شناسهٔ خبر: 66688081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کوبا خروج از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» را خواستار شد

رئیس‌جمهور کوبا پس از اذعان واشنگتن به تغییر وضعیت هاوانا و و نادرست بودن درج نام این کشور کارائیب در فهرست کشورهایی که به نظر می‌رسد در مبارزه با «تروریسم» به طور کامل همکاری نمی‌کنند، از ایالات متحده خواست که پا را فراتر بگذارد و آن را از فهرست کشورهای حامی مالی «تروریسم» حذف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا چهارشنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «ایالات متحده با تأیید آنچه که قبلا به طور گسترده شناخته شده است، یعنی همکاری کوبا در نبرد علیه تروریسم، باید کاری را انجام دهد که صحیح و منسجم است؛ حذف کوبا از فهرست خودسرانه وزارت خارجه آمریکا و پایان دادن به اقدامات اقتصادی اجباری همراه با آن.»

پیشتر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در روز چهارشنبه گفت مشخص شده است که شرایط برای به رسمیت شناختن کوبا به‌عنوان کشوری که به طور کامل با تلاش‌های ضد تروریسم همکاری نمی‌کند، از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ تغییر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا، مطابق با قوانین ایالات متحده در مورد صادرات تسلیحات، فهرستی از کشورهایی را که به ادعای آن به طور کامل در «مبارزه با تروریسم» همکاری ندارند، تهیه می‌کند که اکنون تنها شامل چهار کشور کره‌شمالی، ایران، سوریه و ونزوئلا است.

علی‌رغم اذعان بلینکن، کاخ سفید در بحبوحه درخواست‌های بین‌المللی برای حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، این کشور حوزه کارائیب را در این فهرست نگه داشته است.

نام کشور کوبا اولین بار در سال ۱۹۸۲ در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان توسط وزارت امور خارجه آمریکا به فهرست «کشورهای حامی تروریسم» اضافه شد. ایالات متحده، کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم در دوره دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ حذف کرد که بخشی از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با هاوانا بود. با این حال، زمانی که ایالات متحده کوبا را به پناه دادن به فراریان آمریکایی و شورشیان کلمبیایی متهم کرد، نام این کشور جزیره‌ای دوباره به این فهرست اضافه شد.

انتهای پیام

نظر شما