شناسهٔ خبر: 66694937 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد/ آیت الله استادی: امروز حوزه نیازمند عالم و محقق است/ حجت الاسلام والمسلمین انتظام: موسعه معارف اهل البیت(ع) یک اقدام برای حوزه و تشیع است

​آئین معرفی موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه با حضور علما، فضلا و اساتید حوزه علمیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: جلسات نخستین فراهم کردن مقدمات تدوین موسوعه معارف اهل بیت(ع) حدود یک سال زمان برد.

وی با اشاره به اینکه برای این اقدام کار خود را از کتب اربعه با تنظیم مرحوم فیض آغاز کردیم، مطرح کرد: ده‌ها مشکل برای بیان کردن محتوای یک روایت بدون دخل و تصرف وجود دارد.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه مرحوم فیض در مقدمه سوم وافی به این موضوع اشاره کرده است، عنوان کرد: در طول بیش از 20 سال کتب اربعه بر مبنای وافی به تکمیل رسید.

وی با اشاره به اینکه سپاس بیش از 20 جلد کتاب بحار الانوار مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در کتاب بحار الانوار تقطیع‌های عجیبی رخ داده است.

 

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد (2)

 

کاملان با بیان اینکه تفاوت میان روایات بحار الانوار موجب شد که به منابع رجوع کنیم، تصریح کرد: برخی از این تفاوت‌ها، تفاوت مغیر معنا بوده است که در این موسوعه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه این موسوعه متشکل از 12 جلد کتب اربعه، 10 جلد روایات و 2 جلد مقالات مربوط به روایات است، یادآور شد: پس از این موسوعه به بیان آیات قرآن کریم خواهیم پرداخت.

مسئول موسسه معارف و حیانی ثقلین با بیان اینکه در روایات اهل بیت(ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است، گفت: البته استخراج این نکات باید توسط افراد متخصص انجام شود.

 

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد (3)

 

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد (4)

 

آیت الله استادی: امروز حوزه نیازمند عالم و محقق است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه نیازمند عالم و محقق است، گفت: وجود سیاه لشکر خوب است ولی استوار بودن موجب می‌شود که مذهب حفظ شود.

آیت الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: خدمت به حدیث و ائمه یک اقدام ارزشمند است که همه باید از این اقدام حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسلمانان پس از رحلت رسول خدا(ص)، امام خود را به درستی انتخاب می‌کردند، مشکلات به وجود نمی‌آمد، مطرح کرد: در آیات قرآن کریم و احادیث و روایات رسول خدا(ص) امام و ولی مومنین معرفی شده بود ولی کیس به این آیات و روایات استناد نکرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیعیان اهل بیت(ع) تا زمان امام باقر(ع) بسیاری از احکام را نمی‌دانستند، عنوان کرد: علت این اتفاق نیز این بوده است که در ابتدای مسیر، امام خود را به درستی انتخاب نکردند.

وی با اشاره به اینکه مردم در آن زمان از ظرفیت اهل بیت(ع) استفاده نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: اگرچه اهل بیت(ع) در آن زمان حضور داشتند ولی مردم مسائل و مشکلات خود را از اهل بیت(ع) نمی‌پرسیدند.

استادی با بیان اینکه امام صادق(ع) احیای امر اهل بیت(ع) را انجام دادند، تصریح کرد: ما نیز وظیفه داریم با بیان احادیث و روایات این مسیر احیای امر اهل بیت(ع) را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه انسان جایز الخطا است، یادآور شد: اساتید، فضلا و بزرگان حوزه در زمان خود با تمام محدودیت‌ها برای جمع آوری احادیث تلاش کردند و ممکن است اشتباهاتی نیز در این مسیر مرتکب شده باشند ولی نباید این اشتباهات را به رخ بکشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر تلاش این بزرگان حوزه نبود، تمام معارف اهل بیت(ع) امروز از بین می‌رفت، گفت: ما طلاب و حوزویان وظیفه داریم همواره از افرادی که در طول تاریخ به احادیث و روایات خدمت کردند، تقدیر و تجلیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه نیازمند عالم و محقق است، بیان کرد: وجود سیاه لشکر خوب است ولی استوار بودن موجب می‌شود که مذهب حفظ شود.

 

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد (5)

 

حجت الاسلام والمسلمین انتظام: موسعه معارف اهل البیت(ع) یک اقدام برای حوزه و تشیع است

یکی از اساتید حوزه با بیان اینکه در مسیر تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انتظام پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهی مفاد قرآنی و روایات موجود در کتاب وافی و بحار الانوار یک توضیح اجمالی از این موسوعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این موسوعه تسهیل دسترسی محققان به روایات است، مطرح کرد: هر آن‌چه به باورهای انسان مرتبط باشد و منجر به هدایت انسان شود، معارف نام دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه در این موسوعه روایات با نگاه معرفتی آمده است، عنوان کرد: دامنه روایات به لحاظ محتوایی و دامنه روایات به لحاظ سندی دو رویکردی بوده است که در این موسوعه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معیارها در تشخیص قدرت و ضعف روایات متفاوت است، خاطرنشان کرد: در این موسوعه بنا بر این بوده است که از مجموعه روایات بهره‌مند شویم.

انتظام با بیان اینکه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به هر اقدامی اشکال وارد است، یادآور شد: استفاده از این اشکالات و تلاش برای رفع آن به تقویت اقدامات کمک می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه هدف دیگر این موسوعه تجمیع روایات ناظر به موضوعی واحد به منظور دستیابی آسان و دقیق به آن‌ها است، گفت: برای تسهیل دسترسی مخاطبین به محتویات و اطلاعات موجود از روش شاخه‌ای استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این روش کمک بسیاری به محقق می‌کند، بیان کرد: البته این روش در کتاب و موسوعه پیاده نشده است بلکه در نرم افزار وجود دارد.

انتظام با بیان اینکه با استفاه از نظم مناسب تلاش شده است که افراد به راحتی در موسوعه جست‌وجو کنند، اظهار کرد: محدثین از گذشته تلاش داشته‌اند از بهترین نظم برای دسترسی به روایات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار و کتاب در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار اثرگذار باشند، مطرح کرد: هر دو بستر کتاب و نرم افزار به تنهایی دارای نقاط قوت و یا ضعف هستند ولی تجمیع این دو با یکدیگر یک اقدام موثر است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما