شناسهٔ خبر: 66694283 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

عضو کمیته فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با ایبنا؛

جلسات تخصصی در سراهای نمایشگاه کتاب، زیرنظر اهالی فن برگزار شده است

حامد محقق گفت: سرای کودک و نوجوان با تعاملی که با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان وجود داشت، امسال هم مثل سال‌های گذشته روزانه حدوداً چهار یا پنج جلسه را با موضوعات متنوع برگزار کرده است.

صاحب‌خبر -

حامد محقق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های سرای اهل قلم کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ گفت: هر کدام از نشست‌ها در سراهای نمایشگاه کتاب، توسط اهالی فن این حوزه برگزار می‌شود و آن‌ها، جلسات تخصصی و ترویجی در حوزه مدنظرشان را در آن سراها برگزار می‌کنند. سرای کودک و نوجوان نیز با تعاملی که با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان وجود داشت، امسال هم مثل سال‌های گذشته روزانه حدوداً چهار یا پنج جلسه را با موضوعات متنوع برگزار کرده است؛ از رونمایی کتاب و مراسم تجلیل و شعرخوانی و داستان‌خوانی گرفته تا مباحث نظری و تخصصی‌ای که در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.


او درباره نشست‌های مهمی که در این سرا برگزار شده‌اند توضیح داد: ما نشست‌هایی را با حضور نوجوانان و ناشران داشتیم که نوجوانان دغدغه‌های خود را برای کتاب‌های کودک مطرح کردند. تعدادی از ناشران خوب حوزه کودک و نوجوان هم در نشست حضور داشتند و نقطه‌نظرات نوجوانان را شنیدند. علاوه‌بر آن، جلساتی بود که مختص ناشران بود و خودِ ناشران برگزار می‌کردند. حتی موضوعاتی مثل کتاب‌های شکلی‌ای که برای کودکان یا نوجوانان ساخته می‌شود جزو موارد تخصصی‌ای بود که در این جلسات مطرح شد. همچنین ما جلسات متعددی را با شاعران و متخصصان این حوزه داشتیم و شاعران به شعرخوانی در این جلسات پرداختند و داستان‌نویسان هم داستان‌های خود را خواندند.

محقق در ادامه گفت: دو نشست تجلیلی از استاد بابک نیک‌طلب و استاد احمد خدادوست هم برگزار می‌شود که این‌ها، اتفاقات مبارکی است که در سرای اهل قلم کودک و نوجوان رخ داده است. نشست رونمایی از نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان نیز که به‌نظرم اتفاق مهمی در کشور محسوب می‌شود در همین سال اتفاق افتاد و در این نشست، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و بزرگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم حضور داشتند. جلساتی هم با آقایان میرکیانی، حمزه‌زاده، طلایی، شفیعی و خانم افسانه موسوی گرمارودی و دیگر بزرگواران در این حوزه برگزار شد که این هم اتفاق مبارکی بود. همین‌طور رونمایی از کتابی که نویسندگان نوقلم قاصدک نوشته بودند که اتفاق خیلی خوبی به شمار می‌رود.


عضو کمیته فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، درباره اهمیت برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: در سال‌های گذشته، جشنواره‌های جلال آل احمد و شعر فجر از کتاب سال جدا شدند؛ به این خاطر که تمرکز بیشتری روی این دو موضوع باشد. مثلاً جایزه جلال آل احمد برای حوزه داستانی بود و جایزه شعر فجر هم برای حوزه شعر و این دو جایزه باعث شدند که در جامعه بیشتر به این مسائل پرداخته شود. طبیعتاً برای جدی‌تر گرفته‌شدن ادبیات کودک و نوجوان نیز این تصمیم در سال‌های پیش گرفته شده بود.

حامد محقق درباره اینکه تأسیس این جشنواره در چه مرحله‌ای است، توضیح داد: هیأت موسس جشنواره جلساتی برگزار کرده و از بزرگان این حوزه نیز مشورت گرفته شد تا اینکه الحمدلله چندروز پیش از نشان جشنواره رونمایی شد. چند روز قبل آن هم فراخوان جشنواره منتشر و اطلاع‌رسانی آن در سایت خانه کتاب و خبرگزاری ایبنا صورت گرفته بود. براساس این فراخوان ناشران و نویسندگان می‌توانند در هفت حوزه‌ای که مورد داوری در جشنواره است، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ان‌شاءالله بعد از نمایشگاه کتاب، اعضای هیأت علمی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شوند، پوستر جشنواره رونمایی می‌شود و امیدواریم که بتوانیم در مهرماه امسال و در هفته ملی کودک، اختتامیه آن را برگزار کنیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما