شناسهٔ خبر: 66693229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استاد حوزه: موسوعه معارف اهل البیت (ع) یک اقدام برای حوزه و تشیع است

صاحب‌خبر -

شفقنا- یکی از اساتید حوزه با بیان اینکه در مسیر تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه، تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین انتظام پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهی مفاد قرآنی و روایات موجود در کتاب وافی و بحار الانوار یک توضیح اجمالی از این موسوعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این موسوعه تسهیل دسترسی محققان به روایات است، مطرح کرد: هر آن‌چه به باورهای انسان مرتبط باشد و منجر به هدایت انسان شود، «معارف» نام دارد.

وی با بیان اینکه در این موسوعه روایات با نگاه معرفتی آمده است، عنوان کرد: دامنه روایات به لحاظ محتوایی و دامنه روایات به لحاظ سندی دو رویکردی بوده است که در این موسوعه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معیارها در تشخیص قدرت و ضعف روایات متفاوت است، خاطرنشان کرد: در این موسوعه بنا بر این بوده است که از مجموعه روایات بهره‌مند شویم.

آقای انتظام با بیان اینکه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به هر اقدامی اشکال وارد است، یادآور شد: استفاده از این اشکالات و تلاش برای رفع آن به تقویت اقدامات کمک می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه هدف دیگر این موسوعه تجمیع روایات ناظر به موضوعی واحد به منظور دستیابی آسان و دقیق به آن‌ها است، گفت: برای تسهیل دسترسی مخاطبین به محتویات و اطلاعات موجود از روش شاخه‌ای استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این روش کمک بسیاری به محقق می‌کند، بیان کرد: البته این روش در کتاب و موسوعه پیاده نشده است بلکه در نرم افزار وجود دارد.

وی با بیان اینکه با استفاده از نظم مناسب تلاش شده است که افراد به راحتی در موسوعه جست‌وجو کنند، اظهار کرد: محدثین از گذشته تلاش داشته‌اند از بهترین نظم برای دسترسی به روایات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار و کتاب در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار اثرگذار باشند، مطرح کرد: هر دو بستر کتاب و نرم افزار به تنهایی دارای نقاط قوت و یا ضعف هستند ولی تجمیع این دو با یکدیگر یک اقدام موثر است.

نظر شما