شناسهٔ خبر: 66685944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی مقابل فشار‌های اسرائیل:

وظیفه داریم برای عدالت و قربانیان مبارزه کنیم

روزنامه جوان

مقامات سیاسی هنوز تصمیمی درباره حضور نمایندگان اسرائیل در این جلسه نگرفته‌اند، اما درخواست به تأخیر انداختن جلسه را بررسی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کریم‌خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، به دنبال انتقاد‌ها از وی در زمینه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی مردم غزه، با اعلام اینکه تسلیم نفوذ قدرتمندان نخواهد شد، گفت که وظیفه این نهاد مبارزه برای عدالت و برای قربانیان است. 

دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه زمان جلسه بعدی در پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را تعیین کرد. صهیونیست‌ها بلافاصله موضع تهاجمی گرفته‌اند و قصد دارند هر طور شده از هر نوع موضع‌گیری علیه خودشان جلوگیری کنند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «مقامات سیاسی هنوز تصمیمی درباره حضور نمایندگان اسرائیل در این جلسه نگرفته‌اند، اما درخواست به تأخیر انداختن جلسه را بررسی می‌کنند.»
 این روزنامه صهیونیستی افزود: «اسرائیل می‌خواهد درخواست به تأخیر انداختن جلسه را بدهد با این دلیل که دو روز برای آمادگی جهت شرکت در جلسه کافی نیست و از این نگران است این دادگاه در آینده نزدیک حکم توقف جنگ در رفح را صادر کند.» واهمه صهیونیست‌ها از پیامد‌های هرگونه اقدام دادگاه کیفری از جهاتی ناشی از اظهارات انتقادی سفرای روسیه و لیبی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد نشئت می‌گیرد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه با اشاره به اطلاعاتی که مطبوعات در مورد یک پیش‌نویس قطعنامه قانونگذاران در کنگره امریکا و تأثیر آن بر عملکرد دادگاه کیفری لاهه منتشر شده بود، گفت: «ممکن است سؤال پیش بیاید که آیا اثربخشی دادگاه کیفری بین‌المللی در این زمینه تحت تأثیر این پیش‌نویس قطعنامه قرار نمی‌گیرد.» در ماه مه، اعضای جمهوریخواه سنای امریکا به کریم‌خان درباره صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات هشدار دادند و او را به مجازات‌های سنگین تهدید کردند. ۱۲سناتور جمهوریخواه از جمله تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز نامه‌ای به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارسال کردند. در این نامه ادعا شده بود که اگر او حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی را صادر کند، این وضعیت «نه تنها تهدیدی برای حاکمیت اسرائیل، بلکه برای حاکمیت ایالات متحده» تعبیر می‌شود و به «تحریم‌های سنگین» منجر می‌شود. در آغاز ماه مه، دادگاه کیفری بین‌المللی هشداری به افرادی که علیه آن یا کارکنانش تهدید به انتقام می‌کنند، صادر و تأکید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند حمله‌ای به مسیر عدالت باشد. کریم‌خان روز سه‌شنبه در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما وظیفه داریم برای عدالت و برای قربانیان مبارزه کنیم. من به خوبی می‌دانم که در این سالن افراد قدرتمندی وجود دارند که از قدرت و نفوذ برخوردارند. اما قانون با ماست.» کریم‌خان تأکید کرد که وی با صداقت و استقلال، مأموریت خود را انجام خواهد داد. او سه‌شنبه با اشاره به تهدیداتی که او را در پرونده‌های جنگ غزه و اوکراین هدف قرار می‌دهند، تأکید کرد که تسلیم نفوذ «قدرتمندان» جهان نخواهد شد. وی تأکید کرد: «مایلم اطمینان دهم ما تسلیم حکم‌های دستگیری صادر شده از سوی روسیه علیه من یا علیه هیچ‌یک از اعضای منتخب دادگاه، یا هر قانونگذار در هر نهاد دیگری که دارای اختیارات باشد، نخواهیم شد.»

 دادگاه شجاع باشد
 نبنزیا تأکید دارد که دادگاه کیفری بین‌المللی از سال ۲۰۱۵ تاکنون هیچ اقدامی در مورد فلسطین انجام نداده است. نبنزیا به این موضوع اشاره کرد که آیا این مسئله به درخواست کنگره ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها در صورتی که دادگاه کیفری بین‌المللی از افراد ایالات متحده و دولت‌های متحدش تحقیق کند، مربوط است یا خیر. نبنزیا دادگاه کیفری بین‌المللی را یک «عروسک خیمه‌شب‌بازی» توصیف کرد. وی افزود: «تهدید امریکا به دادگاه در مورد غزه نشان می‌دهد که دادگاه یک ابزار سیاسی است.» همچنین، طاهر محمد السنی، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل گفت: «اگر وضعیت لیبی آن‌قدر پیچیده و به دست آوردن شواهد دشوار است، چرا منابع و تلاش‌های خود را به سمت چیزی واضح‌تر و آسان‌تر سوق نمی‌دهید و به صورت زنده پخش نمی‌کنید. من در مورد نوار غزه صحبت می‌کنم، من در مورد نسل‌کشی و جنایات جنگی صحبت می‌کنم که در یک دوره هفت‌ماهه در مقابل چشمان ما رخ می‌دهند.» وی تأکید کرد که تمام دنیا از دادگاه کیفری بین‌المللی انتظار دارند که «شجاع» باشد و حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را که بار‌ها اعلام کرده‌اند علیه فلسطینی‌ها نسل‌کشی کرده‌اند، صادر کند. السنی افزود: «جهان از شما می‌خواهد که افرادی را که با گور‌های جمعی، جنایات علیه کودکان، نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه مرتبط هستند، شناسایی کنید»

نظر شما