای تولیدی نیز به سمت دریافت جوایز ملی بروند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از مصرف کننده، ناشی از حمایت خوب ما از تولید کننده است، گفت: قائل به اجحاف نسبت به مصرف کنندگان نیستیم و اجحاف درحق تولیدکنندگان را نیز نمی‌پذیریم و تلاش داریم در این زمینه روند کسب و کار را تسهیل کنیم.

وی گفت: ما گران‌فروشی‌ها را انکار نمی‌کنیم اما ریشه گرانی به نحوه تأمین نهاده‌های تولید بازمی‌گردد که باید زمینه اصلاح آن شود.

فرهیدزاده افزود: تأمین مواد اولیه تا تولید کالا و ارائه خدمات، وجوهاتی دارد که تولیدکننده با افزایش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های ارزی و تأمین مواد اولیه روبروست و به ناچار قیمت تمام شده کالا و خدمات را افزایش می‌دهد.

وی گفت: پیگیر اصلاح رویه تأمین نهاده‌های تولید و مواد اولیه تولیدکنندگان از طریق سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به ویژه ستاد تنظیم بازار کشور هستیم تا هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شعار سال مبنی بر«جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: این شعار در حالی محقق می‌شود که تقاضا تحریک شود تا بتوان ثروت آفرینی در کشور داشت و مصرف‌کننده بتواند از محصولات داخلی استفاده کند و با بهبود فضای کسب و کار از سوی دولت نیز با رویکرد صادرات محور بودن کالاهای تولیدی صادرات انجام گیرد و رقابت ایجاد شود.

وی با تائید وجود مشکلات در حوزه تولید افزود: باید امنیت سرمایه‌گذاری تأمین شود تا انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاران در زمینه عرضه کالا و خدمات افزایش یابد و با رشد صادرات جهش تولید هم صورت گیرد.

فرهیدزاده ابراز کرد: در وزارت صمت مصوباتی در زمینه سوددهی و انگیزه کسب‌ و کار داشته‌ایم و دستوراتی ابلاغ شده تا واحدهای ارائه دهنده خدمت، انگیزه لازم برای جهش تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمره استان‌های برتر کشور از لحاظ بازرسی و نظارت و سایر بخش‌های حوزه مدیریتی وزارت صنعت معدن و تجارت است، افزود: جایزه ملی مربوط به برترین‌های حامی مصرف‌کنندگان، در زمره گواهی‌نامه‌های با ارزش برای واحدهای تولیدی کالا یا عرضه‌کننده خدمات است و در واقع واحدها، این جایزه را از دست مردم می‌گیرند.

رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ به سبب شیوع کرونا برگزاری همایش ملی قدردانی از حامیان حقوق مصرف کنندگان به تأخیر افتاده است، اما امسال این همایش با رویه جدیدی در خردادماه برگزار می‌شود زیرا شرایط انتخاب حامیان برتر سخت‌گیرانه شده است و باید واحد برگزیده هیچ تخلف تعزیری نداشته باشد.

حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده را به همراه دارد

 توجه ویژه مردم به واحدهای تولیدی حامی حقوق مصرف کننده

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش با ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دوره تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان گفت: در خدمت عزیزانی هستیم که در حین توجه به توسعه و تولید محصولات با کیفیت، حقوق مصرف کنندگان را در نظر داشته‌اند و طی فرایندی که توسط کارشناسان صورت گرفته حامی حقوق مصرف کنندگان شناخته شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند، خوشبختانه امروز مردم در فضای فعلی کسب و کار به واحدهای تولید کننده‌ای که توجه ویژه به حقوق مصرف کنندگان دارند بیشتر توجه می‌کنند.

امیررضا رجبی یکی از مطالبات مردم و مصرف‌کنندگان را شفافیت فرایندها عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم، شفافیت است و در عمل به اثبات رسانیده است، به طوری که ما در ۲ سال گذشته در استان بیشترین تعداد مزایده برای واگذاری معادن به بخش خصوصی را داشته‌ایم که نوعی شفافیت در امور مدیریتی محسوب می‌شود و رعایت حقوق مصرف کنندگان و حقوق دولت که نماینده حاکمیت در بهره‌برداری از معادن است را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه صنایع در واگذاری امور مربوط به صدور جوازهای تأسیس و پروانه‌های بهره‌برداری و واگذاری امور به تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی از موارد مربوط به حذف امضاهای طلایی و شفافیت در فرایندها به شمار می‌رود.

رجبی با تأکید بر اینکه در مجموعه صنعت معدن و تجارت هیچ چیز پنهانی وجود ندارد، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه‌های صدور مجوزهای کسب و کار همه چیز را شفاف کرده است، آنچه این وزارتخانه در اختیار دارد یا از طریق سایت اطلاع‌رسانی شده یا از اساس در اختیار خانه صنعت معدن و تجارت و بخشی نیز در اختیار انجمن‌های استانی مانند انجمن مدیران صنایع است و همه از طریق فرآیندی کاملاً مشخص پیش می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه اگر در برخی موارد در صدور مجوز و غیره محدودیت داریم بازهم موضوع را از طریق سامانه اطلاع‌رسانی می‌کنیم گفت: عده‌ای ممکن است با ذهنیت گذشته بخواهند از فضا سو استفاده کنند یا مدعی وجود برخی موانع باشند اما در حال حاضر هیچ واسطه‌ای نیاز نیست و همه امور مربوط به دریافت مجوزها از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره‌های تابعه آن در استان‌ها بدون واسطه‌ای از طریق مراجعه به سامانه‌ها و مراجعه به تشکل‌های اقتصادی مربوطه قابل انجام است و همه اطلاعات در اختیار مردم قرارداد که این یکی از موارد حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است و هر جا فکر می‌کنند نیاز به انتشار بیشتر اطلاعات هست و در این خصوص ضعفی هست ما پذیرای همه نظرات هستیم.

رجبی در ادامه با اشاره به رشد ۲۰ درصدی صادرات کالا در سال ۱۴۰۲ گفت: تا ۱۴۰۰ صادرات ما ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود که در پایان ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که این نشان دهنده رشد صنعت به همت صنعتگران و تولیدکنندگان استان است که ۹۰ درصد اقتصاد استان را به دوش می‌کشند.

وی در خصوص وضعیت سایر شاخص‌های اقتصادی در استان گفت: با افزایش صادرات و رشد صنعت، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان هستیم به طوری که در حال حاضر نرخ بیکاری خراسان رضوی از متوسط کشور پایین‌تر است و قریب ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان نیاز به کارگر دارند و شاید نباشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید براین که با وجود همه توفیقات، استحقاق مردم و واحدهای صنعتی بیش از این‌هاست، تصریح کرد: در حوزه صنعت در اکثر بخش‌ها در صدور پروانه‌های بهره‌برداری و جوازهای تأسیس و ... میزان سرمایه‌گذاری در بخش تولید استان توفیق داشته‌ایم و با همه سختی‌ها با رشد مواجهیم.

رجبی ادامه داد: در حوزه معدن در زمینه اکتشاف و استخراج و صدور پروانه بهره‌برداری، جواز تأسیس و ... در همه موارد ۱۰۰ درصد رشد داشتیم که فضای خوبی در حوزه کسب و کار شکل گرفته که همه نشان از همت فعالان اقتصادی است و امیدوارم و فضای روبه رشد اقتصاد سرعت بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه امسال به فرموده رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است، گفت: یکی از مخاطبان خاص این شعار استان خراسان رضوی و صنعت آن است زیرا بیش از ۹۰ درصد اقتصاد در آن توسط بخش خصوصی توسعه یافته و ایجاد شده؛ جلساتی با شورای نخبگان صنعت، با کمیسیون‌های مختلف اتاق بازگانی و تشکیل داده‌ایم و برای رفع نیازهای آنها تلاش کرده‌ایم و اختیارات متعددی از وزارتخانه‌ها به استان تفویض شده که در انجام فرآیندها و سرعت کارها مؤثر بوده است.

 وی افزود: در زمینه بازرسی‌ها تلاش کرده‌ایم، از حوزه تولید تا عرضه کالا و خدمات در خراسان رضوی هدفمند شود و تخلفات واحدها به موقع رسیدگی شود تا واحدهایی که به سلامت فعالیت می‌کنند مشخص‌تر شوند و موارد متخلف به موقع رسیدگی شود.

رجبی اذعان داشت: با تقویت سامانه ۱۲۴ به صورت برخط و بازرسی‌های هدفمند از چرخه تولید تا مصرف، فضا را برای پیشبرد اقتصاد پویا و سالم برای همه عزیزان مهیا کرده‌ایم.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برگزاری انتخابات تعیین هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال جاری گفت: امیدوارم افراد علاقه‌مند و کارشناس در این حوزه ثبت‌نام کنند و انجمن‌های قوی داشته باشیم تا بتوانند ضمن مطالبه گری هم حامی مصرف‌کنندگان و هم مشاور برای تولیدکنندگان باشند.

در پایان این همایش از واحدهای برتر حامی مصرف‌کنندگان قدردانی شد.

انتهای پیام

نظر شما