شناسهٔ خبر: 66691879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«مکتب الشهدا» رونمایی شد؛

لزوم کار عمقی در حوزه شهدا / کتابی از جنگ با رویکرد کلان

نویسنده کتاب «مکتب الشهدا» بر لزوم کار عمقی در حوزه آثار دفاع مقدس تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از کتاب «مکتب الشهدا» با حضور رشکان شعبانی سارویی نویسنده اثر، اسماعیل منصوری لاریجانی، و حجت السلام والمسلمین گواهی عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


شعبانی نویسنده «مکتب شهدا» در این مراسم اظهار کرد: دو نکته مرا وادار کرد این کتاب را بنویسم. من در بیست یادواره شهید حاضر شدم که یکی از نقاط پررنگ زندگی است. بعد یکی از این یادواره‌ها وضعیت جسمانی پیدا کردم و در اتاق جراحی با خود گفتم که اگر به سلامت از اتاق جراحی بیرون آمدم کتابی در خصوص شهدا بنویسم.


وی با بیان اینکه قبل از پرداختن به دفاع مقدس ۲۰ کتاب سیاسی و اجتماعی نوشتم، ادامه داد: آسیب و کمبودی که در یادواره شهدا احساس کردم، این بود که حق جلسه یادواره شهدا اعمال نمی‌شود و نیازمند یک کار علمی و عمقی در این حوزه است.


نویسنده کتاب «مکتب شهدا» افزود: این کتاب با رویکرد کلان و قیاسی تنظیم شده است و بعد اخلاقی، فکری، سیاسی و فرهنگی مکتب شهدا را بررسی کردیم. همچنین هر بعد در پنج مولفه تشریح شده است که مجمموعا به ۲۰ مولفه اشاره شده است. مثلاً اینکه مجاهد راه خدا به چه کسی اطلاق می‌شود در این کتاب مورد بحث است و هدف ما مردمی‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.


شعبانی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در آحاد مردم نهادینه شود. فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند نظام جمهوری اسلامی پایدار کند و ریشه های قوی بین مردم ایجاد کند که به این سادگی نابود نمی‌شود.


همچنین حجت السلام والمسلمین گواهی عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در این مراسم اظهار کرد: تاریخ دفاع مقدس باید به خوبی در دنیای امروز توجه شود. بازماندگان دفاع مقدس در حال از دست رفتن هستند و باید اقدامی انجام شود که اثرات شهدا باقی بماند همانطور که عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال باقی مانده است.


وی افزود: امروز باید خاطرات شهدا نقل شود. رهبر معظم انقلاب به دلیل اینکه پتانسیل را در رزمندگان و شهدا دیده‌اند به تولیدات صد برابری در حوزه تولیدات دفاع مقدس تاکید کردند. این تاکید یعنی علاوه بر کیفیت بخشی باید کمیت تولیدات دفاع مقدس را در نظر بگیریم.


عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح ادامه داد: باید کتاب‌هایی از دفاع مقدس روی میز مسئولسن در کنار قرآن باشند تا وقتی خواستند تصمیم بگیرند همواره به یاد شهدا باشند.
همچنین اسماعیل منصوری لاریجانی در این نشست اظهار کرد: رزمندگان دوست داشتند گمنام باشند و حتی فرمانده‌های جنگ در شهر و محله و خانه خود نمی‌گفتند چه مسئولیتی دارند. در جنگ بحث شایسته سالاری از اهمیت بالایی برخوردار بود و پیش می‌آمد که به کسی فرماندهی گروه و سپاه پیشنهاد می‌شد و فرد می‌گفت شایستگی با شخص دیگری است.


وی افزود: یک شب نگهبانی در پادگان به اشتباه حسین خرازی را برای شیفت نگهبانی بیدار می‌کند و او به جای نگهبان دیگر شیفت نگهبانی انجام می‌داد. شهید خرازی در کنار دیگر بچه‌ها می‌خوابید و غذا می‌خورد. انسان وقتی به شهدا می‌رسد خیلی شرمنده می‌شود.


نویسنده ادبیات پایداری تاکید کرد: شهدا هنوز هم بهترین راهنمای ما هستند. اگر حس کردید از نزدیکان شما کسی از دین دور شده است آشنایی با شهدا افراد به مسیر درست برمی‌گرداند و این برای خیلی از افراد رخ داده است. شهدا می‌توانند دنیا و آخرت ما را تامین و تضمین کنند.


همچنین عزیزانی همسر شهید عابدی در این جلسه اظهار کرد: شهدا جذبه ای دارند که افراد را مجذوب خود می‌کنند. اگر جوانان به شهدا نزدیک شوند اثر خود را روی این افراد می‌گذارند. اثرات حیرت انگیز سفر دانش آموزان به جنوب کشور هر سال دیده می‌شود.


همچنین سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم اظهار کرد: شهید زنده و خط‌دهنده است. این کتاب با راهنمایی شهدا و کمک شهدا نوشته شده است. این کتاب باید جهت دهنده و خط دهنده مسئولان ما باشد.


وی تاکید کرد: یادواره شهدا نه برای اینکه شهدا دیده شوند بلکه برای اینکه ما از آنها درس بگیریم مهم و حیاتی است و باید بهانه‌ای شود که بتوانیم از آنها درس بگیریم. این کتاب نیز باید فرصتی برای تامل مسئولان باشد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما