شناسهٔ خبر: 66692497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشتمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛

از نارضایتی مردم بابت قیمت برخی کتاب‌ها تا تنبیه ناشران و کتابفروشانی که با تاخیر مرسولات خود را فرستادند

در هشتمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، قیمت بالای برخی کتاب‌ها دلیلِ نارضایتی خریداران اعلام و فروش مجازی برخی کتابفروشی‌ها و ناشران متوقف شد.

صاحب‌خبر -

در هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به نمایشگاه کتاب آمد و در بازدیدی دو ساعته به همراه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان نمایشگاه، ضمن گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان در جریان وضعیت نشر، وضعیت بازار کتاب و میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای در حین بازدید از غرفه‌ها در پاسخ به این سوال که آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اید، چه بوده؟ گفت: عنوان کتابی که اکنون در دست مطالعه دارم، کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» تألیف آقای خسروپناه است.

رئیس قوه قضاییه در یکی از غرفه‌ها از انتشار کتاب‌هایی پیرامون تاریخ ایران بعد از اسلام پرسید و وقتی در جریان قیمت کتاب‌ها قرار گرفت، خطاب به وزیر ارشاد گفت: قیمت برخی کتاب‌ها برای مصرف‌کننده و افراد کتابخوان جامعه، بالا است.   

قیمت بالای برخی کتاب‌ها در نظرسنجی روزانه نمایشگاه کتاب هم منعکس شده بود. بر این اساس، مردم در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در پاسخ به این پرسش که «قیمت کتا‌ب‌ها در بخش حضوری نمایشگاه را چقدر رضایت‌بخش می‌دانید؟» ۷۲ درصد از قیمت کتاب‌های عرضه شده در بخش حضوری نمایشگاه راضی نبودند. کمتر از ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از قیمت کتاب‌ها راضی بودند و ۱۶ درصد هم رضایت نسبی از قیمت‌ها داشتند. همچنین حدود ۲ درصد از پاسخگویان از قیمت‌ها خیلی زیاد راضی بودند.

از سوی دیگر، روز گذشته در خبری اعلام شد که فروش مجازی آن دسته از کتابفروشی‌ها و ناشرانی که تعداد قابل توجهی از مرسولات خود را تحویل پست نداده‌اند، تا اطلاع ثانوی غیرفعال خواهد شد. به همین دلیل، مبنای تصمیم‌گیری مجدد در مورد فعالیت این ناشران و کتابفروشان، گزارشی است که از پست گرفته می‌شود. باتوجه به در پیش بودن تعطیلات، به این دسته از ناشران و کتابفروشی‌ها توصیه می‌شود در کوتاهترین زمان نسبت به تحویل سفارشات به پست اقدام کنند. بنا بر آخرین آمار از شرکت پست، تاکنون ۶۷ هزار و ۷۰۰ بسته تا ظهر دیروز به دست خریداران رسیده است.

تبصره ۱ بند ۱۵ ضوابط اجرایی فروش مجازی اشاره می‌کند که ناشر موظف است سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا یک روز کاریِ بعد ثبت کند و به شرکت پست تحویل دهد.

بر اساس تبصره ۲ همین بند ناشران شرکت‌کننده در شکل مجازی نمایشگاه موظف به ارسال کتاب از طریق «سامانه پست کتاب» می‌باشند و ضروری است تمامی کتاب‌های فروخته شده صرفاً از همین طریق ارسال شود.

در بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۲۱۶ میلیارد تومان کتاب در طول هفت روز فروخته شد که از این میزان ۱۴۲ میلیارد تومان آن از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۴ میلیارد تومان آن از طریق کارت به کارت اتفاق افتاد. در بخش مجازی هم ۹۶ میلیارد تومان فروش به ترتیب با فروش ۶۵ میلیاردی سهم ناشران و ۳۱ میلیاردی سهم کتابفروشان به ثبت رسید.  

خبرنگار: نفیسه خلیلی

نظر شما