شناسهٔ خبر: 66695389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان:

پیشگیری از آتش سوزی مراتع نیازمند فرهنگسازی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: پیشگیری از آتش سوزی و اطفای آن نیازمند آموزش و فرهنگسازی است که باید این موضوع در دستگاه‌های اجرایی متولی جدی گرفته شود.

صاحب‌خبر -

عباس بابایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان روز پنجشنبه در جلسه کارگروه استانی پیشگیری از آتش سوزی مراتع استان، گفت: در فصل بهار با گرم شدن هوا پوشش‌های گیاهی در مراتع خشک می‌شوند و برخی مشکلات مثل آتش سوزی را به وجود می‌آورند.

وی افزود: پیشگیری از آتش سوزی در مراتع استان توسط عوامل انسانی نیازمند فرهنگسازی و ارایه آموزش‌های لازم است که در این زمینه رسانه‌ها و صدا و سیما می‌توانند یاریگر باشند.

بابایی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و اقدامات دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، شهرداری‌ها و آتش‌نشانی، گفت: عمدتا آتش‌نشانی و مدیریت آن در مراتع بر دوش اداره منابع طبیعی است ولی نحوه مدیریت کلان این مساله بسیار اهمیت دارد، چون نیازمند تامین تجهیزات، نیروی انسانی و بودجه لازم است.

وی با تاکید بر هم افزایی در این زمینه، افزود: منابع طبیعی یک ثروت همگانی است و همه باید خود را در قبال آن مسوول بدانند و با هم افزایی و همکاری برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اقدام کنند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این باره، گفت:مراتع با توجه به ارائه خدمات متنوع زیست محیطی بسیار ارزشمند هستند و باید با استفاده از تمامی امکانات برای صیانت از آنها تلاش کنیم.

سید حسن حسینی گفت:یکی از مواردی که موجب تخریب مراتع می‌شود چرای بی رویه دامهاست که در این راستا طرح مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی به مرحله اجرا درآمده که موثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع است.

وی اضافه کرد: تخریب مراتع نه تنها بر دامداران اثر می‌گذارد بلکه منابع آب و خاک را نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد به همین دلیل مدیریت و حفاظت از آنها ضروری است.

نظر شما